-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Oslo Motor Show
G9, Xpengs nye og store SUV
Kinesiske Xpeng bruker Oslo Motor Show til å vise G9, deres neste modell i Norge. Bilen lanseres i andre kvartal i 2023 og de første kundebilene ventes til landet neste høst.
G9 er ingen småbil, nesten fem meter lang, men fortsatt bare 5-seter for å gi rikelig med plass til baksetepassasjerene. Så god er plassen der bak at det faktisk er mulig å strekke på beina. I tillegg har Xpeng sørget for god plass til føttene under stolene foran.
Xpeng strekker seg mot premium, bekrefter informasjonssjef Knut Arne Marcussen hos den norske importøren, men hvor bilen havner prismessig er det for tidlig å si noe om, vedgår Marcussen.
Tre utstyrsnivåer
Til Norge kommer G9 i tre utstyrsvarianter: innsteg med bakhjulsdrift, en 4x4-utgave og en performance-variant, sistnevnte naturligvis også med firehjulsdrift og 551 hk. Kunder som velger bil med én motor, altså bakhjulsdrift, må nøye seg med 313 hk.
Utstyrsnivået er høyt og toppmodellen får varme og massasje på fire av sitteplassene, kjøling av stolene foran, elektrisk regulering av bakstolene og fothviler foran a la Hyundai Ioniq 5.
Bilens størrelse sikrer et digert bagasjerom, 620 liter inkludert rommet under gulvet. Dette øker til 1.576 liter når baksetet inkluderes i bagasjerommet. Legg så til 71 liter frunk.
Dør-til-dør skjermer
Xpeng ble med modellen P7 beskyldt for å kopiere Tesla, ikke minst innvendig med minimalistisk interiør og store skjermer. Med G9 er det vanskelig å trekke Tesla-motivet videre med unntak av det minimalistiske rundt førerplassen. All informasjon befinner seg på tre skjermer, en forholdsvis liten instrumentskjerm og to store infotainmentskjermer.
Bilen som står på Oslo Motor Show er en prototype. Det betyr at endelig tilhengervekt ikke er klar, men det antydes minimum 1.500 kg. For den som ønsker å sove i bilen, leverer Xpeng som tilvalg en oppblåsbar seng beregnet på to.
800 volt teknologi
Xpeng G9, bygd over plattformen til P7, ser ut til å bli første kinesiske bilmodell med 800 volt batteriteknologi som åpner for DC-ladefart på inntil 300 kW. Selve batteripakken oppgis til 98 kW.
Marcussen opplyser at Xpengs mål er å lansere to modeller hvert år de neste fem årene. Foreløpig begrenses det norske modellutvalget til modellene G3i og P7. Et forsøk på å lansere P5, en mindre utgave av P7, er foreløpig satt på vent.
Så langt i år har Xpeng levert ut 567 biler.