-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saab 9-5 møter Volvo S70 og Lancia Kappa
9-5 er avgjørende for Saabs fremtid. Vi har kjørt den mot to aktuelle konkurrenter; Volvo S70 og Lancia Kappa, og fant at stor-Saaben så absolutt har livets rett.
Først publisert i BIL 11 - 1997.
Saab er under General Motors´ vinger, og det er ingen tvil om at Saabs nye modeller vil bære preg av det. Men bare når det gjelder det tekniske. Designmessig er Saab trofast mot sin egen stil. Den som ventet at 9-5 ville gi Saab et nytt friskt designspråk, må tro om igjen. 9-5 er en typisk Saab. Det betyr stor vekt på sikkerhet, men det betyr også at den ikke når opp på nivå med konkurrerende modeller fra Audi og BMW når det gjelder komfort. I konkurranse med Volvo S70 og Lancia Kappa greier den seg svært så bra.
Vår testbil er ikke den rimeligste modellen i programmet, men den har den minste motoren; en toliter med lavtrykkturbo og 150 hk. Vår Volvo S70 testbil er også en toliter med lavtrykkturbo, men Volvo henter ut 30 hk mer. Den må imidlertid se seg slått av 9-5s motor når det gjelder dreiemoment. Saab henter nesten 10% mer moment ut av sin motor. I likhet med S70 har Kappa en femsylindret motor, også den en toliter. Med 155 hk er den tilsynelatende jevnbyrdig med sine svenske konkurrenter, men svenskenes lavtrykkturboer gjør underverker med dreiemomentet. Kappas sugemotor har vesentlig lavere dreiemoment og henter det også ut ved dobbelt så høyt turtall.
Lavtrykkturbo
9-5s turbomotor er overraskende sprek. Den skal tross alt flytte mer enn 1500 kg bil – drøyt 100 kg mer enn S70. Men den har skikkelig turboforsinkelse under kjapp akselerasjon. Spesielt når vi kjørte akselerasjon med fem personer i bilen, var savnet av ladetrykk idet jeg sjaltet fra andre- til tredjegear merkbart. Idet motoren begynte å dra i tredje var det helt tomt, og det tok noen tiendels sekunder før turboen igjen hadde fått opp trykket og skyvet igjen var tilstedeværende.
Under normal kjøring er motoren derimot smidig, men lang sluttutveksling gjør at den ikke er blant de kjappeste i femtegear. På direkten er nemlig Kappa raskere. Den har til gjengeld forholdsvis kort sluttutveksling for å kompensere for det lavere dreiemomentet. Totalen blir ikke så forskjellig, men Lancian henger etter Saaben både fra stillestående og ved akselerasjon i tredje- og fjerdegear.
S70 slår 9-5 på alle punkter når det gjelder prestasjoner, men vi skal ikke gi de 30 hk all æren for det. S70 er 117 kg lettere enn 9-5 og 127 kg lettere enn Kappa, noe som merkes ikke bare i prestasjoner. Volvo har dessuten vært flinkere enn Saab til å tette hullene i effektuttaket. Ladetrykket er der hele veien og skyvet under kjapp akselerasjon er derfor mye jevnere enn i 9-5. Også under akselerasjon i fart kommer ladetrykket raskere og motoren drar friskere. Volvo har også valgt en kortere utveksling enn Volvo, og ved 1000 o/min i femtegear, er den 4 km/t saktere enn 9-5, men hele 12 km/t raskere enn Kappa.
Sportslig Kappa
Volvoen har så mye krefter og er så myk i fjæringen at den har problemer med å få kreftene ned på asfalten. Litt sving og litt tung gassfot, og det innerste hjulet spinner med en gang. Her er de 4.500 kronene for antispinnregulering en god investering. Over små og skarpe ujevnheter føles fjæringen litt stram og den kontante styreresponsen gjør at S70 føles sportslig. Men når du begynner å kjøre svinger, blir det sportslige inntrykket dempet. Styreresponsen er god, men kraftig selvoppretting med sterk sentrering rundt nullpunktet, gjør at styringen føles død og den gir dårlig kontakt med veien. Over store ujevnheter føles den myk, men fjæring og demping er litt for stram. Over små og skarpe ujevnheter er S70 den minst komfortable av de tre testbilene, og den føles faktisk litt billig.
