-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi A4 1.8 Quattro
Har kjørt her mange ganger, men må bare innrømme at akkurat de krappeste svingene før vi kommer opp på fjellet har jeg ikke funnet helt ut av. Ujevn kurvatur og uoversiktlige svinger gjør at farten blir moderat i det første partiet. Normalt er det derfor vanskelig å få skikkelig fart gjennom de siste svingene.
Audi-motoren maler høyt og hardt, men later til å trives. Trekkraften er det ikke noe i veien med, og når motoren allerede ligger med belastning, svarer den spontant på gassfotens bevegelser. Når motoren jobber lett og ladetrykket ikke allerede er der, tar det derimot litt tid fra du trykker på gasspedalen til akselerasjonen er der.
Ut av den siste hårnålsvingen legger jeg på litt ekstra trøkk. Det som var en begynnende understyring går nå over i en kontrollerbar overstyring. Farten øker, og turtelleren passerer 6000-merket. Med 50/50 fordeling av drivkreftene mellom for- og bakaksel vil bakhjulene ut, og jeg får akkurat den lille styrehjelpen jeg trenger.
Jeg slipper gassen før neste sving og kjenner hvordan vekten skyves over forhjulene og gir førsteklasses styrerespons og kontakt med veien. Skal en utnytte firehjulsdriften fullt ut ved litt aktiv kjøring, må gasspedalen brukes aktivt. Kommer du litt fort inn i en sving og velger den defensive kjørestilen, melder understyringen seg med en gang. Da er det godt å ha den elektroniske stabilitetskontrollen i bakhånd. Den er standard i alle A4. A4 Quattro har nydelig balanse og det er sjelden stabilitetskontrollen overtar og korrigerer.
A4 er den mest sportslige av de tre testbilene. Fjæring og demping er relativt stramt satt opp. På dårlig vei blir det en del skumping og risting, men hjulopphengene jobber stille og kontakten med veien er bedre enn i både 318i og C180.
Støybildet kunne derimot vært vesentlig mindre sportslig.Veistøyen er ikke spesielt sjenerende. Ikke før en kommer på kjettingslitt snø- og isdekke,da er resonansstøyen gjennomtrengende og ubehagelig, og vesentlig mer sjenerende enn i de to konkurrentene. Motorstøyen er derimot høyst tilstedeværende hele tiden, og vi tok oss stadig i å lete etter et sjettegear. Audi-selgeren vil antagelig skylde på fabrikkens ønske om en sportslig karakter. Vi synes de kunne finne andre måter å fremheve den sportslige karakteren på, enn med sjenerende støy og vibrasjoner fra motoren.
Nå er ikke støynivået spesielt høyt, det er heller støyens karakter som gjør den sjenerende. Vi kjørte støymålingene etter at vi hadde gjort resten av testen ferdig, og ble en smule overrasket over resultatet.Til tross for at A4 1.8T ble oppfattet som den mest støyende av testbilene, var den faktisk den mest stillegående på normalt grov asfalt. Den godt hørbare motorstøyen har liten innflytelse på den målte støyen.
Fjæringskomforten bærer preg av den sportslige karakteren, og de små og skarpe ujevnhetene merker du godt. Sittekomforten er god. Førersetet har behagelig stopp, god sidestøtte og godkjent lårstøtte. Ettersom det ikke er mulig å regulere sitteputens vinkel, og setet løftes mer i forkant enn i bakkant når du hever det, må du sitte lavt for å få god støtte under lårene.
Den høye vinduslinjen forsterker følelsen av å sitte lavt.Vinkeljustering av sitteputen som gjør det mulig å løfte setet uten at en mister lårstøtten, står derfor på testlagets ønskeliste. Kjørestillingen ellers er det ikke noe å utsette på. Avstanden til pedaler og venstrefotens fothviler er perfekt, og med fireveis regulering av rattet vil de fleste finne en god kjørestilling.
