Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar
Jeep Wrangler PHEV Rubicon - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Jeep Wrangler PHEV Rubicon: Preppernes traktor

Hvis norske skogsveier, stepper og prærielandskap er viktigere enn asfalt, kommer du neppe utenom Jeep Wrangler. Som ladehybrid følger høy effekt og lav avgift med på kjøpet.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 4-2022

Jeep utviklet Wrangler for å ta deg til sivilisasjonens yttergrense. Hørte jeg noen nevne den som preppernes drømmekjøretøy?

Å trives i Amerika, i Texas og på det endeløse slettelandet i nordstatene dit lutfattige nordmenn reiste for å søke lykken for 100-150 år siden, er ingen forutsetning for å trives i Wrangler, men det hjelper.

Nesten fem meter lang og med akselavstand over tre meter, liker 5-dørs Wrangler – altså den lange utgaven – seg best der noen i det minste har forsøkt å lage vei, så spiller veistandarden mindre rolle. 25,3 cm bakkeklaring sluker ganske store hindringer, og om det skulle være litt bløtt så bærer de digre hjulene ganske bra.

Fyringsutgiftene

Jeg har en sterk mistanke om at det ikke var fyringsutgiftene Jeep først tenkte på under 2021-oppgraderingen da de puttet Alfa Romeos kraftige 2-liters rekkefirer under panseret på Wrangler og koblet 272 bensinhester sammen med 146 elektriske hester.

Preppere og andre Wrangler-entusiaster har neppe lavt forbruk og miljøhensyn som førstevalg når de først er ute og handler verdens røffeste SUV etter at Land Rover luksusløftet Defender og Mercedes-Benz parkerte G-Wagen utenfor børsen.

I sum endte Jeep opp med 380 hk, og det gjør Wrangler til en av verdens raskeste «traktorer», 0-100 km/t går unna på 6,5 sekunder. Så får det heller være at fire hvinende turbosylindre erstatter et buldrende V6-orkester. Den siste som bilens standardmotorisering i USA.

46 strøm-km

Med 46 oppgitte rekkeviddekilometer (og bare 31,5 km i vår ganske så snille test) framstår det som en vits å snakke om Wrangler PHEV i miljøbilsammenheng, uansett hvor ladbar den er med 17,3 kWt batteripakke.

Nei, begrunnelsen har, litt avhengig av hvor bilen selges, vært å hente ut offentlige incentiver knyttet til ulike kjøresykluser og sukre merprisen på grunn av dyrere teknikk med høyere effekt.

På papiret honoreres lavt forbruk med inntil 7500 dollar i USA. I Europa betyr 94 gram CO2-utslipp at bilen akkurat kryper under EUs 95-gram grense og unngår straffeavgift for høyt CO2-utslipp.

Stor avgiftsrabatt

I Norge handler ladehybridisering fortsatt om avgiftsrabatter så store at i Wranglers tilfelle droppes de andre personbilvariantene, den korte som er rimeligst før avgift, og bensin/dieselvariantene. 240.000 kroner i engangsavgift til staten er jo godt under det halve av hva som kreves i avgift for å få hvite skilt på Jeep Gladiator, pickuputgaven av samme bilen som foreløpig selges uten elektrisk pustehjelp.

Wrangler er ikke like primitiv som den ser ut til, selv når den kles naken med enkelt, medfølgende verktøy. Utenpåliggende dørhengsler gjør det greit å skru av dørene, taket over forsetene løftes enkelt av og får plass i en diger, medfølgende bag – det tar bare sekunder og krever intet verktøy – før demonteringen av det bakerste skallet starter.

Piskantenne

Primitiv, eller mer irriterende, er den lange antennepisken på bilens høyre side som krever en 10 mm nøkkel for å fjernes før bilen kjøres inn i vaskemaskinen. Men hvorfor antennen egentlig er der er et godt spørsmål, for DAB-radioen virket akkurat like godt uten antennen på plass.

50/50 mekanisk firehjulsdrift som kobles inn med en solid spak – tøft det – og aksler som låses med sperrer både foran og bak under forsering av sleipt og bratt fjell, er til god hjelp når hjorten eller rådyret skal hentes hjem.

Jeep Gladiator-spesialiteten med låsbar våpenkasse under baksetet, er i ladbar Wrangler erstattet av en batteripakke. Så får det være at våpenet må ligge ved siden slaktet på vei mot sivilisasjonen.

I venstrefila

Jeg skjønner undringen over hva 380 hk har å gjøre med reduksjonsgir (8x2 gir framover) og ekstrem framkommelighet. Vel, så godt som alle Wrangler lever det meste av livet på asfalt, eller i det minste på bra vei, og da er det jo morsomt å ha litt å dra på med når drøyt 2,3 tonn bilvekt legges ut i venstrefila for å tirre disse arrogante og lavbygde tyskerne med doble eksosrør som har en lei tendens til bo i forbikjøringsfila.

