Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester

Foresters boxer-diesel

Med diesel som fôr til boxermotoren har Subaru Forester nå appell til en bredere kundegruppe.

Publisert Sist oppdatert

”Skikkelig SUV

Tidligere ble Forester gjerne oppfattet som en stasjonsvogn med firehjulsdrift. Da bilen kom i ny drakt tidligere i år, fremsto den mer som en ”skikkelig SUV.

Nå er Forester klar med dieselmotor, noe som gjør bilen interessant for bredere kundegrupper. Selv om det er samme motor som tidligere debuterte i Legacy Outback, har den 2-3 hester lavere ytelse her i Forester.

Med sin permanente firehjulsdrift, som Subaru kaller Symmetrical All Wheel Drive fordi hovedkomponentene i transmisjonen ligger i symmetrisk linje bak motoren slik at drivakslene er like lange foran og bak, er også dieselutgaven av Forester tro mot Subaru-tradisjonene. Gearkassen inneholder en viskositetskobling med en mellomdifferensial, og kraftfordelingen er normalt 50/50.

Systemet inneholder ingen mekanisk differensialsperre, men en elektronisk diff-brems som via ABS-systemet sørger for å holde igjen de hjul som spinner. Dieselutgaven har ikke reduksjonsgear slik som bensinmotoren med manuelt gear har, så bilen har ingen ting i terrenget å gjøre.

Stillegående diesel

De som måtte være bekymret for at en boxer-dieselmotor betyr mye støy, kan vi berolige med en gang. Her er verken støy eller vibrasjoner noe tema. Under landeveiskjøring i normale hastigheter er det hjulstøyen som er den dominerende lydkilden – som på de fleste personbiler, uavhengig av bensin- eller dieselmotor.

Motoren er fleksibel, du behøver ikke jobbe mye med gearspaken. Og skal du trekke tilhenger, er det dette som er motoren, det sørger 350 Newtonmeter moment for, og momentkurven holder seg flat innenfor det turtallsområdet som er normalt ved landeveishastigheter. Bakkeklaringen på 21,5 cm er tilstrekkelig for å takle de fleste dårlige hytteveier.

Et lite skår i gleden er det at den nyutviklede sekstrinns manuelle gearkassen er en smule kantete i sjaltebevegelsen, kanskje skyldes det at vår prøvebil ikke hadde gått mer enn drøyt 100 mil. Selv om sjalteveien er ganske kort, oppleves ikke gearføringen like myk som vi tidligere har opplevd i Subarus femtrinnskasse.

Tre utstyrsnivåer

Innstegsmodellen, som kalles Comfort, starter på 354.900 kroner (pluss frakt) og er egentlig ganske velutstyrt til å være en basismodell. Det er flere detaljer som skiller den fra høyere utstyrsnivå. Den har verken skinntrukket ratt eller takrail, ikke xenon nærlys, ikke midtarmlene bak og enklere radio (4 istedenfor 7 høyttalere). Midterste utstyrnivå heter Classic og koster 15.000 kroner mer enn Comfort.

Toppmodellen heter Premium, og det er denne du må velge hvis du vil ha skinninteriør, navigasjonssystem og elektrisk drevet soltak. Her starter prisen på 399.900, noe som i praksis betyr at du havner et stykke inn på 400-tallet når frakt og leveringsomkostninger frem til din forhandler er lagt til.

Forester er en relativt rommelig og komfortabel familie-SUV for de som vil ha den ekstra tryggheten som ligger i et permanent 4WD-system (i motsetning til mange konkurrenters enklere system som bare har tohjulstrekk ved vanlig landeveiskjøring).

Subaru-importøren forventer at dieselmotoren vil stå for 70 prosent av Forester-salget. Velger du dieselmotor, må du ”ta til takke med manuell gearkasse. Kombinasjonen automat og diesel kan ikke leveres.

Subaru Forester 2.0D Comfort

Pris: kr. 354.900

Motor: 4-sylindret boxer dieselmotor med turbo 1998 ccm. 108 kW (147 hk) v/3600 o/min. 350 Nm v/1800-2400 o/min

LxBxH: 456 x 178 x 170 cm

Akselavstand: 261,5 cm

Egenvekt m/fører: 1625 kg

Nyttelast: 450 kg

Maks. tilhengervekt: 2000 kg

Bagasjerom: 450 liter (VDA)

Dekk: 225/55 R17

Aks. 0 - 100 km/t: 10,4 sek

Toppfart: 186 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil

CO2-utslipp: 167 g/km

+

Nydelig og fleksibel motor, fin trekkvogn.

Ingen terrengbil. Noe kantete gearskift.

Powered by Labrador CMS