Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios
Daihatsu Terios

Flunkende ny Terios

Den gamle Terios husker jeg som en ganske fæl bil. Det er opplagt at jeg tar feil – den selger bedre enn noensinne!

Publisert Sist oppdatert

Motorjournalister er ikke alltid på linje med de som bruker penger på bilene sine. Den snart ti år gamle Terios har ikke vært blant journalistenes favoritter kan man si. Kanskje tvert om. Men hva betyr det når den selger bedre enn noensinne?

Det første året solgte den selvfølgelig ganske ryddig. Litt over 205 eksemplarer. Så sank det og sank det og sank det til man klarte en eneste bil i 2003. Og hva skjedde så?

Jo, 122 biler i 2004 og 281 biler i fjor! Tro imidlertid ikke at det stoppet der, så langt i år ligger salget 12 prosent foran tilsvarende periode i fjor, og da snakker vi om en bil som skal skiftes ut til uken!

For nå er den nye Terios her. Større, mer komfortabel, ser ryddig ut, og med seriøse terreng-egenskaper (dersom man av en eller annen underlig årsak er ute etter akkurat det).

Tradisjonsrik
Daihatsu har en såpass lang historie på firhjulstrekkere og kompakte SUV’er at det vel egentlig er underlig at det er først nå man høyt og tydelig sier at det er Suzuki man skal ta. Taft var kanskje ikke den store hit’en her hjemme, men Rocky huskes, og slik det går nå har jo Terios passert 1.000 solgte biler (det skjedde i mars, uten at noen feiret det!) – det er 10 prosent av Daihatsus samlede bestand her i landet.

Den nye Terios er åpenbart et seriøst globalt produkt. Den skal produseres tre andre steder i verden, i tillegg til i Japan (der våre utgaver kommer fra) og det er en bil der planene sier 100.000 biler produsert i år.

Til Norge skal bilen bare komme som firehjulsdriver, enten med 1,3 eller med 1,5 liters motor (86 eller 105 hester) med manuell eller automat-kasse.

OBOS-traktor
De første inntrykkene etter den første prøvekjøringen (nettopp tilbakelagt i Hamburg-området) forteller om en bil som er en utpreget OBOS-traktor. Lettkjørt og med glimrende oversikt og svingradius som imiterer London-drosjene (9,8 m er ikke imponerende i seg selv, men med verdens korteste overheng foran og bak, drar den ikke noe med seg i svingen) er den en meget bra bybil.

På motorveien er historien en annen. 1200 kg og et imponerende frontareal gjør den ikke akkurat til en bombe. Og når vi snakker terreng-egenskaper, hvilket åpenbart har vært viktig for konstruktørene, blir historien helt to-delt. Den manuelle kassen har ikke noen low-range, slik at å starte den i et vanlig førstegear i en vanskelig oppoverbakke krever sterk tro og overbevisning. Fulltids 4WD og låsing av senter-diffen er ikke nok.

4-trinns automaten derimot gir en meget mer effektiv starthjelp, i tillegg byr den på et par andre elektroniske finesser som gjør at dette kanskje er den utgaven jeg ville valgt.

Full pakke
Men ellers har vi EBD og DAC og VSC og flere SRS for ikke å snakke om ELR, med andre ord en imponerende elektronikk- og sikkerhetspakke. Til priser som foreløpig ser ut som de kan ligge på mellom 230 og 250 K. Men akkurat den detaljen blir ikke klar før om en ukes tid.

La meg føye til at på tross av stiv bakaksel (”på grunn av globale behov, hadde jeg konstruert bilen bare for Europa hadde den blitt uavhengig bak sa sjefkonstruktøren Osamu Tada til meg) var den ganske behagelig i byen – og Hamburgs gater er ikke noe bedre enn Oslos. Og at interiøret faktisk var ganske attraktivt. Et par elementer med børstet-alu-preg ga inntrykk av skikkelig Roppongi-funk.

500 biler tror importøren han vil kunne selge i år, dersom han får så mange. Skulle ikke undre meg om det gikk.

PS!
Pressemeldingmessig har denne bilen en litt pikant forhistorie i Norge. I januar kom det en pressemelding fra Toyota Norge om at Daihatsu hadde begynt å bygge sin Be-go, som også skal selges som Toyota Rush i Japan. Best i sin klasse, o.s.v. kunne vi lese, men så kom det: ”Det er ingen planer om å eksportere de nye modellene til markeder utenfor Japan.”

Et par dager etter kom det en pressemelding fra Nordisk Bilimport som nærmest takket Toyota for at de informerte om de nye Daihatsu/Toyota samarbeidene, men at setningen om eksport ”kun er ønsketenking fra Toyota Norge”. Bilen skal lanseres som Daihatsu Terios i Europa før sommeren fikk vi vite, ”og som alle ser”, sto det, ”Dette er en modell som vil spise markedsandeler fra både Suzuki og Toyota”.

Powered by Labrador CMS