-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Myk og trendy Citroën C5
Selvsagt burde vi ha prioritert franske nyheter fra en messe i Paris, men Citroën var flinkere enn alle sine konkurrenter til å hemmeligholde sin nyhet – C5.
Med målene 4,62 (lengde), 1,77 (bredde) må C5 plasseres i det øvrige sjiktet av familiebiler. Men høyden, 1,48, gjør den noe spesiell. De vitale målene kombinert med et flatt gulv gjør C5 svært romslig i sin klasse. Det er heller ikke noe å utsette på bagasjerommet som har et volum på hele 456 liter. Den romslige kabinen gir også rom for ekstra høy plassering av føreren, noe som gir god oversikt over trafikkbildet.
Opp og ned
Selvsagt har også C5 Citroën-spesialiteten som hever og senker bilen automatisk etter behov. Du velger mellom komfort og dynamikk, og bilen tilpasser seg dine ønsker (+/- 15mm foran og 11mm bak). Og systemet er vedlikeholdsvennlig – det trenger ikke ettersyn før etter 5 år eller 200.000 km.
C5 anvender selvsagt moderne teknologi for automatiske vindusviskere, multifunksjonell computer, automatiske lys, og varsel om lavt lufttrykk i dekkene. Så vel aktiv som passiv sikkerhet er i fokus hos Citroën, så ABS, nødbrems, traction control og seks luftputer er standard på C5.
Nye betegnelser
Nytt på C5 er også modellbetegnelsen. Fra nå av skal modellene ha bokstaven C (for Citroën) og et nummer. Da blir det lettere å plassere modellen på kartet. Men en C og et tall er ikke nytt for Citroën, allerede i 1928 hadde de modellene C4 og C6. Men enkelte utvalgte modeller vil ifølge Citroën fortsatt få navn, som for eksempel Pluriel – den åpne sportsbilen.
I startfasen vil C5 bli levert i to utgaver; med en 136-hesters HDi-motor og en 210-hesters V6 3,0-liter som yter hele 210 hester. Etter hvert vil den også bli levert med en 2-liters diesel og en 2-liters bensinmotor.
Xantia vil fortsatt eksistere på markedet, om enn i et noe begrenset utvalg. I Norge vil den i alle fall eksistere som stasjonsvogn en lang tid fremover.
Det tok Citroën 3 år og 6,9 milliarder franc å utvikle C5. Den er bygget på en helt ny plattform som sikkert vil bli benyttet for andre PSA-modeller (Citroën/Peugeot) i fremtiden. Til Norge kommer C5 på vårparten neste år. Vi kommer tilbake med mer detaljer om priser og levering.
Bilder:
Citroën C5 forfra
Citroën C5 skrått forfra
Citroën C5 fra siden
Citroën C5 skrått bakfra
Utstilt Citroën C5 forfra
Utstilt Citroën C5 bakfra
Les også:
Slutt på lekkasjene – messen har åpnet
Paris: Nyheter i kø
Av Terje Ringen – Bilnorge.no