Ny Opel Corsa

Tredje generasjon av en av verdens mest populære småbiler gjør sin entre i løpet av høsten. Den nye Opel Corsa er blitt større og mer voksen, men det er lett å finne slektskapet til forgjengeren.

Publisert

Gjerrig
Med 2491mm akselavstand er den klassens lengste, og 80mm mer bredde hjelper nok godt på plassen i baksetet. Det samme må sies om plassen i lengderetningen som gir bedre benplass i baksetet. Karosseriet er full-galvanisert og scorer høyt for sikkerhet og kvalitet. Aerodynamikken er god med en luftmotstand på 0,32cd, og alle de seks motorene, fire bensin- og to diesel-drevne skal være svært gjerrige med hensyn til drivstoff-forbruk. Diesel-motorene skal bare forbruke 0,47 på mila mens den minste bensinmotoren, den 3-sylindrede 1,0-literen med 58hk skal forbruke 0,56 på mila.

To gear or not to gear
Men Opel har også tatt frem en mer sporty utgave, Corsa Gsi. Den er utstyrt med en 1,8-liters motor med 125hk som har en toppfart på 200km/t. Alle bensinmotorene innfrir de strenge Euro IV utslippskravene som innføres i 2005. Du kan velge mellom manuell og automatisk gearkasse, og for første gang tilbyr Opel en helt ny ”Easytronic gearkasse som skal være mer bensingjerrig enn de vanlige automatkassene. Med den velger du om du vil la bilen geare automatisk eller overta kontrollen selv.

Som tilleggsutstyr kan Corsa utstyres med et såkalt ”Infotainment system som inneholder et high-end audio-system med integrert CD-veksler for 4 CD-plater, navigasjonssystem og GSM telefon.

Den nye Corsa har også blitt snillere med hensyn til service. Oljeskift er bare nødvendig hver 30.000km og rustgarantien gjelder for 12 år.

Sikkerhet
Designeren som tegnet den nye Corsaen hadde strenge regler å følge: Bilen skulle fortsatt se ut som en Corsa, men den skulle bli mer voksen. 3- og 5-dørsutgavene ser ut som de kommer fra samme form. Bakparten med de større lysene er tydelig forandret, og den brede hjulstillingen gir Opel Corsa et mer sporty utseende. Sikkerheten er vel ivaretatt med airbags for både fører og forsetepassasjer. For passasjersetet er det også plassert en såkalt intelligent airbag som føler om det sitter noen i stolen eller ei, en finesse som har mer med økonomi enn sikkerhet å gjøre. Alle passasjerer kan ikle seg 3-punkts belter, selv den som sitter i midten bak, og bilen er utstyrt med Isofix festepunkter for barnesete.

Dagens Cosa selges i ca 80 land og produseres i 11 fabrikker på 5 kontinent, og den har vært Opels mest suksessrike modell. Siden produksjonen av nåværende modell startet i 1993 er det produsert om lag 6 millioner eksemplarer. Tar vi med den mer kantete forgjengeren, som det ble laget 3,1 millioner av, nærmer totalen seg 10 millioner enheter. I Tyskland har Corsa vært bestselger i sin klasse siden 1994, og den selger også mest i klassen i Storbritannia, Nederland og Portugal. Ikke overraskende er det spesielt kvinner som kjøper Corsa, i 1999 var for eksempel 63% av kundene i Tyskland kvinner.

Opel Corsa figurerer ikke på Topp 20 statistikken hittil i år i Norge, men kanskje den nye modellen kan gjøre noe med det!

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Stort bilde forfra

Stort bilde bakfra

Stort bilde fra siden

Stort bilde av interiør

Powered by Labrador CMS