Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta

Volkswagen Jetta

Hybridbiler er snille i matfatet – i hvert fall på papiret. Er den grønne profilen like klar i praksis, altså ved vanlig kjøring i hverdagen? Vi lot en av de ferskeste, Volkswagen Jetta, få bryne seg på en nesten like fersk rival, Toyota Auris, med velprøvd og velkjent teknikk under skallet.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Volkswagen har valgt vekselstrøms (AC) synkronmotor på 20 kW, og samlet effekt på Jetta er 170 hk. Elmotoren alene kan drive bilen i hastighet opp til 70 km/t, men ikke lenger enn to kilometer om gangen. Jetta er ikke Volkswagens første hybrid. SUV-storebror Touareg har for lengst vist seg frem med sin hybridløsning.

Når du setter deg til rette bak rattet ser du at utgangspunktet heter Golf. Knapper, hendler og brytere sitter akkurat der hjernen forventer å finne dem. Ergonomi tas alvorlig i Wolfsburg. Og som i Golf er det ikke langt unna premiumnivå på finish og kvalitetsfølelse.

Upraktisk bagasjerom

Bredden i forsetene er litt bedre enn hos rivalen, men det er når det kommer til benplass i baksetet at Jetta skaffer seg overtak i disiplinen «kupéplass». Når vi beveger oss lenger bakover, til bagasjerommet, finner ett av de synlige bevis på at vi her har å gjøre med en hybrid. Batteripakken stjeler 136 liter av det opprinnelige bagasjevolumet i Jetta. Dessuten er det vanskelig å utnytte det gjenværende rommet effektivt. Selv om bakseteryggen kan felles ned, er åpningen inn til kupéen så trang at det hjelper lite på fleksibiliteten.

Ute på landeveien viser Jetta seg fram med meget fine kjøreegenskaper. Hjulopphenget jobber fint, og de dynamiske egenskapene understrekes av en meget presis styring med god styrefølelse. Balansen i bilen er langt bedre enn i Auris – og sammen med DSG-kassen danner hybridsystemet en meget harmonisk drivlinje.

Frihjul

Det gode, gamle frihjulet er tilbake i moderne form på Jetta. Når gasspedalen slippes, kobles motoren bort og bilen ruller fritt. Ved bremsing jobber elmotoren som en generator som henter tilbake bevegelsesenergi. Spesielt i første del av innbremsingen merkes motorbremsingen tydelig, og før man blir vant til dette kjennes det som om bremsene «hugger i» hardere enn vanlig.

Utstyrsnivået heter riktig nok Highline, men ut over det mest nødvendige og forventede bærer utstyret preg av den samme nøkternheten som hybridbegrepet signaliserer. Sportsseter i skinn, navigasjon og ryggekamera er ikke nok til å gi Jetta noen poengseier over Auris på dette punktet..

På bakgrunn av kraftressurser og kjøreegenskaper, er det Jetta som står for underholdningen av disse to hybridene, mens Auris representerer fornuften.

LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Volkswagen Jetta
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Jetta

Powered by Labrador CMS