Polestar 3 er utviklet parallelt med Volvos XC-90-erstatter.

Ny familie-SUV

Polestar 3 kan bli selvkjørende

Som navnet sier er Polestar 3 den tredje modellen til svensk/kinesiske Polestar. Men der storselgende Polestar 2 representerer sedan/kupe-konseptet, går SUV-en Polestar 3 med lengde på 4,90 meter rett i strupen på Audi e-tron. Tilvalgspakke åpnet for å gjøre bilen selvkjørende.

Publisert Sist oppdatert

Polestar 3 har lenge vært kjent, men nå er den lansert med startpris på 739.200 kroner. Det er nesten på krona det samme som Audi e-tron 55 Advanced Sport Edition koster. Eller som en annen stor kinesisk SUV under introduksjon: Voyah Free. Her er verd å notere at prisen inkluderer vrakpant, frakt- og leveringskostnader, men IKKE kommende elbilmoms og vektavgift slik disse avgiftene er foreslått i kommende statsbudsjett, men så langt ikke vedtatt.

Men selv om Polestar nå har vist bilen, sluppet de fleste data og ikke minst gjort prisen kjent, kan ingen norske kunder regne med å få Polestar 3 før de skal legge på vinterhjulene – ikke i høst, men høsten 2023.

Fra Kina

De første Polestar 3 blir levert fra Chengdu i Kina, men etter hvert vil Volvos nye produksjonsfasiliteter i Sør-Carolina også bygge Polestar 3 parallelt med Volvos elektrifiserte modellprogram.

Selv om bilen er stor, har heller ikke Polestar, i likhet med Voyah i modellen Free, falt for fristelsen å gjøre bilen til en trang 7-serier, men heller valgt 5-seters løsningen for å ivareta baksetepassasjerenes komfort. 484 liter bagasjerom inkluderer 90 liter under gulvet. I tillegg har Polestar ryddet rom til 32 liter bagasje foran.

Inntil 517 hk – 910 Nm

Som alle andre store elbiler byr Polestar 3 på mer enn nok kraft, men med 490 hk/840 Nm (som kan boostes til 517 hk/910 Nm i en kort periode) har ikke målet vært å konkurrere med Teslas voldsomme kraftuttrykk, men å gi bilen nok krefter til å forflytte det 2,6 tonn tunge kjøretøyet til 100 km/t på 5,0 sekunder (4,7 sekunder i boost-modus) og balansere kraften mot suveren landeveiskomfort godt hjulpet av den standardiserte luftfjæringen.

Nøkternt interiør, men ikke like minimalistisk som i Tesla.

To motorer garanterer firehjulsdriften, og for å sikre høyt momentet ved høye turtall er bakakselen utstyrt med dobbeltclutch (to trinn).

Litt overraskende velger Polestar å beholde 400-volt batteriteknologi som i dette tilfellet begrenser DC-ladekapasitet til 250 kW mens Porsche, Audi og Hyundai/Kia for lengst har tatt spranget til 800 volt. Men avgjørende for ladetiden ute på landeveien er ikke nødvendigvis 400/800 volt eller 250 kW maksfart, men hvor kort tid det tar å lade fra 10 til 80 prosent av batteriets kapasitet på 111 kWt som skal holde til 610 WLTP-kilometer.

Utviklet i Göteborg

Selv om Polestar 3 er utviklet parallelt med Volvos XC90-erstatter i Göteborg, presiserer Polestar-sjef Thomas Ingenlath at «Denne bilen er designet som en Polestar helt fra starten av og viser nye Polestar-definerende karakteristikker – som Dual Blade-frontlysene, SmartZone og frontvingen».

Interiørmaterialene i Polestar 3 er basert på bærekraftige egenskaper, deriblant bio- dyrevelferdssertifisert skinn og sporbart setetrekk i ull. I tråd med Polestars forpliktelse til transparens, vil det ferdigstilles en livssyklusanalyse (LCA) for Polestar 3 når produksjonen starter.

Flytter sikkerhetsgrenser

Infotainmentsystemet drives av neste-generasjon Snapdragon Cockpit-plattform fra Qualcomm Technologies Inc. Denne plattformen er en viktig komponent i Snapdragons Digital Chassis – en stor samling med åpne og skalerbare skybaserte kjøretøyplattformer - og sørger for opplevelser for fører og passasjerer i samspill med bilens høyoppløste skjermer, kraftige surroundanlegg og kjøretøyets sømløse tilkoblinger.

Med Volvo Cars på vei inn i en ny æra innen sikkerhet, får Polestar 3 neste generasjon aktiv- og passiv sikkerhetsteknologi fra Volvo Cars. Det inkluderer radarsensorer i kupéen som oppdager bevegelser i bilens interiør for å beskytte mot uhell der barn eller kjæledyr forlates i bilen. Systemet er også tilkoblet klimaanlegget for å hindre heteslag eller hypotermi.

Samarbeid med industriledende selskaper innenfor sikkerhetsteknologi som Zenseact, Luminar og Smart Eye, kombinert med sentralisert prosessorkraft, har blant annet resultert i at Polestar 3 får ADAS-teknologi (Advanced Driver Assistance System) med sømløs integrering.

Kan bli selvkjørende

Polestar 3 kommer standard med fem radarenheter, fem utvendige kameraer og tolv utvendige ultrasoniske sensorer. For første gang i en Polestar vil to kameraer med øyesporingsteknologi fra Smart Eye, overvåke førerens øyne og aktivere varselsmeldinger, lydsignaler, samt nødstoppe - dersom sensorene registrerer en distrahert, søvnig eller ikke-tilstedeværende sjåfør.

Fra andre kvartal 2023 kommer tilvalget Pilot-pakken med LiDAR fra Luminar inkludert en ekstra kontrollenhet fra NVIDIA, tre kameraer, fire ultrasoniske sensorer og kamerarengjøring fremme og bak - som gir nøyaktig sanntidsdata om bilens omgivelser, spesielt på lang avstand. Dette forbedrer 3D-skanning av bilens omgivelser, og bidrar til å klargjøre bilen for autonom kjøring.

Polestar 3 er utviklet parallelt med Volvos XC-90-erstatter.
Stor og lekker fem-seters SUV.
Polestar 3 kommer ikke til Norge før neste høst.
Med Polestar 3 går produsenten inn i en klasse med mange konkurrenter.
Svenske skilt og utviklet i Sverige.
Batteri på 111 kWt – inntil 517 hk.
Nøkternt interiør, men ikke like minimalistisk som i Tesla.
Det er noe gjenkjennelig svensk over interiøret.
Liten instrumentskjerm, men viser det mest nødvendige.
Kul høyttaler midt på dashbordet.
Bowers & Wilkins sørger for god lyd i Polestar 3.
Powered by Labrador CMS