Opel Astra

Opel Astra har svært gode bruksegenskaper, men kvaliteten ligger ikke i toppklassen.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 10 - 2001.

Den får hard medfart i NAFs siste feilstatistikk. Feilfrekvens på 47 prosent er dårligst for 96-modeller i kompaktklassen. Japanske biler ligger klart foran, og også franske og tyske konkurrenter greier seg bedre enn Astra.

Diverse tyske statistikker bekrefter at første generasjon Astra var belemret med mye feil. Motorelektronikk og øvrig elektronikk, skrangling og knirking, sentrallås, tannrem (til 1995) og bakbremser var svake punkter. På en del årganger var den vannbaserte lakken svak, særlig på mørke farger, mest synlig ved steinsprutflassing i fronten.

Men bildet er langt fra helsvart. Tyske ADAC konkluderer med “egentlig grunnsolid”. Stabile hjuloppheng og lite kluss med styringen er plusspunkter.

Stort utvalg
Tre- og femdørs kombi, firedørs sedan, femdørs stasjonsvogn og todørs cabriolet sto på menyen. Plassen i baksetet og bagasjerommet er god sammenlignet med mange konkurrenter. Særlig stasjonsvognen egner seg som familiebil. Bagasjerommet på 500 liter utvides til 1.630 liter når baksetet felles ned, og er faktisk større enn i storebror Vectra.

Hovedmotorene på 1.4, 1.6 og 1.8 liter er moderne 16-ventilere som henger bra med i forhold til volumet. Den langbente gearutvekslingen kan diskuteres. I starten var Astras fjerdegear høyere enn Golfs femtegear. Astra kan derfor føles slapp i motbakkene, men det er lov å geare ned... Fordelene er lite støy og lavt forbruk på lett landeveiskjøring.

Nesten feilfri
Vi kjører en 1996-modell stasjonsvogn inn i NAFs testhall, en eneiersbil med 78.000 kilometer på telleren. Servicehefte finnes ikke. Men hvis vi håpet på å finne et skrekkens bevis på svak kvalitet, blir vi grundig skuffet.
Fasiten sier:
– Svetting på styremansjetter.
– Bulk på støtfanger bak.
– Lakk flasser av.
– Et par ubetydelige dørbulker.

Ellers lite å klage på. Venstre forskjerm og fordør er fagmessig skiftet, og omlakkert bakluke viser en fersk skade. Interiøret er helt og pent. En annen Astra med kjørelengde 170.000 km har faktisk også pent interiør.

Opel-forhandlerens “på rutenpris er snaut 134.000 kroner inklusive reg-avgift – i følge “Norske bruktbilpriser ganske normalt, ifølge andre lister nokså høyt. Utstyret på Comfort-utgaven omfatter sentrallås, manuell takluke og ABS-bremser, men ikke el-drevne ruter. Serviceintervallene er ikke slavisk fulgt, men viktig tannrembytte er gjort etter de foreskrevne 60.000 km.

Det er ikke vanskelig å finne en tilsvarende bil til rundt 115.000-120.000 kroner. Bruktprisen på Astra ligger midt på treet, omtrent som Ford Escort og Citroën ZX stasjonsvogner. VW Golf og Toyota Corolla koster noen tusenlapper mer.

God komfort
Bruksegenskapene imponerer. God plass, gode seter, god kjørestilling, god oversikt og grei betjening gjør det lett å kjøre mil etter mil. Småknirking her og der irriterer.

Fjæringskomforten holder mål. Kjøreegenskapene er ganske middels. Astra føles litt slapp i understellet, og hjulstøyen kunne vært bedre dempet.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS