-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Bilkontroll uten kontroll, sier Statens vegvesen
I Oslo, Follo og Asker og Bærum er rundt 200 bilverksteder sertifisert til å utføre periodiske kjøretøykontroller (PKK). Hvert tredje PKK-sertifiserte bilverksted i Oslo og omegn får nå pålegg om bedre rutiner og å fremvise et troverdig kalibreringsdokument neste gang Statens vegvesen kommer på besøk..

Da periodisk kjøretøykontroll av personbiler ble obligatorisk på slutten av 1990-tallet, ble bilverkstedene pålagt å kalibrere måleutstyret for lys, bremser, eksosutslipp og annet hvert eneste år.
Som en følge av den nye ordningen dukket det opp mange firmaer som spesialiserer seg på slike kontroller. Seriøsiteten er varierende, i følge Haagensen:
–Når vi går gjennom rutinene finner vi at kalibreringsrapportene ofte ikke holder mål. Mange nøyer seg med å skrive et ok i stedet for å oppgi eksakte mål og eventuelle avvik. I bransjen fortelles det også om et tilfelle der et tikiloslodd ble kalibrert ved hjelp av vekten av en bøtte vann. En annen kontrollør brukte lysene på egen bil som utgangspunkt fordi han visste at de var i orden.
–Mange finner nesten aldri feil, til tross for at vi vet at måleinstrumentene etter en tid begynner å vise feil. Det er jo grunnen til at de skal kontrolleres såpass ofte. Men trolig kommer noen av de useriøse aktørene til å forsvinne fra markedet, sier Haagensen.
Den årlige kalibreringen av måleutstyret til bilverkstedene skal sikre at miljø- og sikkerhetshensyn ivaretas.
–Feilmålinger kan også bli en dyr affære for bileieren. Utstyret kan ikke bare overse feil, men også finne feil som ikke er der. Har du en eldre bil som kanskje allerede ligger på grensen til det godkjente, kan feilmålingen være utslaget som gjør at du bli pålagt å bytte motoren, sier Geir Aure i Teknologisk Institutt.
TI har kalibrert utstyr for bilverksteder i 30 år. De beklager sterkt at det har dukket opp useriøse aktører på markedet, og mener det er viktig at det nå blir satt fokus på kvaliteten på disse tjenestene. I kravene fra myndighetene heter det at kalibrering skal foretas av et kompetent kalibreringsorgan, uten nærmere presisering.
–Vegvesenets økte fokusering på kalibreringsdokument gjør at bilverkstedene må ta mer ansvar for at utstyret deres kalibreres riktig. Dermed blir også kvaliteten på arbeidet til verkstedene bedre, sier Aure.