10 millioner elbiler i år

Legger vi sammen en rekke lokale prognoser, ser det ut til at vi knuser ett glasstak i år: at det vil bli solgt flere enn 10 millioner batterielektriske biler.

Publisert

For oss i Norge er det vel nærmest en overraskelse at ikke alle nye biler som selges i verden er batterielektriske.

For svært mange andre i verden er det en overraskelse at de selger i det hele tatt.

Vi har vært gjennom alle innvendingene selv. Manglende rekkevidde, komplisert lading, dårlig nyttelast, manglende varme/ac og mange andre av de tradisjonelle motforestillingene.

Det er riktignok én enorm ulempe de fleste av våre nye utenlandske elbilkolleger slipper unna: de kan hoppe over første generasjons elbiler.

Er det noen som husker de første Mitsubishi i-MiEV eller de tidligste Nissan Leaf. Deres eneste unnskyldning var vel egentlig at de var pionerer og var tilgjengelige for alle som MÅTTE demonstrere at de var frilynte, Early Adopters.

Blant dagens elbiler finner du en rekke som ikke bare er svært så brukbare, men som også viser seg ved nærmere ettersyn å ha antydninger av karakter.

Men om vi her hjemme kan si at de ikke er for kostbare og at de er brukbare til hverdags, er ikke det tilfelle for resten av verden – på en rekke markeder må myndigheten lokke kundene til å bruke noen egne penger på et slikt bilkjøp. Resten bidrar det offentlige med.

Hva det har ført til?

Hos våre naboer i Europa ble det nesten 750.000 nye elbiler i 2020. Det vokste til nesten 1,2 millioner i fjor og har fortsatt å vokse i år.

I USA var andelen av nye batterielektriske biler cirka en prosent av totalmarkedet i 2019. Det endte på 5 prosent på slutten av fjoråret, og så langt i år har salget økt med 66 %.

Kina, som er verdens største nybilmarked og har levd med elbiler lenger enn de fleste, representerer cirka to tredeler av den globale totalen. Det vil si rundt seks millioner elbiler i år.

Dermed får vi når vi summerer: seks mill. på Kina pluss to komma fem på Europa og litt over en mill. i USA. Det betyr at vi trenger ca. 500.000 biler fra resten av verden for å krysse 10 millioners grensen i år. En annen milepæl er at Tesla kommer til å levere en million av dem – første gang de er på det nivået.

Sannsynligvis vil veksten gå enda raskere dersom prisene daler. Verdens bestselgende elbil er en mini som kommer fra en kinesisk kombinasjon av General Motors, SAIC og Wuling. Den koster tilsvarende $ 5.500 som er mindre enn 10 prosent av prisen på den typiske elbilen på det amerikanske markedet.

Riktignok er det er par forsøk på prissenkning (Bolt Ev og ID.4 i USA), men stort sett går prisene til værs.

Det er først og fremst materialene til batteriene som er ansvarlig for en stadig prisøkning. Litium, nikkel eller kobolt har alle hatt voldsomme prishopp – selv om vi ser en endring der også nå, men da er det til gjengjeld energiprisene som øker.

Det bransjen venter på er at batteriprisen skal ramle fra dagens $ 150 per kilowatt-time, til under halvparten. For biler med batteripakker på mellom 75 og 100 kWt vil en slik besparelse slå skikkelig ut på nybilprisen.

Og da er det temmelig trygt å vedde på at vi kommer til å klare ti millioner uten åpenbar hjelp fra lavere batterepriser.

Powered by Labrador CMS