-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Dyr og farlig Vegvesen-tabbe
Databaser er ikke alltid til å stole på. Det fikk en kvinnelig bileier som ble stoppet i kontroll langs E18 smertelig erfare.
Det er august-utgaven (nr. 7) av Statens vegvesens eget organ, Vegen og vi, som forteller om den bisarre hendelsen en bærumsdame på vei hjem fra Sørlandet fikk oppleve.
Hun ble vinket til side fordi bilen hun kjørte hadde begjæring om avskilting i Vegvesenets kjøretøysystem Autosys. Dette er en status som oppstår automatisk ved manglende årsavgift, manglende forsikring, melding om eierskifte eller ikke gjennomført PKK (EU-kontroll).
– Bilen hennes slo ut på begjæring grunnet manglende godkjenning av PKK. Denne begjæringen skjedde fordi verkstedskjemaet ikke var registrert på riktig måte, sier Klaus Christian Ottersen (bildet), leder for kjøretøyenheten i Vestfold Vegvesen til Vegen og vi.
Tastefeil
Årsaken til feilen i Autosys var at en tidligere mangel på kjøretøyet ikke ble slettet manuelt da PKK-godkjenningen ble lagt inn. Dataene i Autosys er ikke alltid oppdatert, og derfor skal kontrollørene sjekke manuelt før de klipper skiltene på en bil.
– Hadde vi brukt litt tid på å sjekke videre i skjermbildene i Autosys, hadde feilen kommet for en dag, fordi kjøretøyet faktisk var PKK-godkjent uken før kontrollen. Men skiltene ble tatt av. Eieren opplevde at hun måtte la bilen stå igjen langs E18 og at hun måtte ta seg videre på egenhånd, fortsetter Ottersen.
Neste dag sjekket damen med verkstedet som hadde EU-godkjent bilen, og mente de hadde meldt inn kontrollen på riktig måte. Hun tok ny kontakt med Statens vegvesen i Vestfold basert på bekreftelsen fra verkstedet.
Dyr aksjon
– Hun ba oss rydde opp, noe jeg var enig i. Det hadde allerede gått et døgn og vi måtte handle raskt. En budbil kom med nøkkelen fra Oslo på kvelden, Falken hentet bilen og kjennemerkene og fikk kjørt bilen tilbake til eieren. Sluttsummen endte på over 21.000 kroner, forteller Ottersen.
Det ble med andre ord en dyr glipp for Statens vegvesen som måtte rydde opp i problemene de skapte for den uskyldige damen.
Ottersen mener avskilting primært skal brukes for å fjerne trafikkfarlige kjøretøy fra trafikken.
– Normalt kan man etter avskilting få prøveskilt for å flytte bilen, med slike deles kun ut på dagtid. En ide hadde kanskje vært at kontrollørene som avskilter kunne tilby prøveskilt til biler uten alvorlige mangler, konkluderer Ottersen.