-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Alfa Sportwagon 2.0 Selespeed
Temperamentsfull og vakker – ikke akkurat vanlige ord for å beskrive en stasjonsvogn. Nå er heller ikke Sportwagon en vanlig stasjonsvogn.

Først publisert i BIL 12 - 2000.
Nå er Sportwagon-utgaven av Alfa 156 på plass hos landets 19 forhandlere. Alfa har tatt konsekvensen av at lasterommet ikke er fullt så rommelig som hos konkurrentene i mellomklassen, og de understreker at bilen ikke er en stasjonsvogn, men en – ja, nettopp Sportwagon. Målebåndet forteller oss at Alfaens bagasjerom er kortere, smalere og lavere enn stasjonsvogner flest, ikke bare i mellomklassen, men faktisk også i kompaktklassen. Tabellen forteller det meste om akkurat dette, og at bilen har meget rommelig høyde i lukeåpningen. Konstruktørene har nemlig gjort et sjakktrekk ved å hengsle bakluken et godt stykke inn på taket, og dermed blir lukeåpningen større.
Under panseret finner vi en av Sportwagons sterke sider, og i god Alfa-tradisjon stortrives toliteren når den får turtall å jobbe med. Uten sjenanse for hørselen, eller for å være mer presis; med en lydopplevelse du ikke finner maken til i noen annen stasjonsvogn på dette nivået, kan du dra motoren til 7000 o/min, hvor turtellerens rødmerking starter. Det sekvensielle gearskiftet som styres elektronisk, enten med knapper på rattet eller med gearspaken, fungerer utmerket når du først har hatt en tilvenningsperiode for å koordinere gass og sjalting. Med Cityknappen innkoblet har du i praksis et rent automatgear, men opp- og nedgearingen blir litt masete når bygatene forlates.
En medvirkende årsak til at bagasjeplassen ikke er større, er at Alfa har valgt ikke å øke overhenget bak i forhold til Alfa 156. Men en egenvekt som bare er 50 kg mer enn sedanen, er det i praksis ingen momentkrefter som endrer Sportwagons kjøreegenskaper i forhold til opphavet.
Perfekt styrefølelse
Da vi tidligere i år testet Alfa 156, skrev vi: Alfaen er riktignok litt myk og krenger mer enn de mest sportslige, men nydelig styrerespons og perfekt styrefølelse gjør den til en av de mest sportslige sedaner i sin klasse. Det stemmer for Sportwagon også.
Standardutstyret omfatter det meste av hva vi forventer på dette nivået. Fire kollisjonsputer er en selvfølge, og importøren har også valgt å la takrail høre til standardpakken her hjemme, og det samme gjelder automatisk klimaanlegg. Skinnsetene, som du ikke kan velge bort når du velger 2.0 Selespeed, gir god lårstøtte. Sidestøtten i ryggen kunne imidlertid vært bedre, det merkes ved svingkjøring.
I dag leverer Alfa-importøren toliteren bare i kombinasjon med Selespeed, men på ettervinteren kommer den også med femtrinns manuell gearkasse.
ALFA SPORTWAGON 2.0 SELESPEED:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med 2 overliggende kamaksler og 4 ventiler og 2 tennplugger pr. sylinder. 1969 ccm. 114 kW (155 hk) v/6400 o/min. 187 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5 gear med automatisk sjalting.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/55WR16.
Mål: Lengde: 443,0 cm. Bredde: 174,5 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 259,5 cm. Sporvidde f/b: 151,1/149,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1375 kg. Tillatt totalvekt: 1815 kg.
Volum: Bagasjerom: 360 liter (VDA). Tank: 63 liter.
Aks. 0 - 100: 8,8 sek.
Toppfart: 216 km/t
Forbruk by: 1,22 l/mil
Forbruk landevei: 0,68 l/mil
Forbruk snitt: 0,88 l/mil
Pris lev. Oslo: kr 380.300,-
Forbruk i følge 93/116/EU.