Med stiv aksel bak og ganske robust foraksel står ikke asfaltferie med Wrangler øverst på ønskelisten min. Vekten gjør at bilen riktignok ikke tar sats på fartshumpene, men å være entusiast med vilje til å veksle komfort inn i framkommelighet høyner lykken.

Hjelpemidlene

Likevel: adaptiv fartsholder sørger for rett avstand til bilen foran samtidig som den forholdsvis lille skjermen byr på ganske mye informasjon om selve kjøringen.

Blindsonevarsling og kollisjonsvarsel bidrar til sikrere kjøring, og bilens gode ryggekamera gjør det enkelt å lukeparkere i mørket, om lukehullet bare er stort nok.

Kameraet foran vaskes av en spyledyse som heller burde vært montert bak, men det er jo ikke så lett fordi bakkameraet sitter festet til reservehjulsdekselet på den todelte bakdøra som svinger mot høyre.

Batteriet sørger for en høy kant i bagasjerommet når seteryggene legges ned. Ikke særlig praktisk det. Til gjengjeld passer ladekablene perfekt ned i boksen under gulvet i bagasjerommet.

Cockpiten

I Wrangler klatrer man opp i seter som er langt bedre å sitte i enn de ser ut til, og hvor seteryggen – for at dette skal se ekstra barskt ut – reguleres via en stropp. Knapper er det mange av, omtrent som å sette seg inn i et småfly.

Den klassiske instrumenteringen med to klokker og en liten skjerm mellom fungerer helt fint. Store skjermer og flere digitale løsninger passer ikke inn i Wrangler.

Jeeps eksosrør ser du knapt, men det er mest for å skjule maskinkraft. For bøyer du deg ned, legger du fort merke til at det er digert som tauekrokene og dimensjonert, som det meste annet under bilen, for å holde inn i evigheten.

Guideboka

På amerikansk vis speiles trygghet og informasjon med instruksjonsbok på 441 sider, hvor et eget kapittel på 64 sider renner over av advarsler om hvor farlig det kan være å kjøre bil. Så godt som alle de andre sidene inneholder en forsiktig-bolk eller advarsel-ramme.

Tilleggshåndboken på 87 sider omhandler kun ladeteknologien. Var det noen som nå ble minnet om den urgamle USA-vandrehistorien om ikke å tørke katten i mikrobølgeovnen?

Uansett hvor godt jeg lette, fant jeg intet om hva bilen greier av stigning og sideveis helling. Kunden kunne jo finne på å teste ut informasjonen i det virkelige liv – og da blir det virkelig farlig – også for produsenten!

Selvfølgelig slurper Wrangler bensin når strømmen tar slutt. Med forbruk på 0,91 liter/mil skifter tusenlappen raskt eier når bensintanken nærmer seg tom. Likevel tror jeg neppe det bekymrer de 125 som kjøpte ladbar Wrangler i fjor og de som planlegger å gjøre det i år.

Sikkerhetsbrist

De fleste biler som selges i Norge stiller med fem stjerner hvilket betyr full score i Euro NCAPs sikkerhetstest. Det gjelder ikke Wrangler, som fikk stryk og bare én stjerne da 2018-utgaven gjennomgikk testprogrammet for snart fire år siden.

Dagens Wrangler leveres med flere førerstøttesystemer enn den testede, men er i basis samme konstruksjonen. Samtidig har Euro NCAP skjerpet kravene siden testen fant sted.

VI SYNES

Statusbilen å snobbe ned i, som vekker oppsikt og fremkaller genuin lyst til å kjøre der norsk lov forbyr det.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Jeep Wrangler 4Xe Rubicon

Pris billigste*Kr. 917 000
Pris testbil*Kr. 996 900
Motortype1995 ccm R4, turbo bensin
Effekt/moment272 hk/400 Nm
Elmotor146 hk/245 Nm
Samlet effekt380 hk/637 Nm
Drivlinje8A, firehjulsdrift
0-100 km/t6,5 sek
Toppfart177 km/t
Batteri17,3 kWt
El-rekkevidde oppgitt/test45/31,5 km
Bensinforbruk, oppgitt0,41 l/mil
Bensinforbruk, tomt batteri0,91 l/mil
CO2/NOx94 g/km - 13,8 mg/km
Dimensjoner (L/B/H)488/189/190 cm
Akselavstand301 cm
Bilvekt2 334 kg
Bakkeklaring25,3 cm
Tilhengervekt1 508 kg
Bagasjerom533 - 1 910 liter
Drivstofftank65 liter
Bilgaranti5 år/100 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAP1 stjerne (2018)
* Frakt/levering i tillegg.
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Powered by Labrador CMS