Peugeot 206 XT 1.4

Publisert

Innledning

Peugeot 206 har allerede et godt fotfeste. Selv om den ikke flyttet noen grenser da det gjaldt plassutnyttelse eller teknikk da den ble lansert, har den slått godt an. Ikke minst takket være en frisk og elegant design tok den 205s plass mellom 106 og 306. I utvendig mål er 206 på samme nivå som de to konkurrentene i vår test, men designen med den innsvingte hekken og det smale taket gjør at den ikke er like rommelig.

Spesielt bakover merkes innsvingningen godt og da først og fremst i form av mindre kupébredde i baksetet. 206s innvendige bredde i baksete er 6 cm mindre enn i Corsa og 7 cm mindre enn i Punto og gjør at tre voksne sitter svært trangt. Benplassen er derimot god, men på grunn av at baksetet er litt lavere enn i de to konkurrentene og takhøyden også er litt mindre, oppleves 206 som trangest fra baksetepassasjerens sittested.

Heller ikke når det gjelder bagasjeplass når 206 helt opp, men her er det snakk om små marginer. Bagasjerommet har blant annet meget god bredde, det er hele 114 cm mellom hjulkassene. Det er enkelt å legge sammen baksetet, og med bakseteryggen nedfelt får du helt flatt bagasjeromgulv.

Fra førerplassen er det bare den trange sikten bakover som avslører 206 som trangere enn konkurrentene. Den store og skrånende C-stolpen og store hodestøtter på baksetet sammen med en liten bakrute, gjør at sikten bakover er noe begrenset.

Sjåføren sitter derimot rommeligere i 206. Med høyrefoten på gasspedalen opplever du her at det er like langt til venstrefotens fothviler, slik det skal være. Også her har rattet høyderegulering, men det er for langt frem til det. Alle våre testere hadde problemer med at avstanden til rattet var for stor når avstanden til pedalene stemte. Hadde Peugeot trukket rattet litt bakover, hadde dette blitt en kanonførerplass! Sittekomforten er god. Førersetet har god sidestøtte, og til tross for kort sittepute er også lårstøtten god. Skal vi ønske noe annerledes, må det være litt kraftigere støtte til korsryggen.

Designen på interiøret holder samme høye klasse som utvendig. De elegante linjene er dessverre ikke fulgt av like elegante materialer. Det blir for mye blank hardplast, og med sort som gjennomgangsfarge blir det lett litt dystert. De elegante tekstiltrekkene på seter og dører greier ikke å veie opp for hardplastfølelsen.

Førerplassen oppleves som praktisk, bare bryterne til de elektriske vindusheisene har en ugunstig plassering. De sitter mellom forsetene og litt for langt bak. Instrumenteringen, plasseringen av den originale radioen og betjeningen av klimaanlegget er derimot meget god. Den første tiden skal du imidlertid være litt oppmerksom på speedmeterinndelingen. Den er nemlig 70 – 90 i stedet for 60 – 80 som i de fleste andre biler, og 10 km/t feil her kan bli dyrt.

Elegant design til tross, Peugeots interiørdesignere prioriterte ikke oppbevaringsrom for småsaker da designet 206s dashbord. I likhet med Corsa er det få oppbevaringsrom for småsaker. En rom oppå dashbordet, store dørlommer med ståplass for 1/2-litersflasker og en eget oppbevaringsrom under høyre forsete er bra, men det kan gjøres bedre.

206s finish er det ikke noe å utsette på, men den gir et mye billigere inntrykk enn de to konkurrentene. Hardplast kombinert med dårlig støydemping bidrar effektivt til det. Også det raklete gearskiftet er en god bidragsyter i så måte. 206s 1,4-liter har også en hard gange, og veistøyen er mer dominerende under alle forhold. Vi hadde en stund mistanke om at hjulene hadde for høyt lufttrykk. Foruten høyt støynivå har 206 også merkbart mer vibrasjoner fra veibanen enn Corsa og Punto.

Med større sylindervolum var det ikke uventet at 206 hadde mer å rutte med i bakkene enn både Corsa og Punto. Til tross for forholdsvis lang utveksling og behagelig lavt turtall i femtegearet, hadde den trekkraft nok og tok de fleste bakkene på direkten. Blant 206s motorer er nok 1,4-literen det beste alternativet for den som vil ha en rimelig bil og en bil med sterkt nok motor til lett å flyte med i den travle trafikken rundt de store byene.

Ved at du ved normal landeveiskjøring stort sett kan holde deg i femtegearet, har 206 et moderat bensinforbruk. I vår test havnet den på samme forbruk som Corsa 1.2. Vi hadde ventet at Peugeoten skulle vært enda litt raskere enn de to 1,2-literne, men dette er akselerasjonsegenskaper vi ikke skal klage på. 206 hevner seg ved å ha bedre trekkraft og større smidighet på lave turtall, noe som kom godt med på det tunge vinterføret.

Dette er den mest livlige av testbilene når det gjelder kjøreegenskaper. Presis og følsom styring kombinert med kvikk styrerespons, gjør aktiv svingkjøring til en lek. På asfalt er dette den klart sportsligste å kjøre når det gjelder veigrep og balanse. Også på stødig vinterføre er den livlig, men lett å hanskes med.

I løs snø fungerte det derimot ikke like godt, men vi har en mistanke om at 206 hadde fungert bedre på et nummer smalere dekk med rette skuldre. 175/65R14 er akkurat litt for brede, og Goodyeardekkene med runde skuldre fungerte ikke bra i løssnøen. 206en var derfor krevende på dårlig brøytede veier, og den presise og følsomme styringen var god å ha når bakhjulskrensene skulle hentes inn.

206s nydelige kjøreegenskaper på fast føre skyldes effektive hjuloppheng med følsom fjæring og demping, noe som også bidrar til at 206 har meget god fjæringskomfort. På dette området henger hverken Corsa eller Punto med.

206 XT har en rikholdig utstyrspakke, men når likevel ikke opp på samme nivå som Punto og Corsa. Vår testbil hadde en luksuspakke som blant annet inkluderer sidekollisjonsputer, automatisk vindusvisker, klimaanlegg og radio/CD-spiller og metalikk lakk, noe som øker prisen til 172.900 kroner. Vi savner elektrisk regulering av sidespeilene, mens den tredje hodestøtten og det tredje trepunktsbeltet i baksetet neppe blir savnet av mange. Til det er plassen litt for liten. Lyktespylere er standard. 206 har et kraftig hovedlys, men med litt for dårlig spredning på fjernlys.

FØRERPLASS = 8
Nydelig design, billige materialer og dårlig kjørestilling.
PLASS = 7
Rommelig førerplass, men trangt i baksetet.
KOMFORT = 8
Best fjæringskomfort, men høyt støynivå fra vei og motor.
KJØREEGENSKAPER = 9
Sportslig og livlig, men stabiliteten i løs snø er ikke god.
YTELSE OG FORBRUK = 10
Trekk- og akselerasjonsvillig motor og beskjedent bensinforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 7
Beskjedent utstyrsnivå og pris.

LES VIDERE:
- Opel Corsa
- Fiat Punto
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS