Ford viser sikkerhets-fremtid

Et morsomt initiativ fra Ford. De har tatt frem mange av de sikkerhetsdetaljene som er nesten produksjonsklare, og som de sier vi skal få se på biler i en ikke alt for fjern fremtid.

Publisert

Air-bags i forskjellige former blir det masse av. Større side-bager for eksempel, som skal hindre innsatte i å bli kastet rundt i tilfelle velt, er et forslag. Sikkerhetsseler som også blåses opp, både for å stramme og fordele trykket over større flater er et annet element. Og en tredje form var to utvendige air bags i fronten av en Explorer som blåses opp når en radar antyder at det er like før man kjører på en fotgjenger. ”Med 225.000 skadde og 15.000 drepte fotgjengere hvert år i USA, Japan og Vest-Europa synes vi det er på tide å tenke på dem også sier de hos Ford.

Rescue Car var navnet de hadde satt på en Ford Taurus som hadde et GPS-system med automatisk tilkalling av hjelp dersom bilen ble innblandet i en ulykke. For så vidt gammelt nytt, men innovasjonen her var et lite video-kamera inni bilen. Data som da blir oversendt redningssentralen er nøyaktig posisjon for vraket, antall personer i bilen, og hvor mange av dem som brukte belte, sammen med to biler, et av interiøret like før smellet, og et av innsiden etter ulykken, slik at redningsmannskap og leger kan få en idé om ulykkens dimensjoner. Ford antar at i USA vil det kunne spare 5.000 menneskeliv å kutte ned varsel-tiden fra fem til ett minutt.

SensorCar er et system som bruker laser radar i begge ender av bilen for å ta forholdsregler når systemet merker at en ulykke er på gang. Setebeltestrammer, rigging av air bags o.s.v sørger da systemet for. CamCar heter anlegget som ved hjelp av inntil 10 små kameraer skal eliminere døde vinkler. Her finner vi også et nattsyn-kamera bak, som skal hjelpe til ved rygging om natten.

EyeCar er en Volvoutvikling som automatisk justerer seter, ratt og dashbord etter posisjonen av førerens øye-eple. På denne måten skal føreren få optimal kontroll. Et ultrarødt-følsomt videokamera skal hele tiden holde orden på hvor du er – og visstnok skal dette fungere for skjeløyde også. Og til sist har vi SecurCar som er av spesiell interesse for denne internett-siden – det har vært litt pepper etter at jeg skrev forholdsvis negativt om påbud om innvendig åpner for bagasjelokket. Her har vi hjerteslagmonitor som sammen med en kulldioksyd-føler og et berørings-følsomt panel skal hindre bagasjeromsdøden.

Og nå skal jeg holde meg fra å spørre om når noen skal gjøre noe for å hindre ulykkene i den livsfarlige dusjen hjemme.

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS