-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Kraftige avgiftsskjerpelser: - Et gufs fra fortiden
Regjeringen foreslår kraftige avgiftsskjerpelser for bilistene i sitt forslag til statsbudsjett for 2026. - Regjeringen gjeninnfører bilistene som økonomisk melkeku, sier KNA.
I dag la Jens Stoltenberg frem sitt første statsbudsjett etter hans retur til norsk politikk tidligere i år.
I Arbeiderparti-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 foreslås det flere grep som vil få konsekvenser for norske bilister.
Økt elbil-avgift
Regjeringen foreslår å senke innslagspunktet for moms på nye elbiler fra 500.000 til 300.000.
Dette vil si at elbiler til 500.000 eller mer vil bli 50.000 kroner dyrere dersom forslaget får flertall.
Fra 2027 foreslår regjeringen å fjerne momsfritaket helt med det resultat at elbilene får en ytterligere avgiftsøkning på 75.000.
KNAs generalsekretær, Børre Skiaker sier han støtter en gradvis innfasing av moms på elbiler, men mener forutsigbarheten er dårlig og at økningen på 50.000 kroner er for stor.
Uvarslede endringer skaper kaos i markedet:
- KNA forstår at det må fases inn avgifter for elbilene i årene fremover, men dette må skje på en mer nennsom måte. De brå endringene i bilavgiftene vi så i statsbudsjettet for 2023, og som vi ser igjen nå sår usikkerhet blant mange norske bilister, sier Skiaker.
I sin tale til stortinget under presentasjon av statsbudsjettet på stortinget, sa Stoltenberg følgende:
«De årlige avgiftene fra biler har blitt redusert med om lag 60 milliarder kroner i løpet av de siste 20 årene. Støtten til elbiler har blitt en generell støtte til å kjøpe bil! De 20 prosentene med høyest inntekt kjøpte i fjor 10 ganger så mange nye elbiler som de 20 prosentene med lavest inntekt. Det betyr at støtten i hovedsak går til de som har mest fra før»
- Et gufs fra fortiden
KNAs generalsekretær mener det er store hull i finansministerens resonnement, da han øker avgiftene for alle bilkjøpere.
- Det er riktig at det store fordelingsmessige utfordringer med dagens avgiftssystem, slik KNA har tatt opp ved flere anledninger. Men de med dårligst råd får det ikke bedre av at de med best råd får høyere avgifter.
- Tvert imot forplanter økte kjøpsavgifter i nybilmarkedet seg ned i bruktbilmarkedet og sørger for dyrere biler for alle. På toppen av dette skjerper de drivstoffavgiftene ytterligere, sier han.
- Dette budsjettforslaget er et gufs fra fortiden og dårlige nyheter for folk som er avhengige av bilen.
- Finansministeren hopper fullstendig bukk over at 80 prosent av all persontransport i Norge skjer med bil, og at deler av årsaken til dette er at det offentlig ikke tar ansvar for et kollektivt transportsystem for folk flest. Det kan høres ut som Finansministeren i sin tale egentlig tar til orde for å gjeninnføre bilen som økonomisk melkeku. Nær all kollektivtransport i Norge er gjennomsubsidiert av staten og bilistene. Likevel er det til dels både dårlige og upålitelige, mens bilistene selv tar kostnaden med egen transport, sier Skiaker.
- Norske bilister er kanskje den gruppen i samfunnet som har vist størst vilje og evne til å omstille seg til grønn transport. Takken for å ta kostnaden med egen transport er at man skal bli sett på som et av landets mest attraktive skatteobjekt, slik Stoltenberg indikerer i sin finanstale, sier han.
Enda høyere fossilbilavgifter
I forslaget til statsbudsjett står det følgende:
«Engangsavgiften på en typisk elbil er om lag 20 000 kroner. Til sammenlikning er engangsavgiften på en typisk dieselbil om lag 550 000 kroner og engangsavgiften på en typisk bensinbil om lag 300 000 kroner.»
På tross av dette foreslås en ytterligere skjerpelse i engangsavgiften på fossilbiler. I tillegg økes CO2-avgiften, og veibruksavgiften på diesel skjerpes med 25 øre fra kr 2,69 per liter til 2,94 kr literen.
- Det er både uforståelig, unødvendig og uforsvarlig å øke avgiftene på kjøp og bruk av fossilbiler ytterligere, mener Skiaker.
- Prisforskjellen på bensin og dieselbil vs elbil er allerede så stor at det økonomiske incentivet for å kjøpe elbil er overoppfylt.