-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Jaguar XJ 2.7 D V6: Lett limousin
Det beste med luksusmodellen XJ fra Jaguar er det du ikke ser – aluminiumschassis og støydemping for eksempel.


Jaguar XJ
Først publisert i BIL 2/3 - 2006.
Når tiden var inne for en ny versjon av Jaguars traver XJ gjorde de helt rett i å gå for et moderne og lett aluminiumschassis. I forhold til sine tyske konkurrenter er nye XJ 200–300 kilo lettere, og klarer seg dermed utmerket med noe mindre motor. Selv med 2,7-liters V6-dieselmotor under panseret bør ingen savne motorstyrke i XJ. Faktisk er den sprekere enn lillebror S-Type, som har stålkonstruksjon.
Denne motoren har imponert i S-type, og i en litt annen utførelse i Land Rover Discovery. Den er alt en moderne dieselmotor skal være: stillegående, kultivert og med masse seigdrag. Det er ikke den sportsligste dieselmotoren på markedet, men det spiller mindre rolle i denne luksusmodellen. Det ryktes også at Ford-konsernet snart skal lansere en ny V8-dieselmotor, basert på V6eren.
Støydempingen av motoren er svært god i XJ, blant annet ved hjelp av elektronisk styrte aktive motorfester og dobbelisolering av torpedoveggen. I tillegg har vinduene akustisk laminerte glass som fjerner det aller meste av støyen utenfra. Inne i kupeen er du omgitt av skinn og stilrene former, med en tydelig britisk eleganse.
Når alt er så stille og behagelig legger man merke til de minste detaljer som bryter med helheten, som at gasspedalen gir fra seg et hardt og upassende klunk når man går kjapt av. Og bakhjulsopphenget synes å ikke takle plutselige ujevnheter i veien fullt så godt som framvogna.
Men det overskygger på ingen måte det faktum at XJ er en ytterst kompetent konstruksjon, som er i stand til å involvere føreren under aktiv kjøring, samtidig som komforten er på topp. Elektronisk kontrollert luftfjæring sammen med en forholdsvis lav vekt er nøkkelen til dette.
Noen synes kanskje baksetet kunne bydd på mer plass, det samme med bagasjerommet, men for de fleste er XJ mer enn rommelig nok. Med lav vekt og mindre motor er denne modellen forholdsvis gunstig med tanke på det norske avgiftssystemet. De tyske luksusbilene koster en god del mer, men det spørs om det spiller noen stor rolle for de potensielle kundene.
Kort om bilen:
Pris: kr. 853.900
Motor: Sekssylindret V-motor med twinturbo. 2722 ccm. 152 kW (207 hk) v/4000 o/min. 435 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 509 x 186 x 145 cm. Akselavstand: 303 cm. Egenvekt m/fører: 1652 kg. Tillatt totalvekt 2283 kg.
Dekk: 235/55R17.
Bagasjerom: 470 liter (VDA).
Tankvolum: 85 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,2 sek
Toppfart: 225 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,81 l/mil
CO2-utslipp: 214 g/km