-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Forskjell på veien
Dette er ikke biler som først og fremst kjøpes på grunn av kjøreegenskaper. Samtidig vil det være direkte dumt ikke å ha det som et viktig kriterium når man skal velge bil også i denne klassen.
Fiesta
Ford har gjennom flere år scoret høyt på kjøreegenskapene som de hatt med seg siden første generasjon Focus. Det er ingen tvil om at Fiesta overbeviser ute på veien. Den har god kontakt med underlaget, selv når det blir svært glatt.
Styringen er presis og ikke så overfølsomt lett som den ofte kan være på biler i denne klassen. Det er lett å bli trygg på bilen, den understyrer når du presser den mot grensen, men det hele skjer på en måte som gjør at du blir godt varslet i forkant.
ESP-systemet fungerer også svært godt. Det slår inn når det skal, og ikke på en slik måte at du mister kreftene når du egentlig trenger dem for å trekke bilen i riktig retning.
Komforten er jevnt over god – den er helt klart satt opp for å være komfortabel, samtidig som de skarpe kjøreegenskapene bidrar til å holde på en sportslig følelse.
Ettersom testen er gjort på vinterveier, har vi ikke målt støy. Men lydbildet på varierende veier er behagelig, og gjør at du kan kjøre ganske langt uten å bli nevneverdig sliten.
Jazz
Hondaen skuffer en smule når det kommer til kjøreegenskapene. Styringen er litt svampete og ikke så presis som vi er vant til i en Honda. I større grad enn på de to andre, føles det som om du sitter litt «oppe på bilen» når du kjører den. Dermed føler du ikke at du har den kontrollen som du skulle ønske.
ESP-systemet gjør jobben. Det er imidlertid satt opp som ganske følsomt. Når vi kjører bilene etter hverandre med samme fart, slår systemet inn tidligere og begrenser også gasspådraget slik at du stadig føler at du mister farten.
Jazz er lett på rattet, noe som gjør at du ikke trenger å slite deg ut mens du ratter bilen inne i byen. Lukeparkeringer går også lekende lett. Det skal bemerkes at vi kjørte bilen på skikkelig vinterføre, og at den muligens kan oppleves mer overbevisende på sommerdekk og tørt føre.
Da kommer muligens også bilens stive oppsett til sin rett. På ujevne vinterveier oppleves den som den minst komfortable, den stusser og spretter mer enn vi kunne tenkt oss.
Støymessig er det imidlertid tilfredsstillende, både når det kommer til veistøy og vindsus – dette til tross for bilens høyde.
i20
Hyundai har jobbet hardt med utviklingen av i20. Det vises også når vi tar bilen ut på veien. Den mangler riktignok det utpregede som vi finner i Ford. Likevel har den noe sikkert og velbalansert over seg, som gjør at du føler deg trygg når du kjører i20.
Styringen er presis, og du føler at du har god kontakt med hjulene. Bilen understyrer når du presser den, men stabilitetskontrollen korrigerer slik den skal. Du skal være svært uforsiktig om du skal dumme deg ut kraftig.
Vekten på bilen er også lav, det betyr selvsagt noe når bilen skal stoppes. Oppsettet er helt klart vektet mot komfort, og det som måtte være av sportslige ambisjoner er lagt på hylla.
LES OGSÅ:
Del 1: Småbiler med ambisjoner