Populær koreaner blir større

En ny Hyundai Elantra er satt i produksjon, og bilen kommer til Norge i midten av oktober. Velg mellom sedan eller kombikupé, de koster det samme.

Publisert

Større bil – beskjedent forbruk
Den nye Elantra har blitt større, 7,5cm lenger og 2cm bredere. En øking i akselavstanden på 6cm og sporvidden med 2cm gir en større og mer komfortabel kupé. I størrelse vil Elantra dermed konkurrere med Toyota Avensis og Nissan Primera.

Selv om bilen har vokst er bensinforbruket opprettholdt på et lavt nivå, ifølge produsenten ligger forbruket på 0,74 liter per mil (EU-norm). Det beskjedne forbruket er opprettholdt takket være lavere rullemotstand og mer effektive motorer.

Til Norge kommer Elantra som 4-dørs sedan og 5-dørs kombi, mens den tidligere fantes som sedan og stasjonsvogn. To motoralternativer tilbys, en 1,6-liter med 90 hk og en 2-liter med 141 hester. Alle modellene har 5-trinns manuell gearkasse som standard men kan mot pristillegg leveres med en 4-trinns automat. 90-hesteren er oppgitt å ha en akselerasjon fra 0-100 km/t på 11 sekunder mens 2-literen gjør unna den samme øvelsen på 9,1 sekund.

Forbedret sikkerhet
Nye Elantra er vesentlig bedre enn sin forgjenger med hensyn til sikkerhet. ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordelig (EBD) er standard, likeså skivebremser på alle hjul. Bilen har 4 kollisjonsputer og automatiske beltestrammere. Det er for øvrig 3-punktsbelter montert for alle 5 plasser. Et senket dashbord reduserer skadene ved en eventuell kollisjon, og det samme gjør den to-trinns sammenklappbare rattstammen.

Elantra er velutstyrt i forhold til prisen. Praktiske oppbevaringsrom, kartlommer og koppholdere finnes både foran og bak og rattet kan justeres i høyderetningen. Elantra kommer i to utstyrsnivåer, GL og GLS. Begge har tonet glass i alle ruter og elektriske vindusheiser foran. På GLS er det elektriske vindusheiser også for baksete-passasjerene, og denne varianten har også elektrisk justering av sidespeilene. Og den mest påkostede utgaven, 2-liters GLS, leveres med automatisk klimaanlegg. Sentrallås er standard på alle varianter.

Priser
Rimeligste modell blir 1,6-liter GL som vil koste 179.950 kroner. Det er også den modellen importøren forventer størst volum på. Den mer velutstyrte GLS-utgaven med samme motor får en pris på 194.950 mens toppmodeller, 2-liter GLS vil koste 249.950, en typisk firmabil-pris for mange. Kombi- og sedan-utgavene får lik pris og tillegget for automatgear er kr 11.000. Sammenlignet med dagens Elantra betyr dette en prisoppgang på 14.000 i forhold til rimeligste alternativ, men dette kan forsvares gjennom større motor og mer standardutstyr.

Stort bilde av kombikupé bakfra
Stort bilde av sedan bakfra
Stort bilde av sedan forfra

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS