Audi A4 130 TDI

Stillegående på landeveien, og med fine sprinteregenskaper – A4 med 130-hesters TDI-motor er en fleksibel kjøremaskin.

Publisert Sist oppdatert

A4 130 TDI
A4 130 TDI

Først publisert i BIL 3 - 2002.

Volkswagen-konsernets veletablerte TDI-motor, her i 130 hesters versjon, gir en vellykket kombinasjon med Audis nye A4. Den er raskest av alle fem konkurrentene i tredjegear, både fra 40 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t. Et par av konkurrentene oppnådde en anelse raskere måling ved akselerasjon fra 70 til 100 km/t i fjerde- og femtegear, men marginene er små og Audien fremsto som en kraftpakke med imponerende trekkraft over et bredt turtallsområde, fra i underkant av 2000 til 3000 o/min.

Uten ubehagelige vibrasjoner kan Audien beholde femtegearet innkoblet helt ned til 55 km/t, men skal du ha et akseptabelt skyv ut av en 60-sone må du geare ned. Under akselerasjon gir den et hardt støybilde,men det er ikke ubehagelig. Støymåleren viser da også at Audien er den stilleste gutten i dette laget – så lenge bilen er i fart. På tomgang er det nemlig bare Avensis D4-D som "bråker" mer enn Audien, men under både akselerasjon og vanlig landeveiskjøring ligger lydnivået til dels betydelig lavere i A4 enn hos de fire konkurrentene. Under akselerasjon måler vi for eksempel 5 desibel lavere støy enn i Passaten. Lydnivået i Audien kommer også gunstig ut i forhold til Avensis med bensinmotor. Først ved turtall over 4000 o/min. blir støyen ubehagelig, også fordi den på dette nivået låter som "gammeldags" dieselmotor.

Audien byr på god sittekomfort – på langtur viser de harde setene seg like komfortable som de bløtere Peugeot-setene. Samtidig mener testlaget at Audien alt i alt virker mest solid av de fire konkurrentene – at den gir en "god følelse". Men her må vi ikke glemme at Audien er den desidert dyreste av de fem konkurrentene.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS