Hyundai Sonata

Nytt og større karosseri, nytt hjuloppheng og mer krefter. Spesielt det siste medfører at prisen gjør et hopp oppover.

Publisert

Sonata
Sonata

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Det er først og fremst i bredden den har vokst, den nye Hyundai Sonata som begynner å rulle på norske veier i månedsskiftet oktober/november. Mens utvendig lengde er økt med bare én cm, er bredden 10 cm mer enn før, og dette understrekes av at også sporvidden er økt 2 cm. Akselavstanden er imidlertid den samme som før. Den innvendige plassen er rommelig, både foran og bak, uten at benplassen i baksetet kan kalles overdådig. Bagasjerommet har også bare blitt noen få liter større.

Lettere design
De utvendige endringene er tydelige og vellykkede. Designerne har skapt en bil som ikke minst virker langt lettere enn dagens noe sedate, "tunge" modell. Også de mindre synlige endringene bidrar til ilens modernisering, nemlig nytt hjuloppheng, ny drivlinje og nye motorer. Foran er det tradisjonelle MacPherson-opphenget nå erstattet med doble triangelarmer med krengningsstabilisator, skrufjærer og støtdempere. Bak finner vi langs- og tverrgående bærearmer, skrufjærer og støtdempere.

Støydempingen er tydelig forbedret, selv om en grov motorlyd var sjenerende under akselerasjon. Kanskje er dette et punkt som blir finpusset når Sonata nå settes i serieproduksjon – bilene vi fikk anledning til å kjøre i Tyskland i sommer var såkalte nullserie-biler. Ved landeveiskjøring var lydnivået behagelig, selv om det var noe hjulstøy på grov asfalt, og under kjøring på småhullete registrerte vi slag og støy fra hjulopphenget.

Sikkerhetsutstyret ligger nå på samme moderne nivå som konkurrentene, det vil si at ABS-bremser, fire kollisjonsputer og automatiske beltestrammere hører til standardutstyret. Riktignok er ikke spesifikasjonen for Norge helt fastlagt ennå, men når importøren tar mål av seg til å sette Sonata i bås med biler som Toyota Camry, Opel Omega og Volvo S70, ville det være ulogisk å ta inn bilen uten sidekollisjonsputer og antispinnsystem.

Minst 136 hk
Sonata kommer med to motoralternativer. Den minste, en rekkefirer med 16 ventiler, yter 136 hk . Den største, en 2,5-liters V6-motor av aluminium, byr på 160 hk. Begge motoralternativene kan leveres i kombinasjon med firetrinns automatgear, men vi erfarte at den minste motoren ikke orket så mye når den var koblet opp mot automatkassen. Skal du ha automatgear, bør du velge 2,5-literen.

Sammenlignet med andre nye biler har Sonata en lang gearspak med forholdsvis lange skift. Bilen er også forholdsvis høyt gearet. Med 2.0-motoren under panseret pekte turtelleren på 2000 omdreininger ved 80 km/t i femtegear. Det betyr at det må jobbes en del med gearspaken hvis man vil utnytte motoren aktivt, for både ytelse og dreiemoment er på topp ved turtall rundt 5000 omdreininger.

Det er vanskelig å vurdere en bil når prisen ikke er klar, for vurderingen bør gjøres i forhold til naturlige konkurrenter. Hvis vi forutsetter at Sonata med 2.0-motoren blir priset til 249.900 kroner – med sidekollisjonsputer og klimaanlegg som standardutstyr – holder utvilsomt Hyundai fortsatt stilen ved å by på "mye bil for pengene".

DETTE ER HYUNDAI SONATA:

Lengde: 471,0 cm. Bredde: 181,8 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Bagasjevolum: 374 l. (SAE).
Data gjelder med manuell gearkasse. Forbrukstall i følge EU-normen foreligger ikke i skrivende stund.

Powered by Labrador CMS