-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Jeep Grand Cherokee: Indianer med godt hjerte
En Jeep Grand Cherokee har alltid vært i sitt rette element på dårlige skogsveier. Nå skal den også overbevise på gode veier.


Jeep Grand Cherokee
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Jeep og Land Rover har mye felles – de startet med militære feltkjøretøy, og har i dag høy stjerne blant terrengbilentusiaster. Begge har i dag modeller fra den mest spartanske arbeidshesten til den luksuriøse statusbilen. Hos britene er Range Rover lord-bilen over alle,
hos Jeep er Grand Cherokee øverst på rangstigen. Men Grand Cherokee er nok mer riktig å sette opp mot Discovery, Touareg, Land Cruiser og XC90, biler for de uten blått blod i årene. Og selv i den klassen skal den slite litt med å henge med. Eksteriøret er greit nok, det har en viss røff eleganse. Interiøret er derimot skuffende, med materialer og finish som virker billig. Plassforholdene i kupeen er gode, men fotbrønnen er litt trang for føreren.
Kjøreegenskapene på landeveien har fått et løft, og den krenger ikke så mye som før. Men den hever ikke nivået i klassen av den grunn, flere av konkurrentene er mer overbevisende gjennom en S-sving enn Jeepen. Men når veien tar slutt og man skal ut i terrenget kommer Jeep sin lange tradisjon til sin rett. Quadra-Drive II heter firehjulsdriftssystemet, og har selvfølgelig lavgearserie for best fremkommelighet.
Det beste med bilen vi hadde til låns var uten tvil motoren, en 3-liters dieselmotor plukket fra Mercedes-Benz. Den er silkemyk og jevn, og det er til enhver tid mer enn nok krefter å ta av. Koblet til denne motoren er en like silkemyk femtrinns automatkasse. Dieselmotoren gjør en så god jobb at de to V8-bensinmotorene virker ganske overflødige, selv om toppmodellen er en grom Hemi-motor.
Jeep har sin faste tilhengerskare, som setter pris på fremkommelighet i toppklasse og ikke bryr seg all verden om luftfjæringskomfort. Disse har fortsatt gode grunner til å kjøpe Grand Cherokee. For alle andre er det nok dieselmotoren som kommer til å friste mest.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Limited:
Pris: kr. 795.900,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2987 ccm. 160 kW (218 hk) v/4000 o/min. 510 Nm v/1600-2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 475 x 187 x 178 cm. Akselavstand: 278 cm. Bakkeklaring: 21,6 cm. Egenvekt m/fører: 2210 kg. Tillatt totalvekt 2750 kg.
Dekk: 245/65R17.
Bagasjerom: 978-1908 liter (VDA).
Tankvolum: 79 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,0 sek.
Toppfart: 208 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,02 l/mil.
CO2-utslipp: 270 g/km.