Skoda Roomster nr. 1

Skoda Roomster nr. 1

Skoda Roomster nr. 1

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Skoda Roomster

Roomster på gang

Denne uken startet produksjonen av Skoda Roomster. Men fortsatt er det over et halvår til bilen er på plass hos norske forhandlere.

Publisert Sist oppdatert

Det er i den tsjekkiske byen Kvasiny produksjonen av Roomster skal foregå. Når maskineriet går for fullt er fabrikken kapabel til en dagsproduksjon på 190 biler. Totalen for 2006 blir på 15.000, men ingen av disse kommer til Norge før i november.

Det var på Frankfurt-utstillingen i 2003 vi første gang møtte Roomster. Siden har vi støtt på den ved flere anledninger under ymse navn. På tross av relativt beskjedne ytre mål blir Roomster, som navnet tilsier, en rommelig og praktisk småbil. For eksempel har den et bagasjerom på hele 460 liter hvilket er mer enn mange langt større konkurrenter kan skryte av.

Valgmuligheter
Bilen skal leveres med tre alternative bensinmotorer. Minste alternativ blir 1,2 liter med 65 hk mens den kraftigste er på 1,6 liter og 105 hk. Det kommer også tre TDI-motorer med henholdsvis 70, 80 og 105 hk. Samtlige motorer kombineres med forhjulsdrift og 5-trinns manuell gearkasse. Senere vil automat bli tilgjengelig – i alle fall på kraftigste bensinmotor.

Roomster skal selges i tre forskjellige utstyrsnivåer med navn som Style, Sport og Comfort. Prisene er foreløpig ikke klare, men den norske importøren lover mye utstyr for pengene og biler utstyrt med bl.a. skivebremser i alle hjørner, ESP stabiliseringsprogram, et antall kollisjonsputer, sentrallås, klimaanlegg og Varioflex seteløsninger med innebygd bord.

Mer detaljer følger når Roomster nærmer seg norsk lansering. I god tid før det skal vi nok sørge for å få formidlet våre inntrykk etter å ha prøvekjørt bilen.

Powered by Labrador CMS