Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

God sikkerhet
Tyskerne tok tidlig sikkerhet på alvor. I den store crash-sammenligningen til Auto Motor und Sport i 1993 var Golf best i kompaktklassen, med Astra og Escort like bak. Astra (med kollisjonspute) hadde lav risiko for skader på hode og overkropp, middels risiko for ben og føtter. Japanske, italienske og franske biler kom mye dårligere ut.
I svenske Folksams statistikk over virkelige kollisjoner ligger Astra 40 prosent bedre enn gjennomsnittet. Bare Corolla er like bra. I Euro NCAP-testen fikk Astra fire av fem stjerner.
Bortsett fra dørbjelker, beltestrammere og hodestøtter i baksetet, var sikkerhetsutstyret magert i starten. Kollisjonsputer og ABS-bremser kom etterhvert.

Astra 1991
Motor:
1,4/82 hk. Toppfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 13,0 sek.
1,6/100 hk: 190 km/t. 11,0 sek.
2,0/115 hk: 195 km/t. 9,5 sek.
2,0/150 hk GSI: 217 km/t. 8,0 sek.
1,7 D/57 hk: 153 km/t. 18,5 sek.
1,7 TD/82 hk: 173 km/t. 13,5 sek.
Lengde/bredde/høyde: 405/169/138 cm. (Sedan: 424 cm, st.vogn: 428 cm).
Akselavstand: 252 cm.
Bagasjevolum: Kombi: 360-1200 liter, Sedan: 500 liter. St.vogn: 500-1630 liter.
Egenvekt: 990-110 kg.

Fra år til år
1991: Astra lanseres på høsten som 3- og 5-dørs kombi, 4-dørs sedan, 5-dørs stasjonsvogn og 2-dørs cabriolet. Motorer: Se under ÇAstra 1991È.
1993: 1,8 GSi med 125 hk: 204 km/t, 9,0 sek.
1994: Ansiktsløftning. Kollisjonspute for føreren. 1,8i med 115 hk. 200 km/t. 9,5 sek.
1995: Kollisjonsputer begge sider.
1996: ABS-bremser. 2,0 GSi, 136 hk. 207 km/t. 9,0 sek. Astra Special tynt utstyr: 1,4/60 hk, 160 km/t, 16,0 sek. 1,4/82 hk øker til 90 hk.

Powered by Labrador CMS