Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford
Gold Leaf Lotus Type 62-2 by Radford

Radford og Lotus – ny kombo

Radford er ikke et nytt navn. Definitivt ikke Lotus heller. Men når navnene kombineres, blir resultatet noe helt nytt. Eller litt gammelt?

Publisert Sist oppdatert

En ting er i hvert fall sikkert. Dette er ikke en av de triste restomod-historiene uten spor av kreativitet.

Her har folkene bak for det første gjenskapt en hyggelig gammel merkevare: Radford. Og under den portalen har de tenkt seg frem til gamle Lotus 62 i 2021-versjon.

Litt recap: Harold Radford var en coachbuilder i så ekstrem britisk tradisjon at han nesten bare kledde på Rolls-Royce og Bentley.

Da de tørket inn – med andre ord: sluttet å bygge på separat chassis – forsøkte han seg på merkverdigheter som stasjonsvogn på Aston Martin eller luksusinteriør på Ford GT40, og han fikk en oppblomstring med bygging av spesialversjoner av den opprinnelige Mini.

Så feidet det hele ut inntil ex-Formel 1-kjører Jenson Button og noen kompiser kjøpte rettigheter til navnet, hentet inn en Lotus Evora, modifiserte den og satte på et helt nytt karosseri og oppkalte den etter en av de klassiske sportsbilene fra Colin Chapmans Lotus.

Karosseriet er forresten tegnet av Mark Stubbs, han har tidligere etterlatt seg imponerende streker hos Bentley, Bugatti, Nissan og Ford.

Hvis du trenger en repetisjon på Lotus-historien så var Lotus 62 – som denne altså er inspirert av – en utvikling av type 54 som var en utvikling av type 47 som hadde sin opprinnelse i type 46. Den opprinnelige Europa – den laveste lukkede bladet Bil noensinne har testet.

Den nye 62 er mye mer enn en nyinnpakket Evora. Styringen er nå uten antydning av servo, opphengningsgeometrien er forsiktig endret, det er montert justerbare dempere og du kan få en nese-løfter som ekstra – grei å ha for fartsdumper og garasjeinnkjøringer.

Den opprinnelige 3,5-liters V6 Toyota-motoren kan du få i 430-hesters standardversjon, men det finnes forskjellige trimmingsgrader også – opp til 500 hester med smidde komponenter og ny elektronisk mapping.

Du kan også hive ut sekstrinns manual-kassen og hente inn en syvtrinns dobbelt clutch innretning i stedet. Den er ikke tilgjengelig på den vanlige Evoraen.

Evoraen var lettvekter i utgangspunktet. Denne er enda lettvektere, takket være at de sparer vekt med karosserimaterialet. Evora veier 1300 kg. De påstår at denne er nede på 1000 i deres såkalte racing-trim.

Den bygges nemlig i to versjoner. Classic, gjerne i British Racing Green, og da med 17/18 tommers hjul.

Den andre heter Gold Leaf og er lakkert i den klassiske Gold Leaf-uniformen. Den er også utstyrt med litt større hjul: 18/19, og med en merkbar hekkvinge.

62-2 skal bare bygges i – du gjettet det! – 62 eksemplarer. Av dem er det bare 12 som kommer som Gold Leaf.

Selv om du selvfølgelig kan foliere opp din egen Classic i etterkant.

Men hvorfor Lotus? Jenson Button har aldri kjørt noen Lotus i konkurranse.

Det nærmeste han kom en Gold Leaf Lotus var en Mild Seven Benetton og en Lucky Strike BAR Honda.

Powered by Labrador CMS