-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Oslo Motor Show
G9, Xpengs nye og store SUV
Kinesiske Xpeng bruker Oslo Motor Show til å vise G9, deres neste modell i Norge. Bilen lanseres i andre kvartal i 2023 og de første kundebilene ventes til landet neste høst.
G9 er ingen småbil, nesten fem meter lang, men fortsatt bare 5-seter for å gi rikelig med plass til baksetepassasjerene. Så god er plassen der bak at det faktisk er mulig å strekke på beina. I tillegg har Xpeng sørget for god plass til føttene under stolene foran.
Xpeng strekker seg mot premium, bekrefter informasjonssjef Knut Arne Marcussen hos den norske importøren, men hvor bilen havner prismessig er det for tidlig å si noe om, vedgår Marcussen.
Tre utstyrsnivåer
Til Norge kommer G9 i tre utstyrsvarianter: innsteg med bakhjulsdrift, en 4x4-utgave og en performance-variant, sistnevnte naturligvis også med firehjulsdrift og 551 hk. Kunder som velger bil med én motor, altså bakhjulsdrift, må nøye seg med 313 hk.
Utstyrsnivået er høyt og toppmodellen får varme og massasje på fire av sitteplassene, kjøling av stolene foran, elektrisk regulering av bakstolene og fothviler foran a la Hyundai Ioniq 5.
Bilens størrelse sikrer et digert bagasjerom, 620 liter inkludert rommet under gulvet. Dette øker til 1.576 liter når baksetet inkluderes i bagasjerommet. Legg så til 71 liter frunk.
Dør-til-dør skjermer
Xpeng ble med modellen P7 beskyldt for å kopiere Tesla, ikke minst innvendig med minimalistisk interiør og store skjermer. Med G9 er det vanskelig å trekke Tesla-motivet videre med unntak av det minimalistiske rundt førerplassen. All informasjon befinner seg på tre skjermer, en forholdsvis liten instrumentskjerm og to store infotainmentskjermer.
Bilen som står på Oslo Motor Show er en prototype. Det betyr at endelig tilhengervekt ikke er klar, men det antydes minimum 1.500 kg. For den som ønsker å sove i bilen, leverer Xpeng som tilvalg en oppblåsbar seng beregnet på to.
800 volt teknologi
Xpeng G9, bygd over plattformen til P7, ser ut til å bli første kinesiske bilmodell med 800 volt batteriteknologi som åpner for DC-ladefart på inntil 300 kW. Selve batteripakken oppgis til 98 kW.
Marcussen opplyser at Xpengs mål er å lansere to modeller hvert år de neste fem årene. Foreløpig begrenses det norske modellutvalget til modellene G3i og P7. Et forsøk på å lansere P5, en mindre utgave av P7, er foreløpig satt på vent.
Så langt i år har Xpeng levert ut 567 biler.