-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Svennestykke fra designskole
Måne-Mitsubishi fra Torino
Det er alltid moro å følge Masterklassen på IED-skolen i Torino. De får et ekstra kick hvert år av å kunne få tegne, bygge og vise en fullskala bil for et stort publikum.
Det med et stor publikum har dessverre ikke stemt de siste årene.
Skolen har nemlig alltid hatt en stand på Genève-utstillingen, der de har kunnet vise masterstudentenes tanker rundt et gitt tema.
Men ingen Genève-utstilling, slik det har vært de siste årene, betyr ingen visning på en av verdens største utstillinger, så de må nøye seg med distribusjon på elektroniske medier.
Det blir noen klikk av det også.
I år var det Mitsubishi som sponset studentene, og selvfølgelig var fremtid og respekt for miljøet blant premissene for prosjektet.
18 studenter klarte å jobbe sammen, og de startet med hvert sitt utkast før de med Mitsubishis egne designere fikk destillert det hele ned til et felles konsept. Arbeidet endte med den bilen vi ser på bildene, som fikk navnet Moonstone.
Null utslipp, selvfølgelig, og egenskaper som skal gjøre den brukbar på alle slags underlag (også månens overflate?).
Nå kan man selvfølgelig si om bilen at den godt kunne vært satt i produksjon i dag, med noen modifikasjoner selvfølgelig. Den har sine helt klare skulptur-kvaliteter, men veldig radikal er den ikke – slik blir det kanskje med gruppearbeider?
Hva som er synd er at det heller ikke i år var budsjett til å bygge interiøret, for når man ser på tegningene er det opplagt at her var det en del friske idéer. I stedet for å fylle opp med volumer i form av seter og dashbord og alt mulig, var det åpenbart at her hadde noen også jobbet med negative volumer.
Tomrom, med andre ord.
Studentene jobbet tett med designerne fra Mitsubishis designkontor rett utenfor Frankfurt da de gjennomførte dette, og lærte sikkert noe om det virkelige livet utenfor skolens trygge vegger i det møtet.
Også aktive designere fra industrimiljøet i Torino er flinke til å bidra til skolearbeidet der.
Bilen har helt normale mål. Med en akselavstand på 270 centimeter måler den 466 x 200 x 168 cm. Lokale modellprodusenter som vanligvis jobber for bilindustrien bygget modellen.