Gå til sjøss, innsjøss, med Mazda

Vi var så vidt innom den nye Mazda 5 i forrige utgave av BIL. Nå har vi kjørt den også. Skikkelig. Ned til nærmeste verft!

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 9 - 2005.

I forrige utgave lovpriste Knut Moberg d.e. det ekstremt fleksible interiøret og de praktiske bakre skyvedørene som den nye Mazda 5 serverer de norske bilkjøperne fra august. Flere av dem har forresten ventet på noe helt konkret i snart ni måneder nå, Mazda Norge hadde nemlig klart å få et før-produksjonseksemplar til bilutstillingen på Lillestrøm der den ble sett av over 70.000 mennesker.

Synd at designerne – Keiji Tabata sto i spissen for dem for de av dere som samler på slikt – ikke har klart å gjøre eksteriøret litt mer avansert. Denne bilen hadde fortjent å få fortelle deler av historien sin med utsiden. Men der er den dessverre en ganske anonym kompakt MPV med railer på taket og den nye Mazda-fronten som i litt større grad, heldigvis, begynner å fortelle at her kommer jeg.

For det gjør den, særlig med toliters motoren på 145 hk og med et chassis som er utviklet fra Mazda 3-arkitekturen som du også finner i andre deler av den store Ford-familien. Selv om dette er en global modell (automatgearet finnes foreløpig bare i USA og Japan forresten) er de europeiske spesifikasjonene utviklet ved Mazdas tekniske senter i Tyskland, og der er det også en og annen som legger vekt på kjappe rundetider på Nürburgring, uten at et høyt karosseri skal krenge alt for meget. Elektro-styringen er ikke for lett, og bremsene er særdeles modulerbare, uansett vekt (og jeg hadde en periode 6 andre herrer om bord!).

Senere ut på høsten kommer det en toliters diesel (110 eller 143 hester) som vil bli å finne i den faceliftede Mazda 6 også. Mazda får det travelt i andre halvår, ny MX-5 er også på vei.

Men la meg få feige ut og anta at Trygve Bæra og hans muntre testmannskap vil se nærmere på denne bilen, og fortelle at Mazda tok oss til Lago Maggiore og Stresa for denne Europa-debuten. Akkurat Stresa forbinder jeg med blodtrimmede Maserati, eller Alfa Romeo motorer, men ikke samtidig hvinende dekk. Derimot harde slag mot mahognyskrog.

Alle disse nord-italienske innsjøene hadde sine store båtrace opp til seksti-årene, og svært mange av båtene kom fra lokale båtbyggere. Du kjenner antakelig bare navnet på Riva, men det var like mange av dem, som det var bilverksteder som bygget hysteriske 750-biler til Mille Miglia.

I Stresa eksisterer både Verbano Yacht Club som arrangerte mange av disse løpene, og Cantiere Taroni, en av byggerne, fremdeles. Men jeg reiste litt sydover til Cantiere Vidoli, der faren til Chicco Vidoli, som bestyrer huset i dag, var en slags Maggiores Vittorio Stanguellini. Han bygde noen praktfulle innenbordsracere (i tillegg til sportsmodeller og runabouts og genuine taxi-båter), særlig husker jeg fremdeles lyden av en blodtrimmet 1300 ccm Alfa-motor fra en Giulietta. De som trimmet for båtrace kunne konsentrere seg om et meget trangere turtallsområde, derfor ble også låten helt annerledes. En marinisert Holman & Moody V-åtter avgir en vuggesang i sammenlikning.

I dag restaurerer de sine egne gamle trebåter og en og annen Riva og kjører fremdeles løp og selger ganske mye plast. Men de gamle tradisjonene lever, og det lille verftet rundt svingen beviste nok en gang at i Italia finner du høyoktan rundt hver eneste sving.

Mazdaen skjønte nok ikke så mye av akkurat dette, men jommen ble den enda morsommere å kjøre etter dette besøket.

Mazda 5 1.8 Comfort:
Pris:
kr. 259.900,- som 5-seter. Tillegg for 7 seter kr 10.000.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1798 ccm. 85 kW (115 hk) v/5300 o/min. 165 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 450 x 175 x 166 cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt 2050 kg.
Dekk: 195/65R15.
Bagasjerom: 538 liter (VDA) som 5-seter.
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,9 sek
Toppfart: 179 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil
CO2-utslipp: 173 g/km

Powered by Labrador CMS