-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Økt vrakpant som krisehjelp
Bilimportørenes Landsforening ønsker at det snarest innføres en vrakpant på 10.000 kroner på biler uten katalysator.

- Økt vrakpant bør være en del av den nasjonale krisepakken som skal styrke den norske bilbransjen, mener direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.).
Flere EU-land øker nå vrakpanten kraftig. Dette er et av flere tiltak i nasjonale krisepakker for å redde bilbransjen, sier adm. direktør i B.I.L.
- I Norge trengs det et løft for å fjerne eldre biler uten katalysator fra veiene. Det er disse bilene vi ønsker skal omfattes av en økt vrakpant.
Det vil i praksis si biler registrert før 1989, da katalysator ble påbudt i Norge. Disse bilene er i dag 20 år og eldre.
I følge Andresen er Tyskland det landet som går lengst i å øke vrakpanten. Hele 2.500 Euro betales nå for biler som er 10 år og eldre - forutsatt at man kjøper en ny bil som tilfredsstiller Euro 4 eller en brukt som er yngre enn ett år.
Les mer i Tysk slag for miljøet
Ulike løsninger
Østerrike og Italia har økt vrakpanten til 1.500 Euro. Også Frankrike har satt opp vrakpanten, til 1.000 Euro.
- Felles for de fleste som bruker vrakpanten som virkemiddel til å styrke bilbransjen, er at en utbetaling forutsetter at det kjøpes en ny bil med lavt utslipp, sier Andresen.
Noen land forutsetter at bilene som kjøpes skal tilfredsstille Euro 4, mens andre stiller spesifikke krav til CO2-utslipp.
I Portugal ytes det et rentrefritt lån på inntil 10.000 Euro til de som leverer inn en bil eldre enn 10 år eller med kjørelengde over 250.000 km.
- Vi legger merke til at mange land er raskt ute med tiltak for å styrke bilbransjen og synes det er interessant at de bruker vrakpanten som virkemiddel, sier Andresen i B.I.L.
- Vi har lenge påpekt at den norske vrakpanten på 1.500 kroner er alt for lav og har bedt om at den økes.
Selv om Andresen ikke ønsker at Norge går så langt som Tyskland og gir ca 20.000 kroner for bilen, mener han at vrakpanten også i Norge bør opp på et internasjonalt nivå på rundt 10.000 kroner for å ha en god virkning.
- Med bakgrunn i den kraftige tilbakegangen i januar-salget, mener vi at en økt vrakpant burde være en del av den nasjonale krisepakken som nå skal fordeles.
- I tillegg til å styrke bilbransjen vil den fungere som en effektiv kampanje for å få byttet ut de mest forurensende bilene, sier Erik Andresen.