Polestar 2

Polestar 2 2024

Snur om på drivhjulene

Nå kommer oppdaterte versjoner av Polestar 2. Viktigste endringer er mer rekkevidde og raskere hurtiglading.

Publisert Sist oppdatert

Polestar 2 får fra modellår 2024 den nye «smartfronten» som debuterte i Polestar 3. Bilen får også drivlinjeforbedringer med helt nye elektriske motorer og kraftigere batterier, klimaoppdateringer, og ikke minst – for aller første gang i en Polestar – bakhjulsdrift.

Dermed følger de samme oppskrift som Volvo gjør med oppdaterte XC40 og C40.

– Med den oppdaterte Polestar 2 har vi primært gjort endringer under overflaten. Spesielt har den elektriske drivlinjen fått betydelige oppgraderinger av teknologiske og mekaniske komponenter. Dette er den beste Polestar 2 til nå, og med det oppdaterte frontdesignet med SmartZone, er det også den vakreste, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

Polestar 2 kom på markedet i 2019 og var første bil med et infotainment-system basert på Android Automotive OS og integrert Google.

Bilen fikk en positiv mottagelse, og ved utgangen av 2022 passerte Polestar milepælen 100.000 produserte biler, med tilstedeværelse i 27 markeder. I Norge er det totalt registrert 11.626 nye Polestar 2 siden 2019.

Som på Polestar 3, samler SmartZone flere av bilens viktigste aktive sikkerhetsfunksjoner, inkludert det forovervendte kameraet og mellomdistanse-radaren.

Nye drivlinjer

Alle Polestar 2-varianter får neste generasjon elektriske motorer og invertere, med betydelig forbedret effektivitet og effekt. Single motor-varianter får bakhjulsdrift i stedet for forhjulsdrift som har vært standard tidligere.

Den nye motoren yter opp til 220 kW/299 hk (tidligere 170 kW/231 hk) og er optimalisert for maksimal effektivitet og høyt dreiemoment (nå 490 Nm, tidligere 330 Nm). Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t reduseres med 1,2 sekund, og tar nå 6,2 sekunder.

Dual motor-variantene får en rebalansert drivlinje med en ny kraftfordeling, der bakakselen favoriseres for å heve kjøregleden og de sportslige kjøreegenskapene ytterligere.

(saken fortsetter)

Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024
Polestar 2 Modellår 2024

Mest punch bak

Den bakre motoren står for mesteparten av motorkraften, og støttes av en helt ny asynkronmotor fremme. Ikke bare øker systemeffekten til 310 kW/421 hk og 740 Nm (tidligere 300 kW og 660 Nm originalt), men produsenten lover også at veigrepet blir bedre og ytelsene mer sportslige.

Motoren foran kan frikobles helt dersom den ikke behøves, for å forbedre effektiviteten. Når motorkraften fra frontmotoren trengs, aktiveres den automatisk.

Med Performance-pakke øker makseffekten til 350 kW/476 hk, og reduserer aks-tiden til 4,2 sekunder. Effektøkningen kan også kjøpes som en nedlastbar trådløs oppdatering, og er tilgjengelig for alle kvalifiserte Polestar 2 Long range Dual motor.

Nye batterier med økt rekkevidde

Alle Polestar 2-varianter på det norske markedet får oppgraderte litium-ion batteripakker med bedre effekt. Long range-versjoner får batterier fra CATL med 82 kWt i kapasitet, konfigurert i 27 moduler. Batteriet i Standard range-versjonen leveres nå av LG Chem og beholder konfigurasjonen med 24 moduler og kapasiteten på 69 kWt.

Maksimal ladeeffekt økes til 205 kW for Long range-versjonene og til 135 kW for Standard range-versjonen.

Alle Polestar 2-versjoner får bedre rekkevidde som følge av optimalisering av batteripakker og motorer, tross økte motorytelser.

Spesielt frikoblingsfunksjonen til frontmotoren på Long range Dual motor-variantene bidrar til å øke rekkevidden, som nå er opp til 592 km WLTP, en økning på hele 105 km.

Standard range Single motor-versjonen får en rekkevidde på opptil 518 km WLTP, en økning på 40 km. Long range Single motor-versjonen får opptil 635 km WLTP, en økning på 84 km.

Nytt utstyr

Standardutstyret i Polestar 2 utvides med funksjoner som hever nytteverdien og komforten.

Dette inkluderer flere sikkerhets- og førerassistentsystemer, som blindsoneassistenten Blind Spot Information System (BLIS) med styrehjelp, ryggeassistenten Cross Traffic Alert med bremsestøtte, og systemet Rear Collission Warning and Mitigation.

360-graders omgivelseskamera, automatisk dimming av sidespeil og trådløs mobillader blir også standard for alle versjoner.

Modellår 2024 av Polestar 2 Longe range-varianter kan nå bestilles i europeiske markeder på Polestars hjemmesider. De første bestillingene har beregnet levering fra tredje kvartal i 2023.

Prisen for Polestar 2 Standard range Single motor starter på 432.050 kroner inkludert alle avgifter. Det er en betydelig økning fra tidligere da startprisen var kr 365.000.

Her ser du de ulike alternativene:

Polestar 2 MY2024

Variant Drivlinje Batteri-kapasitet Maks ladeeffekt Preliminær rekkevidde WLTP Motor-effekt Dreiemoment 0-100 km/t Pris fra kr
Long range Dual motor med Performance-pakkenAWD82 kWh205 kWOpp til 592 km350 kW / 476 hk740 Nm4.2 s586.963
Long range Dual motorAWD82 kWh205 kWOpp til 592 km310 kW / 421 hk740 Nm4.5 s519.100
Long range Single motorRWD82 kWh205 kWOpp til 635 km220 kW / 299 hk490 Nm6.2 s472.863
Standard range Single motorRWD69 kWh135 kWOpp til 518 km200 kW / 372 hk490 Nm6.4 s432.050

Powered by Labrador CMS