Et snev av grønt
Et snev av grønt
Et snev av grønt
Et snev av grønt

Et snev av grønt

Hybridbiler er drivstoffgjerrige - i hvert fall på papiret. Vi lot en av de ferskeste i klassen, Volkswagen Jetta, få bryne seg på en nesten like fersk rival i praksis, Toyota Auris, med velprøvd og velkjent teknikk under skallet.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 8/9-2013.

Myndighetenes avgiftspolitikk premierer lavt forbruk gjennom avgiftsberegningen på nye biler. Her har hybrider en fordel fordi den elektriske motoren som jobber i tillegg til forbrenningsmotoren sørger for lavere totalt forbruk. Hybrid-driften kommer gunstig ut i den kjøresyklusen som enn så lenge ligger til grunn for EU-godkjenningens CO2-tall.

Snusfornuftige og «kjedelige» miljøbiler trenger ikke være ensbetydende med manglende reaksjon på speedometeret hvis vi vil bruke høyrefoten aktivt. Det er denne testens to deltakere et bevis på. Spesielt Jetta viser imponerende tall i våre akselerasjonsmålinger.

Begge disse bilene er basert på parallellhybridprinsippet, hvor en forbrenningsmotor og en elektrisk motor kan brukes samtidig eller hver for seg. Forbrenningsmotoren sørger for å lade en batteripakke som gir strøm til elektromotoren.

Begge bilene har bensinmotor som drivkilde: Auris en 1,8-liter og Jetta en 1,4-liter. Begge bilene har automatgir, men av to helt ulike typer. Auris har elektronisk, trinnløst gir, såkalt e-CVT. Jetta stiller med konsernets velkjente 7-trinns DSG-kasse.

LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Volkswagen Jetta
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Jetta

Powered by Labrador CMS