-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Ventetiden er over
MX-30 blir ladehybrid
De som har ventet på en ladehybrid variant av elektriske Mazda MX-30 er nå bønnhørt. Til sommeren er den her.
Allerede før lanseringen av elektriske MX-30 antydet Mazda at det var satt av plass til en rotasjonsmotordrevet rekkeviddeforlenger. Nå kommer løsningen som gjør MX-30 ladehybrid, men med teknologi ulik konkurrentene.
Mazda er kjent for å gå egne veier, og det har de sannelig gjort i hybridiseringen av MX-30 som får navnet MX-30 R-EV.
Istedenfor å sette inn en rekkeviddeforlenger i elbilen slik BMW gjorde da de plugget inn en motorsykkelmotor ved siden av elmotoren i i3, valgte Mazda å halvere batteripakken i elbilen fra 35,5 kWt til 17,8 kWt.
Den mindre pakken koblet de til en rotasjonsmotor som ikke driver selve bilen, men en generator som produserer strøm til elmotoren når batteriet er tomt. El-rekkevidden oppgis til 85 km og bilen kan fortsatt DC-lades med inntil 36 kW eller AC-lades via ombordlader som sluker inntil 11 kW.
Rotasjonsmotorens kompakte ytre mål gjør den egnet til å plasseres ved siden av en elmotor. Dessuten har Mazda mange års erfaring med rotasjonsmotorer. Frigjort plass brukes til en 50 liter stor bensintank.
Nå er det det ikke første gang Mazda velger el i kombinasjon med rotasjonsmotor. Allerede i 2013 kjørte BilAutofil denne løsningen i en Mazda 2 prototype i Hiroshima, men Mazda satte aldri bilen i regulær produksjon.
Mazda bekrefter at MX-30 R-EV vil stå på det norske modellprogrammet, men at pris foreløpig ikke er klar. Men det er klart at som ladehybrid får MX-30 veldig få avgiftsfordeler.