Mini på moterunde

Når Mini ”debuterer om fjorten dagers tid i Paris, har den allerede gjort en runde som er litt uvanlig for en ny bil. Bare noen få av de tradisjonelle debut-deltakerne, bilbladene, har vært invitert når Mini har blandet seg med mote- og livsstil-skribenter de siste ukene.

Publisert

BMW/Mini skal også samarbeide med hi-tech produsenter, musikk-selskaper, og mote-merker. Allerede er det samarbeide med for eksempel Bosch (kjøleskap) og Philips (TV) om Mini-merkede produkter derfra, mange flere vil komme.

Wendenburg vet hva hun driver med, hun har kommet fra tilsvarende jobb hos Smart og Mercedes. Hva hun for øvrig la til var at det arbeides med planer om en ny utgave av den legendariske Mini-filmen, The Italian Job, men at ingen beslutning var tatt enda.

Milano-bilen var svart, med hvitt tak og hvite hjul, og allerede der et klart eksempel på at bilprodusenter ikke så enkelt klarer å følge trendene. Dersom det er noe som preger motebildet i Milano denne høsten, så er det i hvert fall ikke svart og hvitt.

For øvrig forteller BMW at Mini skal tilbake til USA. Antagelig er det helt nødvendig for tyskerne å pushe den miste motorutgaven der borte, for med stadig større BMW’er blir det vanskeligere for fabrikken å møte CAFE-kravene, de som setter tak på samlet flåte-forbruk for et bilmerke. Overskridelser erstattes med ”bøter”, og der er BMW nå. Men når BMW presenterer det som om den etterlengtede Minien endelig er tilbake i USA er nok det å overdrive litt.

Den opprinnelige Issigonis-Minien ble solgt der borte fra 1960 til 1967. Av de til sammen 5,3 millioner Minier som er produsert var det ikke flere enn 10.000 som fant kunder i USA. Så veldig mange kan derfor ikke ha savnet den.

Foreløpig legger BMW USA opp til et årlig salg på mellom 10.000 og 15.000 enheter.

Les også Ny Mini lanseres i Paris

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS