Spenstig Audi-konsept: Steppenwolf

På syttitallet herjet en amerikansk gruppe ved navn Steppenwolf hitlistene. Til den legendariske MC-filmen Easy Rider laget de låten Born to be wild. Det må være denne som har inspirert Audi-designerne til sitt nye konsept med samme navn som gruppen.

Publisert

TT og Allroad i skjønn forening
Karosseriet som er plassert oppå det avanserte understellet har klare felles trekk med Audi TT – det er rundt og såpeformet. Motoren er en kraftig 3,2-liters V6 som yter 225 hk. Den gjør at 0-100 km/t går unna på under 6 sekunder og toppfarten er på over 230 km/t. Dreiemomentet er på 320 Nm og motoren er trekkvillig over et stort turtallsregister.

Permanent firehjulstrekk med automatisk fordeling av krefter til hvert hjul sørger for optimal fremkommelighet. Det gjør også den automatiske differensial-sperren, EDS. I kritiske situasjoner hjelper også ESP, et elektronisk stabilitetsprogram, til med å holde bilen på veien når du tøyer grensene, enten i terreng eller i høy hastighet på autobahn.

Høyt og lavt
Den avanserte luftfjæringen gjør at bilens bakkeklaring kan reguleres med hele 60mm. I terreng kan du løfte Steppenwolf til en bakkeklaring på 22,3cm. Når du vil ha best mulig aerodynamikk og kjøre fort på landeveien kan den senkes til 16cm. Det tradisjonelle håndbrekket er erstattet med et elektrohydraulisk system som er svært praktisk i vanskelig terreng.

Karosseriet på Steppenwolf er typisk Audi. Sport og eleganse, funksjonalitet og geometrisk presisjon. Bilen er en sann brobygger: like sporty som forgjengeren Audi Sport Quattro og med en fremkommelighet i terreng tilsvarende de beste off-roadere.

Elegant interiør
Det er ikke mye å utsette på interiøret i Steppenwolf. Lær og aluminium preger kupeen. Sportssetene har god sidestøtte og er utformet i skinn og stoff. Rattet er tre-eket og skinntrukket og de runde instrumentene er oversiktlige med hvite tall på mørk bakgrunn og klare, røde visere.

Av andre smarte detaljer på Steppenwolf er reservehjulsplasseringen. Det er lagt i en skuff som er innfelt i bakre støtfanger. For å lette innstigingen i bilen for fører og passasjer har bilen trinn som kommer ut når du åpner dørene – praktisk når du har en bakkeklaring på drøyt 22cm.

Som utstillingsobjekt vekker Steppenwolf stor oppsikt. Om den noensinne når salgslokalene i den form den vises her i Paris er mer usikkert. Men kommer den i produksjon, vil den helt sikkert finne sine potensielle kunder. Du vil finne flere bilder av Steppenwolf på denne siden i løpet av noen dager.

Bilde Steppenwolf skrått bakfra
Bilde Steppenwolf bakfra
Bilde Steppenwolf forfra

Tekst og Foto: Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS