Peugeot 406 Coupé

Det er ikke vanskelig å se Pininfarians strek i Peugeot 406 Coupé. Og for en strek de har der i gården! Dette er et klassikeremne.

Publisert
Peugeot 406 CoupéPeugeot 406 Coupé

Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé

Først publisert i BIL 9 - 1997.

Samarbeidet mellom Peugeot og Pininfarina har atter båret frukter, men når sant skal sies hadde italienerne et svært godt utgangspunkt i 406 sedan. Litt lavere har den blitt, og med en mer aggressiv front der både frontspoiler, hovedlykter og panser sørger for et kraftfullt uttrykk. Hekken er også glimrende gjennomført med retro-elementer som vi også har sett på den nokså nylanserte Kappa Coupé. 406 Coupé har allerede blitt rost opp i skyene for sitt utseende, og ikke uten grunn. Selv folk som bare anser bilen for å være et nødvendig transportmiddel, stopper opp når 406en glir forbi.

Det er derfor synd at Pininfarina ikke har tatt seg friheten til å leke fritt med interiøret også. Kromringer på instrumentpanelet og en gearspakkule i børstet aluminium er omtrent det eneste som skiller bilen fra en hvilken som helst annen 406 innvendig. 406 Coupé er 6 cm lengre enn en sedanen – overhenget foran er 6,2 cm lengre, mens overhenget bak er redusert med 0,2 cm. Akselavstanden er uendret på 270,0 cm. 406 Coupe er hele 6 cm lavere enn sedanen.

Kjappere, men like tung
Det er ikke bare utseendet som er dynamisk – også bilens kjøreegenskaper innbyr til bruk av superlativer. I utgangspunktet kan kanskje en toliters motor på 133 hk høres ut som nokså snaut på en bil med egenvekt på 1.340 kilo. Det er det også, om man ser seg blind på akselerasjon fra stillestående. 16-ventileren fra PSA har derimot krefter så det holder på topp og i mellomregisteret. Gearkassens utveksling er dessuten endret, med kortere toppgear. Hjulene er dessuten større enn sedanens, slik at hastigheten ved et gitt turtall er lavere i Coupéen. Dette medfører at akselerasjonen blir vesentlig raskere, Coupéen greier 0 - 100 km/t på 10,4 mot sedanens 12,4 – selv om vekten på de to bilene er nokså lik. Den nye utvekslingen passer dessuten norske forhold bedre enn de tradisjonelt lange utvekslingene fra Peugeot.

406s kjøreegenskaper er rost opp i skyene før, og de er faktisk et lite hakk bedre i Coupéen som virker vesentlig stivere enn sedan og stasjonsvogn. Styreresponsen er nydelig, og 205/60-dekkene på 15-toms felg sørger for utmerket veigrep. Vi kan lett forstå at mange kan bli fristet til å sette bredere dekk på bilen for å få den til å se enda bedre ut, men det skal neppe mye til for å ødelegge den nydelige balansen i bilen. For selv om 406 Coupé kan kjøres inspirert, er den i første rekke komfortabel. Utseende innbyr nok til å tro at den er enda et par hakk hvassere enn den er.

Ren luksus
406 Coupé er svært velutstyrt når den forlater fabrikken. To kollisjonsputer, ABS-bremser med skivebremser på alle hjul, beltestrammere og hodestøtter i alle seter samt startsperre sørger for sikkerheten, mens komforten blir ivaretatt av originalmontert RDS-radio med styrespak, sentrallås med fjernstyring, høydejusterbart førersete og elektriske vindusheiser. Dessuten er bakseteryggen delt og nedfellbar, og det finnes en luke for gjennomføring av lange gjenstander. I armlenet mellom de to baksetene er det dessuten koppholdere. Grunnprisen er da 347.000 kroner. De fleste bilene som skal selges i Norge er i tillegg spesifisert med klimaanlegg og skinnseter. Prisen er da 395.000 kroner.

Dette er en juvel og prisen står i forhold til nettopp det. Det er lite å utsette på kjøreegenskaper, komfort og utstyr. Men det er heller ingen tvil om det finnes mange biler som kjører minst like godt og er minst like komfortable som 406 Coupé. Det får så likevel være. En smekrere bil for under 400.000 kroner finnes neppe på nybilmarkedet.

PEUGEOT 406 COUPE:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1984 ccm. 98 kW (135 hk) v/5.500 o/min. 180 Nm v/4.200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skivebremser foran, skivebremser bak. ABS.
Dekk:
205/60VR15.
Mål: Lengde: 461,5 cm. Bredde 178,0 cm. Høyde: 135,2 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Sporvidde f/b: 151,1/152,5 cm.
Vekter:
Egenvekt m/fører: 1.340 kg.
Volum:
Bagasjerom: 390 liter (VDA). Tank: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 10,5 sek
Toppfart: 203 km/t
Forbruk by (EU-97): 1,31 l/mil
Forbruk landevei: 0,72 l/mil
Forbruk kombinert: 0,94 l/mil
Pris: kr 347.000,-

Powered by Labrador CMS