-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS

Lansert i USA
Forsmak på stor familie-SUV
Mazda har lansert sin nye CX-90 på det amerikanske markedet. Den kommer ikke til Europa, men er likevel en pekepinn på hva vi har i vente mot slutten av året.
Det kommer et rush av nye SUV-er fra Mazda basert på en helt ny plattform. I Norge har vi allerede fått den ladbare hybriden CX-60, men den kommer også en større CX-80 med tre seterader mot slutten av inneværende år.
For Amerika og en rekke andre markeder blir modellporteføljen CX-50, CX-70 og CX-90, og det er sistnevnte – familiens største medlem – som nå er avduket.
Mest punch på bakhjulene
Den nye plattformen er bygget for bakhjulsdrift, men CX-90 får firehjulsdrift som standard. Dog vil rundt 80 prosent av effekten gå til bakakselen under normale forhold, mens inntil 50 prosent kan sendes til forhjulene om forholdene krever mer grep der.
I USA tilbys bilen med to alternative drivlinjer – en ladbar hybrid med 2,5-liters firer og elmotor integrert i den 8-trinns automatkassen. Samlet effekt er 323 hestekrefter og maks dreiemoment 500 newtonmeter.
Vi får ikke oppgitt elektrisk rekkevidde, men batteripakken på 17,8 kWt tilsvarer den som i CX-60 gir en rekkevidde på 63 km. Ifølge Mazda har bilen firehjulsdrift også når den kjøres helelektrisk.
Alternativet til den ladbare er en 6-sylindret turbomotor på 3,3 liter kombinert med 8-trinns automat og firehjulsdrift. Denne varter opp med 340 hk og 500 Nm.
Premium
Amerikanske journalister som overvar presentasjonen, fremhever et påkostet interiør med skinn og treverk. CX-90 kan leveres med seks, syv eller åtte seter. Om ønskelig kan andre seterad leveres med to «kaptein-stoler» i stedet for benk.
Det høres litt snaut ut i dagens marked med en 12,3-tommers infotainment-skjerm, men Mazda har heldigvis beholdt innstillingshjulet mellom setene for alle hovedfunksjoner i stedet for å flytte disse til en berøringsskjerm.
Som sagt vil du ikke få se CX-90 hos din norske Mazda-forhandler, men CX-80 som skal vises mot slutten av året vil nok ha mange av de samme egenskapene i tillegg til å være tilpasset europeisk smak og våre utslippskrav.