-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Milepæl fra Bosch
Drøye 30 år etter oppstarten har Bosch produsert 100 millioner varmfilm-luftmassemålere (HFM).
.
Sensorene måler luftmassen som motoren suger inn, uavhengig av temperatur og tetthet. Data fra HFM utgjør grunnlaget for regulering av innsprøytet drivstoffmengde.
Nøyaktig tilpassing av innsugd luft og innsprøytet drivstoff sikrer sparsommelig og emisjonsfattig drift av forbrenningsmotoren. For moderne dieselmotorer tjener varmfilm-luftmassemåleren dessuten til å regulere returføring av avgassen.
Kompakt og nøyaktig
Yngste generasjon, type HFM7, kan fås enten med analogt eller digitalt grensesnitt mot styreenheten. Type HFM7 utmerker seg ved høy målenøyaktighet, kompakt utforming og robust konstruksjon.
I tillegg leverer type HFM7, takket være rask reaksjonsevne f.eks. ved start-stopp-systemer, pålitelige data om luftmengdestrømmen i innsugingsmanifolden hurtig etter motorstart.
Grunnlaget for resultathistorien til luftmassemåleren fra Bosch ble lagt med den første luftmassemåleren i 70-årene, som ennå virket etter prinsippet med dynamisk trykk. Med varmetråd-luftmassemåleren (HLM) ble den termiske målemetoden i 80-årene innført ved luftmassemåling.
Første gang en varmfilm-luftmassemåler ble brukt var i Formel 1. Fra 1989 ble første generasjon av varmfilm-luftmassemålere satt i serieproduksjon av Bosch og innebygd i Volvo 240. Den hittil mest produserte modellen er type HFM5, som ble innført i 1996 og fortsatt blir produsert.
Type HFM5 var den første mikromekaniske varmfilm-luftmassemåleren som ble produsert i store serier. Med type HFM6 markedsførte Bosch i 2002 den første modellgenerasjonen med digitalt grensesnitt.
Kontinuerlig utvikling
Fordi motorene i fremtiden vil bli enda mer beskjedne og miljøvennlige, utvikler Bosch varmfilm-luftmassemålerne fortløpende for å sikre målenøyaktighet og fleksibel bruk.
For eksempel kan du ved å samordne flere målesignaler i HFM, som f.eks. temperatur, trykk og luftfuktighet, oppnå ytterligere data for styring av motoren.