-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Et snev av grønt
Hybridbiler er drivstoffgjerrige - i hvert fall på papiret. Vi lot en av de ferskeste i klassen, Volkswagen Jetta, få bryne seg på en nesten like fersk rival i praksis, Toyota Auris, med velprøvd og velkjent teknikk under skallet.
Først publisert i Bil 8/9-2013.
Myndighetenes avgiftspolitikk premierer lavt forbruk gjennom avgiftsberegningen på nye biler. Her har hybrider en fordel fordi den elektriske motoren som jobber i tillegg til forbrenningsmotoren sørger for lavere totalt forbruk. Hybrid-driften kommer gunstig ut i den kjøresyklusen som enn så lenge ligger til grunn for EU-godkjenningens CO2-tall.
Snusfornuftige og «kjedelige» miljøbiler trenger ikke være ensbetydende med manglende reaksjon på speedometeret hvis vi vil bruke høyrefoten aktivt. Det er denne testens to deltakere et bevis på. Spesielt Jetta viser imponerende tall i våre akselerasjonsmålinger.
Begge disse bilene er basert på parallellhybridprinsippet, hvor en forbrenningsmotor og en elektrisk motor kan brukes samtidig eller hver for seg. Forbrenningsmotoren sørger for å lade en batteripakke som gir strøm til elektromotoren.
Begge bilene har bensinmotor som drivkilde: Auris en 1,8-liter og Jetta en 1,4-liter. Begge bilene har automatgir, men av to helt ulike typer. Auris har elektronisk, trinnløst gir, såkalt e-CVT. Jetta stiller med konsernets velkjente 7-trinns DSG-kasse.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Volkswagen Jetta
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Jetta