-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020
Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
Selv om PSA med Opel innlemmet får fire nye elbiler i løpet av første halvdel av 2020, er det likevel én av dem som er mye viktigere enn de tre andre: Peugeot e-2008.
Nordmenn som resten av Europa elsker SUV. SUV-ene står så langt i år ifølge OFV for 36 prosent av det samlede personbilvolumet.
Hos Peugeot utgjør de tre SUV-ene 3008, 5008 og 2008 hele 71,2 prosent av volumet i 2019, ned fra 75,9 prosent på samme tid i fjor. Kun 2008 blir batterielektrisk.
Elbilene kan komme til å stå for 50-60 prosent av det norske bilsalget i 2020.
Da sier det seg selv at e-2008 er midt i blinken.
Dette er nøkkeldata om e-2008:
- Pris fra 286.600 kroner pluss frakt/levering.
- GT Line til 313.600 kroner blir trolig volummodellen.
- Deler plattform med diesel/bensinutgaven.
- 4,30 meter lang.
- Samme motor/drivlinje som i elektrisk Peugeot 208, DS3 og Opel Corsa.
- Ytelse: 136 hk, 260 Nm.
- Batteri: 50 kWh.
- Rekkevidde: 320 km WLTP.
- Hurtig/hjemmelading: 100 kW/7,4 kW (11 kW trefas).
- Bagasjerom: 434 – 1467 liter.
- Bilvekt: 1455 kg.
- Kan ikke trekke tilhenger, men tar taklast.
Selv ikke e-2008 er uten konkurranse:
- VW ID.3 (trolig vinner i 2020. Dyrere og bedre rekkevidde enn 2008)
- VW e-Golf (kort rekkevidde, aggressivt priset, sterk merkevare)
- Nissan Leaf (annen biltype, større, kortere og lengre rekkevidde)
- Hyundai Kona (mindre, omtrent samme pris, lengre rekkevidde)
- Hyundai Ioniq (større, mer konkurrent til Nissan Leaf)
- Kia e-Soul (kortere og lengre rekkevidde, leveringsproblemer)
- Kia e-Niro (lang rekkevidde og leveringstid, dyrere)
Mens stadig flere bilprodusenter velger egen plattform for de batterielektriske bilene, mener Peugeot at volumet fortsatt er så lite at det mest fornuftige er å benytte felles plattform med fossilbilene.
Felles plattform gir noen opplagte utfordringer når en stor batteripakke skal på plass. Peugeot har i alle sine fire elbiler valgt å dele opp pakken og plassere elementene der de er til minst hinder.
Løsningen koster mer å produsere enn om batteriene legges i en flat pakke i bilens bunn, men i 2008 hindrer de ikke anstendig plass inne i bilen. Siden bilen strekker seg til 4,30 meter, er det greit med plass også i baksetet.
Bagasjerommet med todelt gulv laster fra 434 liter med baksetet i bruk og bagasjeromshyllen på plass til 1467 liter når maksimalt volum utnyttes.
Innvendig plass og bagasjerom i den elektriske utgaven avviker ikke fra plassen i bensin- og dieselvariantene.
Noen vil se på det som en fordel. Bruk av felles plattform betyr også å fylle «motorrommet» med tekniske komponenter. En litt annen organisering ville gitt plass til et eget ladekabelrom. Nå blir i stedet kablene liggende løse og slenge i bagasjerommet.
Bagasjerommet har heller ingen kroker å henge fra seg handleposer på, slikt Skoda er så god på.
Akkurat som sine fossile brødre trekker e-2008 på forhjulene. 4x4 står ikke i et fremtidig 2008-program. e-2008 kan heller ikke trekke tilhenger, men feste for takrails ligger i standardpakken på alle varianter med unntak av den rimeligste.
Fire utstyrsnivåer følger e-2008: Active, Allure, GT Line og GT. Importøren tror GT Line blir volummodellen.
Det beste med 2008 er hvor morsom bilen er på veien og hvor komfortabel den er både å sitte i og kjøre. Nettopp hvordan plass, pris og komfort spiller sammen mener jeg at gir e-2008 potensial til å bli en av bestselgerne i 2020.