Nissan Leaf: Klar for comeback!

PRØVEKJØRT: Prises fra 360.000 kroner

Nissan Leaf tilbake i februar

Nissan kommer tilbake med Leaf utpå ettervinteren, og nå er de foreløpige prisene klare. Men er de gode nok til å løfte Leaf til å bli Nissans bestselger igjen?

Publisert Sist oppdatert

– Meningen var å slippe prisene på tredje generasjon av Nissan Leaf, på fredag, under første dag av Oslo Motor Show. Der vises bilen sammen med elektriske Micra, men nå er de foreløpige prisene klare, sier kommunikasjonssjef Stian Thrane hos den norske Nissan importøren.

Dette er Leaf-prisene:

* 52 kWt/172 hk/440 km rekkevidde: 360.000 kroner.
* 75 kWt/218 hk/622 km rekkevidde: 400.000 kroner.

Thrane understreke at prisene er høyst foreløpige, og de er før eventuelle moms- og avgiftsjusteringer fra årsskiftet.

De første kundebilene av ny Leaf ventes ikke til Norge før tidligst i februar. Leaf skal fortsatt være en global modell, men produksjonen av den europeiske varianten fortsetter i Sunderland i Storbritannia.

Slutt i sommer

De siste eksemplarene av Leaf II rullet ut fra forhandler i sommer. Da hadde Leaf vært i salg siden sent på høsten i 2011 og solgt i 373 eksemplarer i lanseringsåret. 

I denne perioden er det i følge OFV nyregistrert og bruktimportert 81.221 Leaf. Det har gjort familiestore Leaf til den nest mest valgte modellen i norsk elbilhistorie, bare slått av Tesla Model Y med 85.000 eksemplarer så langt.

Meningen var å slippe prisene på tredje generasjon av Nissan Leaf, på fredag, under første dag av Oslo Motor Show. Der vises bilen sammen med elektriske Micra, men nå er de foreløpige prisene klare.»

Kommunikasjonssjef Stian Thrane

Godt hjulpet av særs viktige incentiver som fritak for moms- og engangsavgifter og fri tilgang til kollektivfeltene, vekket Leaf for alvor nordmenns interesse for elektriske biler.

Vinnermodellen

Da andre generasjon av Leaf ankom i 2018 som en stor oppgradering av den første, feide modellen i lanseringsmåneden mars alle konkurrentene til side. 

Ingen enkeltmodell var fram til da i en måned registrert i 2.172 eksemplarer, og Leaf endte som årsvinner med 12.303 eksemplarer.

Så suksessfull har Leaf vært i Norge at hele 28 prosent av Europa-volumet (290.000 biler) og 11,6 prosent av verdensvolumet (700.000 biler) har havnet i Norge!

Når Leaf nå relanseres gjenbrukes intet fra utgått modell. Derimot sys ny Leaf over lesten til storebror Ariya, et plattformprosjekt Nissan deler med alliansepartner Renault. Sånn sett opptrer Leaf også som halvbror til blant annet Renault Megane og ikke minst Scenic.

Krympet

For å skape avstand til 4,60 meter lange Ariya, valgte Nissan å krympe Leaf-lengden med 14 centimeter, fra 4,49 meter til 4,35 meter. Mens Renault gjorde Scenic til SUV, gikk Nissan videre med crossoverkonseptet i Leaf.

Selv om plattformen åpner for drift på begge aksler, lanseres - i hvert fall enn så lenge - Leaf kun med forhjulsdrift. Til tross for norske bilkjøperes tunge fokus på lengst mulig rekkevidde, slippes begge batteripakkene, 52 og 75 kWt netto, i Norge.

622 km rekkevidde

Med den største av dem antydes rekkevidde på 622 km, 11 km mer enn oppgitt rekkevidde for nyheten Toyota C-HR som slippes omtrent samtidig og vil være en opplagt konkurrent sammen med VW ID.3, de to nevnte Renault-modellene og ikke minst den tohjulsdrevne varianten av suksessen Skoda Elroq.

Spørsmålet som dukker opp er om de foreløpige prisene, oppgitt for enkleste utstyrsvariant, holder i konkurranse med blant annet nevnte Skoda Elroq og ikke minst aggressive MG, biler som koster flere titusen kroner mindre? 

En ribbet Tesla Model 3 kan også jafse til seg mange nybilkunder i de nedre prissegmentene.

Nissan lanserer i løpet av 2026 også en SUV basert på Scenic og en A-segmentbil, begge elektriske.

Nissan Leaf

52 kWt75 kWt
Antydet pris fraKr. 360 000Kr. 400 000
MotorEl/171 hk/345 NmEl/218 hk/355 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift1A, forhjulsdrift
0-100 km/t8,6 sek7,6 sek
Toppfart160 km/t160 km/t
Batteri52 kWt75 kWt
Lading DC105/7,4 (11) kW150 kW/11 kW
Lading 10-80%30 min30 min
Strømforbruk (oppgitt)13,8 kWt/100 km13,8 kWt/100 km
Rekkevidde (WLTP/test)440 km622 km
V2L3,6 kWtIdentisk
Dimensjoner (L/B/H)435/181/155 cmIdentisk
Akselavstand269 cmIdentisk
Bilvekt1 789 kg1 937 kg
Nyttelast inkl førerIkke oppgittIkke oppgitt
Tilhengervekt975 kg975 kg
Bagasjerom bak437 literIdentisk
MiljøklasseAA
Euro NCAPIkke testetIkke testet
Kilde: Produsent.

De første kundebilene ventes til Norge februar/mars.
Alt er nytt på Leaf. Slektskapet til Ariya ses tydelig.
Powered by Labrador CMS