Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020

Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.

Publisert

Selv om PSA med Opel innlemmet får fire nye elbiler i løpet av første halvdel av 2020, er det likevel én av dem som er mye viktigere enn de tre andre: Peugeot e-2008.

Nordmenn som resten av Europa elsker SUV. SUV-ene står så langt i år ifølge OFV for 36 prosent av det samlede personbilvolumet.

Hos Peugeot utgjør de tre SUV-ene 3008, 5008 og 2008 hele 71,2 prosent av volumet i 2019, ned fra 75,9 prosent på samme tid i fjor. Kun 2008 blir batterielektrisk.

Elbilene kan komme til å stå for 50-60 prosent av det norske bilsalget i 2020.

Da sier det seg selv at e-2008 er midt i blinken.

Dette er nøkkeldata om e-2008:

  • Pris fra 286.600 kroner pluss frakt/levering.
  • GT Line til 313.600 kroner blir trolig volummodellen.
  • Deler plattform med diesel/bensinutgaven.
  • 4,30 meter lang.
  • Samme motor/drivlinje som i elektrisk Peugeot 208, DS3 og Opel Corsa.
  • Ytelse: 136 hk, 260 Nm.
  • Batteri: 50 kWh.
  • Rekkevidde: 320 km WLTP.
  • Hurtig/hjemmelading: 100 kW/7,4 kW (11 kW trefas).
  • Bagasjerom: 434 – 1467 liter.
  • Bilvekt: 1455 kg.
  • Kan ikke trekke tilhenger, men tar taklast.

Selv ikke e-2008 er uten konkurranse:

  • VW ID.3 (trolig vinner i 2020. Dyrere og bedre rekkevidde enn 2008)
  • VW e-Golf (kort rekkevidde, aggressivt priset, sterk merkevare)
  • Nissan Leaf (annen biltype, større, kortere og lengre rekkevidde)
  • Hyundai Kona (mindre, omtrent samme pris, lengre rekkevidde)
  • Hyundai Ioniq (større, mer konkurrent til Nissan Leaf)
  • Kia e-Soul (kortere og lengre rekkevidde, leveringsproblemer)
  • Kia e-Niro (lang rekkevidde og leveringstid, dyrere)

Mens stadig flere bilprodusenter velger egen plattform for de batterielektriske bilene, mener Peugeot at volumet fortsatt er så lite at det mest fornuftige er å benytte felles plattform med fossilbilene.

Felles plattform gir noen opplagte utfordringer når en stor batteripakke skal på plass. Peugeot har i alle sine fire elbiler valgt å dele opp pakken og plassere elementene der de er til minst hinder.

Løsningen koster mer å produsere enn om batteriene legges i en flat pakke i bilens bunn, men i 2008 hindrer de ikke anstendig plass inne i bilen. Siden bilen strekker seg til 4,30 meter, er det greit med plass også i baksetet.

Bagasjerommet med todelt gulv laster fra 434 liter med baksetet i bruk og bagasjeromshyllen på plass til 1467 liter når maksimalt volum utnyttes.

Innvendig plass og bagasjerom i den elektriske utgaven avviker ikke fra plassen i bensin- og dieselvariantene.

Noen vil se på det som en fordel. Bruk av felles plattform betyr også å fylle «motorrommet» med tekniske komponenter. En litt annen organisering ville gitt plass til et eget ladekabelrom. Nå blir i stedet kablene liggende løse og slenge i bagasjerommet.

Bagasjerommet har heller ingen kroker å henge fra seg handleposer på, slikt Skoda er så god på.

Akkurat som sine fossile brødre trekker e-2008 på forhjulene. 4x4 står ikke i et fremtidig 2008-program. e-2008 kan heller ikke trekke tilhenger, men feste for takrails ligger i standardpakken på alle varianter med unntak av den rimeligste.

Fire utstyrsnivåer følger e-2008: Active, Allure, GT Line og GT. Importøren tror GT Line blir volummodellen.

Det beste med 2008 er hvor morsom bilen er på veien og hvor komfortabel den er både å sitte i og kjøre. Nettopp hvordan plass, pris og komfort spiller sammen mener jeg at gir e-2008 potensial til å bli en av bestselgerne i 2020.

Powered by Labrador CMS