Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Spyker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Spyker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Spyker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Spyker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Spyker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Spyker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Spyker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen

Spyker i turbin-alderen

I fjor viste Spyker prototypen på sin annen generasjon modellserie. Nå var det bort fra propelltiden og inn i turbinalderen, fikk vi vite.

Publisert

Spyker gjør alt de kan ut fra sin fortid – der de direkte båndene er forholdsvis tvilsomme, for å si det mildt. Men merkevaren har i hvert fall overlevd, og det er ikke tvil om at Spyker i sin tid bygde fly.

Men her betyr ”sin tid lenge før man hadde tenkt på noe annet enn stempelmotorer og propeller til fremdrift. Så derfor var det ikke helt klart hva Spyker-sjef Victor Muller mente da han i fjor sa at nå var Spyker på vei fra propell til turbin.

Men det han tenkte på var vel ikke røttene, men at man dekorerer bilene på en litt annen måte enn før. Spyker har alltid hatt en særegen design, og masse av de grafiske grepene har ledet oppmerksomheten i retning av de gamle flyene.

Nytt navn

Nå er man altså inne i annen generasjon (selv om Spykers førkrigsfly aldri kom så langt) og ønsker å vise det, blant annet ved å gi modellen et helt nytt navn.

Aileron, heter den nye modellen, som nå ble vist produksjonsklar i Genève, og som skal leveres til den første kunden i mai i år.

Aileron-navnet er også fullt av symbolikk – det er nemlig navnet på det roret som får flyet til å endre retning. Og, i følge den samme Muller, er det valgt for å signalisere Spykers viktige snuoperasjon, nemlig i retning av å bli en bilprodusent som går med overskudd.

Vi kan jo håpe, bilverdenen blir rikere av den slags entusiastiske avvikere.

Helt ny

Men det er ganske riktig, selv om den flunkende nye modellen beholder så mange av forgjengernes særpreg, at ingen kan være i tvil om at dette er en Spyker, bygger den på en helt ny space-frame som er atskillig stivere enn det gamle (22.000 Nm/grad med optimal bruk av aluminium, for å holde vekten lavest mulig), som gir festepunkter for en helt ny opphengning og som gir bedre innvendig plass.

Akselavstanden er blitt 15 cm lenger enn på forgjengerne og sporvidden er også økt. Utvendig er det gjort meget for å minske luftmotstanden, blant annet er kupeen trukket lenger, og mykere, bakover, og alle luftinntakene er gitt den omtalte turbin-utformingen. Litt nærmere NASA-duct idealene, med andre ord.

Motoren er fremdeles Audis V8 4,2-liter på 400 hester og med et valg mellom 6-trinns Getrag eller en sekstrinns ZF automat. Opphengningen er helt ny, med smidde alu-triangelarmer, og med en geometri som skal hindre nikking i alle retninger. Det effektive ankeret er fremdeles AP Racing, slik det har vært fra dag 1.

Flere jern i ilden

Og så har man byttet ut Aeroblade-hjulene, med propell-assosiasjoner, med 10-bladers, 19-tommers, ”Rotorblade hjul, som altså skal være mer turbine.

Innvending har den ekstra plassen, både i bredde og lengde, sørget for mye mer komfort, som selvfølgelig er supplert med all mulig elektronisk hjelp og underholdning.

I uken før utstillingen ble forresten Spyker igjen invitert til å delta i årets Le Mans (82 lag påmeldt, 55 plasser).

Og i ukene etter at den første Aileron er levert til kundene, lover Muller at man igjen skal begynne å arbeide på produksjonsutgaven av den enorme Bejing-Paris luksus-off-roaderen. Den nye Lagondaen har utvilsomt vært med på å gjøre dette mer enn aktuelt igjen.

Powered by Labrador CMS