-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi A4 1.8T Quattro
Audi-motoren har et klart overtak i ytelse, noe som gjenspeiler seg i akselerasjonen, samtidig som firehjulstrekket sørger for å dra forbruket opp, men det er knapt målbart høyere enn på S40 med automatkasse. Turbomotoren viser også imponerende trekkraft. Selv om dreiemomentet på papiret bare er litt høyere enn hva S40 kan by på, når det sitt toppunkt ved vesentlig lavere turtall, og dermed får vi utnyttet dreiemomentet bedre i praksis – med tanke på norske fartsgrenser. Likevel trives ikke motoren alltid like godt i kombinasjon med sekstrinnsgearkassen på norske veier. For eksempel blir turtallet ved 90 km/t i sjettegear liggende på et nivå som gir ubehagelige vibrasjoner, og motoren strever hvis den møter motstand. Vi må legge inn femtegearet, både for å heve komforten og øke trekkvilligheten.
A4 er den mest sportslige av de tre testbilene. Fjæring og demping er relativt stramt satt opp, og på dårlig underlag – som ruglete vinterveier og tette vaskebrett – overføres slag og vibrasjoner til karosseriet og setene i større grad enn hos de to konkurrentene. Det stive oppsettet bidrar til meget stabil oppførsel når svingene kommer tett. Styringen er presis og gir fin tilbakemelding fra underlaget, men her må vi ikke glemme at vi har med en quattroutgave å gjøre. Kommer du litt fort inn i en sving og velger en defensiv kjørestil, melder understyringen seg umiddelbart. Da er det trygt å ha den elektroniske stabilitetskontrollen, som er standardutstyr, til å korrigere.
Førermiljøet er en Audi-spesialitet, hvis man trives med mørke farger. Generelt fremstår A4 med nydelig finish på interiørdetaljene. Instrumenteringen er meget oversiktlig, og med behagelig belysning. Setene er faste, til å trives med på lange turer for oss som har trivselsvekten på plass, men oppleves som en tanke for faste hvis man stiller i lettvektklassen. Førersetet har lange sitteputer som gir god lårstøtte, og det er brukbar sidestøtte i ryggen. Venstrefoten finner en eksemplarisk fothviler, samtidig som høyrebenet får meget god støtte mot midtkonsollen. Den innvendige plassen skiller seg ikke i nevneverdig grad ut i noen retning i dette selskapet, bortsett fra bagasjerommet, som er merkbart større enn hos både S40 og 9-3. Samtidig med at volumet er noen liter større, er bagasjerommet meget ryddig, med tilnærmet rette sidevegger, så det er lett å utnytte effektivt. Bredden i kupéen er ikke den beste, men det er små marginer, og det er bare i baksetet man i praksis vil merke at det er litt trangere, noe som skyldes at dørpanelene svinger innover.
FØRERPLASS = 9
Funksjonell førerplass som det er lett å trives i. Sittestillingen er nær det optimale.
PLASS = 9
Plassen i kupéen står seg godt i dette selskapet, bortsett fra bredden i baksetet. Rommelig bagasjerom.
KOMFORT = 7
Mer sportslig enn komfortabel. Fjæringskomforten bærer preg av stramt oppsett. Noe støy.
KJØREEGENSKAPER = 10
Tillitvekkende kjøreegenskaper, stabil i unnamanøver. Presis, fin styring.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Raskeste akselerasjon, trekkraft i massevis. Normalt ikke veldig tørst, men firehjulsdriften drar opp forbruket.
SIKKERHET = 8
Seks kollisjonsputer som er vanlig i dag. Fire NCAP-stjerner, en av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Utstyrsnivået er høyt – og høyest pris i dette selskapet. Firehjulsdrift koster omtrent det samme som automatgear på Volvo S40.
LES VIDERE:
- Saab 9-3
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data