-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

PRØVEKJØRT: Prises fra 360.000 kroner
Nissan Leaf tilbake i februar
Nissan kommer tilbake med Leaf utpå ettervinteren, og nå er de foreløpige prisene klare. Men er de gode nok til å løfte Leaf til å bli Nissans bestselger igjen?
– Meningen var å slippe prisene på tredje generasjon av Nissan Leaf, på fredag, under første dag av Oslo Motor Show. Der vises bilen sammen med elektriske Micra, men nå er de foreløpige prisene klare, sier kommunikasjonssjef Stian Thrane hos den norske Nissan importøren.
Dette er Leaf-prisene:
* 52 kWt/172 hk/440 km rekkevidde: 360.000 kroner.
* 75 kWt/218 hk/622 km rekkevidde: 400.000 kroner.
Thrane understreke at prisene er høyst foreløpige, og de er før eventuelle moms- og avgiftsjusteringer fra årsskiftet.
De første kundebilene av ny Leaf ventes ikke til Norge før tidligst i februar. Leaf skal fortsatt være en global modell, men produksjonen av den europeiske varianten fortsetter i Sunderland i Storbritannia.
Slutt i sommer
De siste eksemplarene av Leaf II rullet ut fra forhandler i sommer. Da hadde Leaf vært i salg siden sent på høsten i 2011 og solgt i 373 eksemplarer i lanseringsåret.
I denne perioden er det i følge OFV nyregistrert og bruktimportert 81.221 Leaf. Det har gjort familiestore Leaf til den nest mest valgte modellen i norsk elbilhistorie, bare slått av Tesla Model Y med 85.000 eksemplarer så langt.
Meningen var å slippe prisene på tredje generasjon av Nissan Leaf, på fredag, under første dag av Oslo Motor Show. Der vises bilen sammen med elektriske Micra, men nå er de foreløpige prisene klare.»
Godt hjulpet av særs viktige incentiver som fritak for moms- og engangsavgifter og fri tilgang til kollektivfeltene, vekket Leaf for alvor nordmenns interesse for elektriske biler.
Vinnermodellen
Da andre generasjon av Leaf ankom i 2018 som en stor oppgradering av den første, feide modellen i lanseringsmåneden mars alle konkurrentene til side.
Ingen enkeltmodell var fram til da i en måned registrert i 2.172 eksemplarer, og Leaf endte som årsvinner med 12.303 eksemplarer.
Så suksessfull har Leaf vært i Norge at hele 28 prosent av Europa-volumet (290.000 biler) og 11,6 prosent av verdensvolumet (700.000 biler) har havnet i Norge!
Når Leaf nå relanseres gjenbrukes intet fra utgått modell. Derimot sys ny Leaf over lesten til storebror Ariya, et plattformprosjekt Nissan deler med alliansepartner Renault. Sånn sett opptrer Leaf også som halvbror til blant annet Renault Megane og ikke minst Scenic.
Krympet
For å skape avstand til 4,60 meter lange Ariya, valgte Nissan å krympe Leaf-lengden med 14 centimeter, fra 4,49 meter til 4,35 meter. Mens Renault gjorde Scenic til SUV, gikk Nissan videre med crossoverkonseptet i Leaf.
Selv om plattformen åpner for drift på begge aksler, lanseres - i hvert fall enn så lenge - Leaf kun med forhjulsdrift. Til tross for norske bilkjøperes tunge fokus på lengst mulig rekkevidde, slippes begge batteripakkene, 52 og 75 kWt netto, i Norge.
622 km rekkevidde
Med den største av dem antydes rekkevidde på 622 km, 11 km mer enn oppgitt rekkevidde for nyheten Toyota C-HR som slippes omtrent samtidig og vil være en opplagt konkurrent sammen med VW ID.3, de to nevnte Renault-modellene og ikke minst den tohjulsdrevne varianten av suksessen Skoda Elroq.
Spørsmålet som dukker opp er om de foreløpige prisene, oppgitt for enkleste utstyrsvariant, holder i konkurranse med blant annet nevnte Skoda Elroq og ikke minst aggressive MG, biler som koster flere titusen kroner mindre?
En ribbet Tesla Model 3 kan også jafse til seg mange nybilkunder i de nedre prissegmentene.
Nissan lanserer i løpet av 2026 også en SUV basert på Scenic og en A-segmentbil, begge elektriske.
Nissan Leaf
52 kWt | 75 kWt | |
Antydet pris fra | Kr. 360 000 | Kr. 400 000 |
Motor | El/171 hk/345 Nm | El/218 hk/355 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 8,6 sek | 7,6 sek |
Toppfart | 160 km/t | 160 km/t |
Batteri | 52 kWt | 75 kWt |
Lading DC | 105/7,4 (11) kW | 150 kW/11 kW |
Lading 10-80% | 30 min | 30 min |
Strømforbruk (oppgitt) | 13,8 kWt/100 km | 13,8 kWt/100 km |
Rekkevidde (WLTP/test) | 440 km | 622 km |
V2L | 3,6 kWt | Identisk |
Dimensjoner (L/B/H) | 435/181/155 cm | Identisk |
Akselavstand | 269 cm | Identisk |
Bilvekt | 1 789 kg | 1 937 kg |
Nyttelast inkl fører | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 975 kg | 975 kg |
Bagasjerom bak | 437 liter | Identisk |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent. |