Kappa bryter på mange måter med Thema når det gjelder kjøreegenskaper og kjørefølelse. Mens Thema føltes tung, er Kappa lett. Det virker nesten som om italienerne har sett japanerne litt i kortene. På svingete vei har Kappa klart bedre styrerespons enn de to svenskene, og den har også bedre styrefølelse. Ved kvikk svingkjøring føles den mer sporsikker enn de to konkurrentene. Skal du hente ut det som bor i motoren, må du bruke gearspaken litt flittigere enn i svenskene, men gearskiftet er nydelig og Kappa er den klart mest sportslige. Samtidig har den også godt balansert fjæringskomfort.
Ute på veien føles 9-5 større enn S70 og Kappa. Den er tyngre i bevegelsene og takler både store og små ujevnheter bedre enn de to konkurrentene, skjønt marginen til Kappa er liten akkurat på dette punktet. Styringen er jevn og godt balansert og med akkurat den porsjon styrefølelse som skal til for at du har kontakt med veien, men uten at du merker alle ujevnhetene. 9-5 tåler dårlig vei bedre enn S70 uten at det går ut over stabiliteten.
Når det gjelder støy, er de tre nokså like. Alle tre er følsomme for grov asfalt, men romlestøyen er mest påtrengende i Kappa og 9-5. I S70 hører du bedre at hjulopphengene jobber, men også i 9-5 er det på dårlig vei litt for mye støy fra hjulopphengene til at den gir den lune komforten som vi finner i Audi A6 og BMW 5-serie.
Ulike stilarter
Fra førerplassen er det kjente linjer som møter deg i både 9-5 og S70, mens Kappa byr på noe nytt. Dashbordet, som er trukket langt fram, gjør at kupéen føles svært rommelig.
Du sitter høyt og sittestillingen og de behagelige setene gjør at Kappa virker luksuriøs og fra førerplassen er den langt fra sportslig. Ulempen med at dashbordet er trukket så langt fram er at sjåføren må lene seg ut av seteryggen for å nå bryterne på dashbordet. Sittekomforten er god, og førersetet gir god støtte til både lår og rygg. Du har 4-veis regulering av rattet slik at det er lett å finne en god kjørestilling.
Saab-interiøret virker kjent, og har tydelig trekk fra 9000/900. I likhet med 900 har også 9-5 tenningslåsen plassert mellom forsetene. En grei løsning som du raskt blir vant til. Saabs førerplasser bærer preg av at de er utviklet av folk som kjører bil og med det praktiske for øye. Det gjelder også for 9-5. Det tilsynelatende enkle førermiljøet har det meste av det du har bruk for, oversiktlig og ryddig – med ett unntak. Bryterne for vindusheisene kan med fordel flyttes frem til et mer naturlig sted enn mellom forsetene. Instrumenteringen domineres av et stort og lettlest speedometer. På midtkonsollen passer radioen pent inn sammen med betjeningen for klimaanlegget, og du kan nå få radiobetjening i rattet. Rattet har 4-veis regulering og førersetet har også høyderegulering med mulighet for regulering av sitteputens vinkel. Setet gir god støtte til lårene og korsryggen, men sidestøtten kunne med fordel vært litt kraftigere.
Også S70s førerplass virker velkjent. Her er det ingen tvil om at det dreier seg om en Volvo. Praktisk, oversiktlig og et eksempel til etterfølgelse. Også her har ratt og førersetet alle de justeringsmuligheter som skal til for å finne en god kjørestilling. Sidestøtten er bedre enn i 9-5.
