-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Ventetiden er over
MX-30 blir ladehybrid
De som har ventet på en ladehybrid variant av elektriske Mazda MX-30 er nå bønnhørt. Til sommeren er den her.
Allerede før lanseringen av elektriske MX-30 antydet Mazda at det var satt av plass til en rotasjonsmotordrevet rekkeviddeforlenger. Nå kommer løsningen som gjør MX-30 ladehybrid, men med teknologi ulik konkurrentene.
Mazda er kjent for å gå egne veier, og det har de sannelig gjort i hybridiseringen av MX-30 som får navnet MX-30 R-EV.
Istedenfor å sette inn en rekkeviddeforlenger i elbilen slik BMW gjorde da de plugget inn en motorsykkelmotor ved siden av elmotoren i i3, valgte Mazda å halvere batteripakken i elbilen fra 35,5 kWt til 17,8 kWt.
Den mindre pakken koblet de til en rotasjonsmotor som ikke driver selve bilen, men en generator som produserer strøm til elmotoren når batteriet er tomt. El-rekkevidden oppgis til 85 km og bilen kan fortsatt DC-lades med inntil 36 kW eller AC-lades via ombordlader som sluker inntil 11 kW.
Rotasjonsmotorens kompakte ytre mål gjør den egnet til å plasseres ved siden av en elmotor. Dessuten har Mazda mange års erfaring med rotasjonsmotorer. Frigjort plass brukes til en 50 liter stor bensintank.
Nå er det det ikke første gang Mazda velger el i kombinasjon med rotasjonsmotor. Allerede i 2013 kjørte BilAutofil denne løsningen i en Mazda 2 prototype i Hiroshima, men Mazda satte aldri bilen i regulær produksjon.
Mazda bekrefter at MX-30 R-EV vil stå på det norske modellprogrammet, men at pris foreløpig ikke er klar. Men det er klart at som ladehybrid får MX-30 veldig få avgiftsfordeler.