Fiat 500 CabrioletFoto: Carparazzi©
Fiat 500 Cabriolet
Foto: Carparazzi©
Fiat 500 CabrioletFoto: Carparazzi©
Fiat 500 Cabriolet
Foto: Carparazzi©
Fiat 500 CabrioletFoto: Carparazzi©
Fiat 500 Cabriolet
Foto: Carparazzi©
Fiat 500 CabrioletFoto: Carparazzi©
Fiat 500 Cabriolet
Foto: Carparazzi©

Cabrio-lett fra Fiat avslørt

Endelig kan vi bringe de første bildene av en umaskert Fiat 500 Cabriolet. Skjønt cabriolet er vel å ta i litt hardt.

Publisert Sist oppdatert

Det har lenge vært klart at Fiat planlegger flere nye avleggere basert på sin lille yndling, og vi har presentert spionbilder og dataillustrasjoner av en åpen modell på disse sidene tidligere.

SE SPIONBILDER AV FIAT 500 CABRIOLET

Her er det endelige beviset på at en slik modell skal produseres. Bilene som kjøres opp på en lastebil er neppe ferdig salgsvare, men snarere fra en forproduksjon som skal benyttes til videre testing eller appetittvekker for å få tennene til å løpe i vann hos Fiat-folk Europa rundt.

SE HVA CASTAGNA FORESLÅR

Halvnaken

I stedet for å skrelle bilen ned til en vanlig cabriolet, har Fiat valgt en semiløsning hvor mesteparten av konstruksjonen er intakt. Selve taket er imidlertid byttet ut med en kalesje.

Dermed slipper man unna omfattende og kostnadskrevende endringer i karosseri og bærekonstruksjon, samtidig som man skiller seg fra konkurrenter som for eksempel Mini eller VW Beetle.

ÅRETS NORSKE BILNYHETER FINNER HER

Mange vil nok sammenligne 500 Cabriolet med en Citroën C3 Pluriel, men den modellen har en vesentlig mer avansert takløsning som kan demonteres i forskjellige grader – uten at det har gjort modellen til noen stor suksess.

Dersom vi kan tillate oss å kalle Fiat 500 Abarth for egen modellvariant, blir cabrioleten den tredje 500en i rekken. Men helt sikkert ikke den siste.

FIAT 500 ABARTH FINNER DU HER

PS!

Fra kollega Jørgen Seemann Berg, redaktør i YrkesBil, har vi fått følgende kommentar:

Den nye Fiat 500 har en karosseritype som heter cabrio coach. Denne typen karosserier var spesielt populær i Tyskland i tredveårene, og blant annet Mercedes-Benz laget mange av dem.

Tidligere redaktør i Motorbransjen, Tor-Ivar Volla, prøvde i mange år å restaurere en Mercedes-Benz 170 med et slikt karosseri, men den var så rusten at han til slutt ga opp.

Powered by Labrador CMS