-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lansert i USA
Forsmak på stor familie-SUV
Mazda har lansert sin nye CX-90 på det amerikanske markedet. Den kommer ikke til Europa, men er likevel en pekepinn på hva vi har i vente mot slutten av året.
Det kommer et rush av nye SUV-er fra Mazda basert på en helt ny plattform. I Norge har vi allerede fått den ladbare hybriden CX-60, men den kommer også en større CX-80 med tre seterader mot slutten av inneværende år.
For Amerika og en rekke andre markeder blir modellporteføljen CX-50, CX-70 og CX-90, og det er sistnevnte – familiens største medlem – som nå er avduket.
Mest punch på bakhjulene
Den nye plattformen er bygget for bakhjulsdrift, men CX-90 får firehjulsdrift som standard. Dog vil rundt 80 prosent av effekten gå til bakakselen under normale forhold, mens inntil 50 prosent kan sendes til forhjulene om forholdene krever mer grep der.
I USA tilbys bilen med to alternative drivlinjer – en ladbar hybrid med 2,5-liters firer og elmotor integrert i den 8-trinns automatkassen. Samlet effekt er 323 hestekrefter og maks dreiemoment 500 newtonmeter.
Vi får ikke oppgitt elektrisk rekkevidde, men batteripakken på 17,8 kWt tilsvarer den som i CX-60 gir en rekkevidde på 63 km. Ifølge Mazda har bilen firehjulsdrift også når den kjøres helelektrisk.
Alternativet til den ladbare er en 6-sylindret turbomotor på 3,3 liter kombinert med 8-trinns automat og firehjulsdrift. Denne varter opp med 340 hk og 500 Nm.
Premium
Amerikanske journalister som overvar presentasjonen, fremhever et påkostet interiør med skinn og treverk. CX-90 kan leveres med seks, syv eller åtte seter. Om ønskelig kan andre seterad leveres med to «kaptein-stoler» i stedet for benk.
Det høres litt snaut ut i dagens marked med en 12,3-tommers infotainment-skjerm, men Mazda har heldigvis beholdt innstillingshjulet mellom setene for alle hovedfunksjoner i stedet for å flytte disse til en berøringsskjerm.
Som sagt vil du ikke få se CX-90 hos din norske Mazda-forhandler, men CX-80 som skal vises mot slutten av året vil nok ha mange av de samme egenskapene i tillegg til å være tilpasset europeisk smak og våre utslippskrav.