-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia Sportage 2.0 CRD: Mamma mia, er det en Kia?
Det virker som om Kia har hatt Toyota RAV4 som referanse under utviklingen av andre generasjon Sportage. Det er ikke så dumt.
Først publisert i BIL 6 - 2005.
I forhold til Nissan X-Trail og Honda CR-V er Kia Sportage og søsteren Hyundai Tucson åpenbart hakket mindre. I forsetene har man godt med plass, men baksetet og særlig bagasjerommet kunne med fordel vært rommeligere. Baksetene kan derimot enkelt legges ned slik at bagasjerommet blir langt større og helt flatt.
Utseendet på Sportage er ganske vellykket, selv om hjulbuene ser ganske klossete ut. To store firkantede eksosrør trekker opp imaget en del. Interiøret er ryddig, og i toppversjonen vi kjørte var materialbruken god. Vi kunne dy oss for den ettermonterte bilstereoen, den ser grusom ut. En detalj som kan være nyttig er kompass innfelt i bakspeilet, som viser med bokstaver hvilken himmelretning man beveger seg.
Kia Sportage leveres med samme motorutvalg som Hyundai Tucson, toliters bensin- eller dieselmotor, pluss en 2,7-liters V6 bensinmotor. Bestselgeren vil nok være dieselen, som kan leveres med automatgear som i vår bil. Kombinasjonen rimelig SUV med dieselmotor og automatkasse kan nok friste mange. Med kun 112 hester er fremdriften temmelig bedagelig, dreiemomentet på 245 Nm er heller ikke mye å skryte av.
God komfort
Uavhengig fjæring på alle hjul, med MacPherson fjærben foran og multilink bakaksel, gjør at Sportage kjennes trygg og komfortabel på veien. EX-modellene har turtallsavhengig servostyring, men virkningen er ikke spesielt merkbar. Styringen fungerer godt, og man har ingen problemer med å plassere bilen gjennom svinger og rundkjøringer. Normalt er det kun drift på forhjulene, men opptil 50% kan overføres til bakakselen når det glipper foran. Til den siste kneika opp til hytta kan en knapp koble inn fast 50/50-fordeling av drivakslene.
Sportage er ikke spesielt billig sammenliknet med konkurrentene, men har godt med standardutstyr, særlig om man velger EX eller Team Poirée utstyrsnivå. For 380.000 kroner får man en kapabel og ikke minst komfortabel bil med firehjulsdrift og masse utstyr. De største ankepunktene er den svake motoren, samt lite bagasjeplass.
Kia Sportage 2.0 CRDi EX aut. Team Poirée
Pris grunnmodell: kr. 314.900,-
Pris prøvekjørt: kr. 379.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1991 ccm. 82,5 kW (112 hk) v/4000 o/min. 245 Nm v/1800-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 435 x 180 x 169,5 cm. Akselavstand: 263 cm. Bakkeklaring: 19,5 cm. Egenvekt m/fører: 1703 kg. Tillatt totalvekt 2210 kg.
Dekk: 215/65R16.
Bagasjerom: 332 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 16,1 sek.
Toppfart: 162km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,80 l/mil.
CO2-utslipp: 232 g/km.