Ved at de valgte en lav seteinnstilling for å få en god kjørestilling, opplevde alle i testlaget at sikten ut er dårligere i A4 enn i de to konkurrentene. Spesielt sikten bakover er dårlig,blant annet på grunn av den høye hekken. A4 har ikke spesielt store speil, og vidvinkelspeil finner du bare på førersiden. Vår testbil var utstyrt med xenon hovedlys, og hadde et realt overtak på både BMWen og Mercedesen på det området. Pristillegget for xenonlys er 6200 kroner og det er verdt hver krone.
A4 har et ryddig førermiljø. Instrumentene er lette å lese, men vi har lite til overs for den todelte skalaen på speedometeret. Fra 80 km/t blir nemlig graderingen tettere, en unødvendig og uvant løsning. Bortsett fra dette er førermiljøet svært oversiktlig og enkelt å forholde seg til. Kjørekomputer er ekstrautstyr, men fungerer enkelt og greit. Den informerer blant annet om forbruk, snitthastighet og kjørt tid. Utetemperaturmåler er også tilleggsutstyr.
Klimaanlegget har separat temperaturregulering for høyre og venstre side, og er til tross for litt mange knapper, enkelt å bruke. De midtplasserte defrosterdysene fungerer ikke optimalt i sterk kulde, og det tar litt for lang tid å varme hele frontruten.Varmekapasiteten er meget god og automatikken sørger for behagelig og jevn temperatur.
Ved at du sitter lavt i A4 får du også følelsen av at den er trang. Maks benplass foran er ikke på nivå med de to konkurrentene, men kupébredden foran er svært god. Baksetepassasjerene sitter derimot litt trangere, og har 3 og 3,5 cm mindre kupébredde til rådighet enn 318i og C180. Benplassen er omtrent den samme som i C180. Bagasjerommet er rommelig og lukeåpningen er stor.Nedfellbar bakseterygg er standard.
Audi A4 gir et påkostet og robust inntrykk. Finishen er god og Audi har lagt stor vekt på de små detaljene uten at det er blitt glorete. Tysk, nøktern og litt kjedelig var en av kommentarene til A4s interiørdesign.
Audi har i A4 1.8T en bil som på de fleste områder er blant de beste i klassen, men når det gjelder motorstøy har de gått litt for langt i jakten på sportslig karakter. Når motorstøyen er så dominerende at den oppleves som sjenerende allerede ved 90 km/t, blir det etter vår mening feil. Motorvibrasjoner er også noe vi forventer å slippe i en moderne mellomklassebil, spesielt fordi Audis 1,8-liter oppleves som både mer stillegående og har mindre vibrasjoner i andre Audi-modeller.
FØRERPLASS = 10
Det er lett å trives i A4. Designen er enkel og nøktern. Kjørestillingen er nær perfekt, bare vinkeljustering av sitteputen mangler.
PLASS = 9
A4 har langt fra den rommeligste kupeen i klassen, men i dette selskapet står den seg godt. A4 har nedfellbar bakseterygg og rommelig bagasjerom
KOMFORT = 8
Den sportslige karakteren har gått litt vel langt og støyen fra motoren blir masete allerede ved 90 km/t. Fjæringskomforten bærer preg av et stramt oppsett.
KJØREEGENSKAPER = 10
Kjøreegenskapene er førsteklasses. Stabilitetskontroll er standard, og firehjulsdriftens innvirkning på fremkommeligheten teller også som pluss.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Audis 1,8-liters turbomotor har et nydelig effektregister, trekkkraft i massevis og normalt et gunstig bensinforbruk, men firehjulsdriften drar opp bensinforbruket.
PRIS OG UTSTYR = 10
I A4 får du firehjulsdrift til nesten samme pris som automatgear koster hos BMW og Mercedes. Utstyrsnivået er høyt.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- BMW 318
- Mercedes C180
- Konklusjon
- Priser og tekniske data