Samlingen slik den framstår i hovedhallen.

Nationales Auto Museum - Loh Collection

Herfra plukker Oslo Motor Show gull

Takket være tilfeldigheter og ekte engasjement åpnet Loh Collection porten for Trond Hylle inn til en av de mest eksklusive, private kjøretøyskatter i Europa. Nå har Oslo Motor Show igjen plukket gull derfra som høydepunkter til årets show.

Publisert

7.500 kvadratmeter bortgjemte industrihaller drøyt ti mil nord for Frankfurt skjuler av en Tysklands flotteste og mest interessante kjøretøysamlinger. For du ramler ikke uten videre inn i småbyen Dietzhölztal-Ewersbach, det krever navigasjonshjelp for å finne fram til Nationales Automuseum – The Loh Collection. Men som det heter om de som honoreres med tre stjerner i Michelin-guiden: Verd en egen reise.

Så viser det seg at vår ankomst til Loh blir møtt med norsk tilknytning: Petter Solbergs vinnerbil fra Akropolisrallyet i 1994.

Speiler bilhistorien

– Den er kjørt fram kun fordi vi har besøk fra Norge, ler Uwe Schüeler og hilser hjertelig. Etter å ha vært «innkjøper» i Loh Collection i flere tiår kjenner Schüeler samlingen bedre enn noen.

Og hvilken samling professor Friedhelm Loh i det stille har bygd opp av unike vinnerbiler fra motorsportverden, sportsbiler som ikke fins andre steder, konsepter og kjøretøyer det knyttes spesiell historie til.

Startet med en BMW

 Men la oss gå tilbake der det startet. Trond Hylle forteller:

– I 2013 hadde vi en BMW M1 på Oslo Motor Show (OMS), en helt vanlig, gateregistrert fra Danmark. For å toppe dette måtte vi finne en M1 Pro Car. Jeg lette på Youtube og fant en av ytterst få gateregistrerte M1 som var levert med Pro Car-optikk. Bilen tilhørte Burckhard Kunz.

I 2023 sa Trond Hylle til Uwe Schüeler at vi fikser en video med personlig Alan Walker-hilsen og du fikser Mercedes-Benz CLR og Porsche 956 med startnummer 2 fra 24-timers løpet i Le Mans. I 2024 stod begge bilene på OMS.

– Så jeg kontaktet ham, fikk en pris som jeg synes var ok og han kom med bilen til Oslo. Utpå vinteren etter showet reiste jeg til Tyskland for å besøke ham igjen. Burckhard kom deretter til BMW-treffet mitt, E30 Meet, med en E46 M3 GTR. I årene som fulgte møttes vi flere ganger.

Bursdagsgaven

– I slutten av november i 2017 var jeg igjen i Tyskland. Under besøket kjørte vi gjennom bygda her og forbi en fabrikkbygning. Nysgjerrigheten tok meg så jeg spurte hva de produserer der inne. Svarer var stålkabinetter, men Burckhard la til at eieren har en fantastisk bilsamling.

– Freidig som jeg er sa jeg som sant var at jeg har bursdag i dag, var 28 år, og den beste bursdagsgaven ville være å få se samlingen. Burckhard trodde det neppe var mulig, men at det kunne være verd en telefon. Så viste det seg at Burckhard Kunz var barndomsvenn med Uwe Schüeler, fyren som har kjøpt inn biler for museet i 35 år.

– Uwe meldte tilbake og ga oss ti minutter innenfor portene. Da vi gikk hadde vi vært der i fire timer!

Helt lukket

– Den gang var denne fantastiske samlingen hermetisk lukket. Nærmiljøet visste at det var spesielle biler samlet i de gamle industrihallene, men knapt noen var klar over omfanget. Hovedsakelig var det samlere på et høyt nivå som hadde vært der og sett den før de åpnet museet sommeren 2023. Dette var begynnelsen på et langt vennskap.

– Vi var også der i 2018 og fortalte om Oslo Motor Show. Men Uwe ble alvorlig syk, så kom covid, men deretter inviterte vi ham opp hit.

Her skyter messegeneral Tommy Larssen inn at OMS gjennom årene har hatt besøk av mange tyske venner tilknyttet bilsamlermiljøet, for ikke å glemme kontakten med BMW Classic. Så vi sa ta med Uwe også.

Alan Walker

Uwe har vært på så mange bilmesser, men hadde oppfattet at det var noe unikt med Oslo Motor Show og ville gi det en sjanse. Så kom det OMS for øret at Uwe Schüeler er en skikkelig Alan Walker-fan. Da han lå på sykehuset hørte han på Alan Walker, som også er superbilentusiast.

Vi jobbet i 12 år for å få tak i en spesiell Porsche 356, sier Uwe Schüeler uten å ville røpe samlingens totale omfang annet enn at det til enhver tid stilles ut rundt 50 bilmerker og 150 biler fra ti land fra tidsepoken 1886 til i dag.

– I 2023 sa jeg til Uwe at vi fikser en video med personlig Alan Walker-hilsen og du fikser Mercedes-Benz CLR og Porsche 956 med startnummer 2 fra 24-timers løpet i Le Mans. I 2024 stod begge bilene på OMS, sier Hylle.

– Og i år?

Markerer Formel 1

– I år markerer OMS at Formel 1 er 75 så Loh stiller med McLaren MP4-5A, Ayrton Sennas vinnerbil fra Monaco Grand Prix i 1989 og Mika Häkkinens vinnerbil fra 1999, en McLaren MP4-14.

Kort oppsummert inneholder Loh Collection høydepunkter fra bilens historie. I hovedhallen står vinnerbiler stablet i hyller på veggen slik andre ville oppbevart modellbiler. Ekte Formel 1-biler henger på veggen, Schumachers første vinner-Ferrari er her før vi i en krok snubler over Ferrari Daytona SP3 og Mercedes AMG One, som begge, takket være OMS-venn Arne Fredly, har gjestet Oslo Motor Show. Og jommen har det ikke sneket seg inn en Ferrari Enzo mellom dem. Men da har vi allerede gått forbi Bugattiene Veyron og Chiron og en avkledd Chiron hvor Loh får fram hvordan bilen er bygd opp og hvor diger en W16-motor egentlig er.

Dette i grell kontrast til en grå Citroën 2CV. Men vent litt, det er jo en Sahara, firehjulsdrevet og utstyrt med to motorer, hver på 12 hk. Ikke mange av dem har overlevd.

Men fortvil ikke. For å gjøre det lettere å orientere seg i museet er alle kjøretøyene utstyrt med QR-kode så det er lett å lese seg opp på deres historie.

Maybach Exelero

Trekkplasteret Maybach Exelero fins i kun ett eksemplar og var stjerne i Jay Zs musikkvideo «Lost One». Bilen ble kundebygd av Maybach for Fulda i 2005 og utstyrt med V12, 700 hk og toppfart målt til 351,45 km som et testlaboratorium for høyhastighetsdekk.

Trekkplasteret Maybach Exelero fins i kun ett eksemplar og var stjerne i Jay Zs musikkvideo «Lost One». Bilen ble kundebygd av Maybach for Fulda i 2005 og utstyrt med V12, 700 hk og toppfart målt til 351,45 km som et testlaboratorium for høyhastighetsdekk.

– Den hadde vært en drøm på Oslo Motor Show, sukker Tommy Larssen.

Kampen om de mest eksklusive objektene er knallhard. Men hva gjør man når det mest attraktive, eksempelvis bilen president John F. Kennedy ble skutt i ikke er mulig å skaffe fordi den står rett på innsiden av døren til Henry Ford-museet i Detroit – og der blir den stående. Jo, man skaffer til veie den siste bilen Kennedy oppholdt seg i før skuddene falt. 

50 merker – 150 biler

– Vi jobbet i 12 år for å få tak i en spesiell Porsche 356, sier Uwe Schüeler uten å ville røpe samlingens totale omfang annet enn at det til enhver tid stilles ut rundt 50 bilmerker og 150 biler fra ti land fra tidsepoken 1886 til i dag. I en egen hall tematiseres bilhistorien, i år med fokus på Formel 1.

Friedhelm Loh

Friedhelm Loh (79) er industrimannen som gjennom flere tiår bygget opp en av de største og mest interessante private bilsamlingene i Europa under navnet Nationales Auto Museum – Loh Collection. Han grunnla og er styreleder i Friedhelm Loh Group, en gruppe selskaper som vokste ut av virksomheten han arvet fra faren.

Friedhelms mål er å dokumentere bilens historiske, tekniske og økonomiske utvikling, og skape entusiasme for dens historie.

Museet som samarbeider med fakultet for økonomi og jus ved Nürtingen-Geislingen universitetet, har 80 ansatte og besøkes årlig av rundt 100.000 som spenner fra Bill Gates til Niki Lauda.

Museets kan huse arrangementer med opptil 500 besøkende, har kino, restaurant og egen butikk med et omfattende bok- og modellbilutvalg. Eget hotell planlegges på området.

Etterord fra Tommy Larssen: Oslo Motor Show hadde aldri fått dette til uten Loh Collectons utrolige velvilje og hjelp. Men så har vi også forklart dem at de på OMS når én prosent av landets befolkning.

Tommy Larssen og Trond Hylle sørger for at Sennas vinnerbil fra Monaco Grand Prix i 1989 står på årets Oslo Motor Show.
Trond Hylle i samtale med Uwe Schüeler. Schüeler har i stor grad bygd opp samlingen til Loh Collection.
Det første som slår en er hvor flott bilene presenteres hos Loh Collection. Under den hengende Mercedesen en Bentley fra 1928.
Den siste bilen president Kennedy ble kjørt i før han ble skutt.
Hva er vel mer egnet som restaurantbord enn en VW Transporter pickup.
Bugatti som en av mange speiler Formel 1-historien.
Petter Solbergs vinnerbil fra Akropolisrallyet i 1994.
Maybach Exelero fins i kun ett eksemplar, var stjerne i Jay Zs musikkvideo «Lost One» og en av samlingens mest verdifulle biler.
Hos Loh Collection stables ekte biler slik andre stabler modellbiler.
Kunstverket Talbot-Lago T26 Grand Sport fra 1948.
Mercedes-AMG One lik den Arne Fredly tok til Oslo Motor Show i fjor.
Cadillac Series Sixti-Two Convertible.
Bugattiene Chiron og Veyron.
Lewis Hamiltons Mercedes-AMG fra 2019.
Mercedes-AMG F1 W103 - Michael Schumachers siste Formel 1-bil.
Citroën 2CV Sahara med to motorer. Bak en av de eldste VW Boble.
1932 Austro Daimler ADR 635 med 120 hk og toppfart på 150 km/t.
1949 Ferrari 166 med 2,0 liter V12, kompressor og 310 hk. Toppfart 310 km/t.
1938 Bugatti Type 57C, 160 hk, toppfart 150 km/t.
1939 Mercedes-Benz 770 K Cabriolet F, spesialbygd for ledelsen i Krupp-konsernet.
Messegeneral Tommy Larssen inviteter til Formel 1-jubileum under Oslo Motor Show med blant annet denne Senna-bilen.
Powered by Labrador CMS