God plass
Saab 9-5 er størst av de tre, men det er Kappa som har det rommeligste interiøret. Den har best plass for de foran, og klart best plass for baksetepassasjerene. Baksetet er rommelig, det har lang sittepute og god støtte til både lår og rygg, og byr på virkelig god sittekomfort. Takhøyden er ikke imponerende, og strekker du deg over 1,80, er det stor sannsynlighet for at du har takkontakt. Benplassen er god. Med samme sjåfør bak rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 75 cm i Kappa, 73,5 i 9-5 og 71,5 i S70.
S70 virker trang i baksetet. Den har riktignok den største kupébredden av de tre, men det hjelper lite når baksetet er høyt med dertil hørende dårlig takhøyde og knapp benplass. Det er ikke bare nærme til taket, du har også siderutene og C-stolpen tett innpå. S70 har dessuten den trangeste døråpningen.
9-5 er smaleste i baksetet, men den har god takhøyde og tilstrekkelig benplass til at den virker rommelig. Du sitter høyt og har god benplass. Sittekomforten er også god. Lårstøtten er riktignok ikke like god som i Kappa, men du sitter vesentlig behageligere enn i S70.
I bagasjeavdelingen er det ikke de store forskjellene, men ved at Kappa har fastmontert bakseterygg, har den ikke samme fleksibilitet som de to svenskene som begge har nedfellbare bakseterygger. Vi savner også innvendig håndtak på Kappas bakluke. S70 har størst lukeåpning, men har til gjengjeld bakluke med innvendige hengsler som tar plass i selve bagasjerommet. 9-5 har det ryddigste bagasjerommet og har i likhet med S70 god høyde i lukeåpningen.
Fokus på sikkerhetsutstyr
Når det gjelder utstyrsnivå, er svenskene sterkest. Blant annet er alt sikkerhetsutstyret med tre hodestøtter og tre trepunktbelter i baksetet, sidekollisjonsputer og lyktepussere standard. Pollenfilter er også standard.
Kappa gir likevel ikke noe billig inntrykk. I materialvalg har italienerne på flere områder vært flinkere enn svenskene. Og de har dessuten tort å gjøre noe nytt når det gjelder både utvendig og innvendig design. I fargevalg var ikke vår testbil det mest vellykkede vi har sett. Blå tekstiler i kombinasjon med brunt og sort er ikke vårt førstevalg. Lancia kan imidlertid bedre enn dette, og det er andre farger å velge blant. Svenskenes vekt på sikkerhet finner du ikke i samme grad i Kappa. Selv om kjøreegenskapene er meget gode, sladrer utstyrsnivået om at italienernes fokusering på sikkerhet ikke er like dominerende.
S70 har et lyst og trivelig interiør. I materialer gir det litt billigere inntrykk enn i Kappa, men fargevalget et bedre. Volvo virker på enkelte områder billig. Blant annet er det litt for mye lyder på dårlig vei, og den svake fjæringskomforten på skarpe ujevnheter drar også ned helhetsinntrykket. Volvos sikkerhetssatsing med komplett sikkerhetsutstyrspakke er derimot betryggende, og det er ingen av de to konkurrentene som hamler opp S70s femsylindrede turbomotor.
På en måte virker 9-5 påkostet. Selv om hovedlinjene i interiøret er hentet fra Saab 9000, er de modernisert. Interiøret er delikat og tiltalende, men når du begynner å kjøre, dempes det luksuriøse inntrykket. Mye hjulstøy og støy fra hjulopphengene på dårlig vei og et litt for kantete gearskift, gjør at 9-5 ikke helt lever opp til det inntrykket karosseriet og interiøret gir. 9-5 er en nydelig bil å kjøre, men med tanke på at Saab skal være GMs europeiske prestisjemerke, holder ikke 9-5 mål når vi sammenligner den med konkurrerende modeller fra Audi, BMW og Mercedes.
LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data