Audi A4 2.0

Publisert Sist oppdatert

A4
A4

Innledning

Audi A4 er denne gang med i en versjon som er direkte sammenlignbar med de naturlige konkurrentene, tidligere har skjebnen (les importøren) ofte gitt oss quattro-utgaven, og dermed har ulike forutsetninger ligget til grunn. Denne gang er altså både pris og kjøreegenskaper i samme bås. Audi A4 er den av de fire testbilene som solgte best i Norge i fjor, den endte så vidt utenfor ti-på-topp på den norske registreringsstatistikken, som året før.

Som vi har pekt på tidligere, nærmest til det kjedsommelige, Audi er mestere på å konstruere eksemplariske førermiljøer. Noen synes riktignok fargene er gjennomgående mørke og tunge, men i vår testbil bryter aluminiumdekoren det dystre inntrykket, og instrumenteringen er meget oversiktlig og med en belysning som er en fryd for øyet. Generelt fremstår A4 med høyt kvalitetspreg på interiørdetaljene. Setene er faste, til å trives med på lange turer for oss som har trivselsvekten på plass, men oppleves som en tanke for faste hvis man stiller i lettvektklassen. Førersetet har lang sittepute som gir god lårstøtte, og det er brukbar sidestøtte i ryggen. Venstrefoten finner en eksemplarisk fothviler, samtidig som høyrebenet får meget god støtte mot midtkonsollen. I større grad enn i de tre andre bilene har vi følelsen av å sitte lavt i Audien, noe som skyldes den høye vinduslinjen.

Audi-motoren er underlegen i ytelse i - dette selskapet, men akselerasjonen er jevngod med S40, samtidig som forbruket er klart lavere enn på S40. Dreiemomentet er på papiret litt lavere enn hos de tre konkurrentene, men toppunktet nås ved relativt lavt turtall, og dermed får vi utnyttet dreiemomentet godt i praksis – med tanke på norske fartsgrenser. Det trinnløse Multitronic-gearet, som elektronisk er delt inn i syv trinn i manuell modus, passer meget godt til Audi A4, det passer bedre her enn i den tyngre A6, hvor gearkassen “strever mer under akselerasjon.

Hjulopphenget i A4 er nydelig, til et visst punkt. Fjæring og demping er relativt stramt satt opp, og på dårlig underlag – av typen vaskebrett – overføres slag og vibrasjoner til karosseriet og setene i større grad enn hos 320 og S40. Det stive oppsettet bidrar til meget stabil oppførsel når svingene kommer tett. Styringen er presis og gir fin tilbakemelding fra underlaget. A4 gir et “tungt og solid kjøreinntrykk på normal vei, men på krevende underlag makter ikke gummien å holde like god kontakt som 320 og S40, mens den er merkbart bedre enn C180 som har et komfort-handikapp på grunn av dekkene.

Den innvendige kupéplassen ligger midt på treet, mens bagasjerommet som er jevnstort med både 320 og C180, er lettere å utnytte i praksis på grunn av rette vegger. Alt i alt havner Audi A4 midt i feltet i testen, kort sagt A4-standard.

FØRERMILJØ = 9
Tilnærmet optimalt når plass, ergonomi og design kombineres.
PLASS = 7
Noe beskjeden takhøyde og bredde. Dårligst benplass bak av testbilene.
KOMFORT = 8
Ikke optimal fjæringskomfort på ujevn vei. Noe skarpt støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 8
Fin styrefølelse. Veigrepet kunne vært bedre på dårlig underlag.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Svakeste motoren i dette selskapet, ikke lavest forbruk.
SIKKERHET = 8
Bare fire av fem stjerner i NCAP-testen, har ellers det som trengs.
PRIS OG UTSTYR = 8
Pris midt på treet, bra utstyrsnivå. Best garanti av testbilene.

LES VIDERE:
- BMW 320
- Mercedes C180
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS