-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi A4 2.0
Audi A4 2.0 er foreløpig billigste A4, men det kommer en 1,6-liter med 102 hk i månedsskiftet mai/juni. Vårt første møte med A4 2.0 ble en stor nedtur. Hvordan kunne Audi lempe inn den gamle jernmotoren i en så ny og ellers nydelig bil? Overraskelsen ble enda større da jeg fikk vite at det under panseret står en helt ny aluminiumsmotor. Den er riktignok videreutviklet fra Volkswagens kjente 1984 ccm motor som vi blant annet kjenner fra Golf og Passat og eldre Audier. Men med blokk i aluminium, to balanseaksler, to overliggende kamaksler og fem ventiler pr sylinder, er det lite som minner om den gamle jernmotoren – bortsett fra den harde gangen.
Vårt andre møte med A4 2.0 var hyggeligere enn det første, det er tydelig at motoren har hatt godt av noen mil innkjøring, men fortsatt skuffer denne motoren når det gjelder både støye og vibrasjoner. 4 dBA høyere støynivå under akselerasjon enn BMW 318i sier litt, og når vi legger til at A4 er bedre støydempet enn BMWen, skulle vel de fleste ha et bilde på hvordan Audiens rekkefirer høres. Denne motoren glemmer du ikke i tredjegear.
Bortsett fra støynivået og den harde gangen, er motoren sprek og A4 holder unna for 318i så lenge den får jobbe på høye turtall. Trekkraften er også god, men i fjerde- og femtegearet henger den ikke helt med, uten at den føles lat. På svingete og bakkete veier blir det lett til at en ligger et gear lavere enn i BMWen, noe som forklarer hvorfor bensinforbruket er ca 7% høyere enn for 318i. Med et høyere lydnivå enn i BMWen lider komforten noe, og når motoren går såpass anstrengt kvier en seg for å bruke motorens turtallsregister fullt ut.
Synd, for motoren har krefter nok til at A4en oppleves som livlig. Og den har også kjøreegenskaper som holder mål. På vinterføre er den godt balansert og nøytral, med en liten tendens til overstyring på løs snø. Med stabilitetskontroll som standard har den ikke noe problem med å holden kursen, men også uten stabilitetskontrollen i drift er Audien lettkjørt og medgjørlig på glatta. Fremkommeligheten er god, og antispinnsystemet sørger for at den tygger seg lett frem der BMWen med nød og neppe kunne lirkes i gang.
A4 2.0 har 195/65R15 som original dekkutrustning, mens vår testbil hadde 205/-55R16-dekk. På bar vei er det ikke noe å utsette på verken veigrep eller styrerespons og styrefølelse, men balansen kunne vært bedre. I forhold til 318i har den ikke samme stabiliteten i svinger og føles litt lett bak. Spesielt i svinger kombinert med ujevnheter var ikke stabiliteten på nivå med 318i.
Audi har tydelig valgt et sportslig oppsett for fjæring og demping, noe som ikke fungerer optimalt når det gjelder komforten, men som heller ikke gir like god uttelling som BMWs oppheng når det gjelder kjøreegenskaper. Overraskende, for Audi har virkelig lagt godviljen til og utstyrt A4 med et nye lettmetall hjuloppheng. Prinsippene er som før med fireleddet foraksel, men alle delene er nye.
På et område er de nye hjulopphengene effektive; de transporterer svært lite støy. Du hører derfor svært lite til de skarpe ujevnhetene og veistøyen er også godt dempet. Ser vi bort fra motorstøyen, har A4 et behageligere støybilde enn 318i.
A4 er 7 cm lengre enn BMW 3-serie, men har kortere akselavstand. Plassutnyttelsen styres i stor grad av akselavstanden og A4 har ikke spesielt rommelig baksete. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet, er avstanden mellom for- og bakseterygg 69 cm, 5 cm mindre enn i 318i. Har du forsetet skjøvet helt tilbake, kan du gi opp å få plass til bena bak forsetet. Om baksetet er trangt, er bagasjerommet svært så ryddig og lett å utnytte. Med 100 cm som minste bredde og 51 cm høyde, er det baklukeåpningen som begrenser hvor store kolli en får inn. Delt nedfellbar bakseterygg er standard.
Førerplassen er ryddig, og i lyse farger er den også svært så tiltalende. Bruken av blanke lister gir elegant finish, mens trepaneler er ekstrautstyr og koster 4.330 kroner. Mange små rom og koppholder er praktisk og ødelegger ikke interiørdesignen.
Førersetet har høyderegulering av typen som løfter bakkant av sitteputen mest, men vinkelen er likevel slik at du kan løfte det en del og fortsatt ha god lårstøtte. Vår bil hadde elektrisk regulerbar korsryggstøtte, det koster 1.470 kroner. Førersetet gir god sidestøtte, men det er litt smalt mellom sidevangene i sitteputen, såpass at det klemmer mot utsiden av lårene. Med fireveis regulering av rattet og god støtte til venstrefoten har de fleste mulighet til å finne en behagelig og riktig kjørestilling.
Vår testbil hadde en original radio til 15.250 kroner. Den matcher interiøret godt, og står godt til kontrollpanelet for det automatisk klimaanlegget. Separat regulering av temperaturen for høyre og venstre side er standard og temperaturreguleringen fungerte meget bra. Vi er derimot ikke like begeistret for den sentrale defrosterdysen. Erfaringsvis gir den dårlig spredning ut til sidene.
Audi A4 har høyt utstyrsnivå og seks kollisjonsputer, stabilitetskontroll, sentrallås med fjernkontroll, elektriske vindusheiser på fordørene, oppvarmede forseter og lyktespylere er standard. Vår testbil hadde foruten 16-tommers lettmetallfelger (kr 12.600), blanke dekorlister rundt vinduene (kr 1.770) som ekstrautstyr utvendig, innvendig hadde den fire-ekers skinnratt (kr 2.030), kjørekomputer (kr 2.560), midtarmlene mellom forsetene (kr 1.670) og elektrisk vindusheiser bak (kr 3.020).
A4 gir et tvers gjennom robust inntrykk. Interiøret er elegant og gir en nydelig kvalitetsfølelse. Designmessig skiller A4 seg fra både forgjengeren og konkurrentene, men det kan den også trenge, det er billigere konkurrenter som byr på mer plass og bedre og sterkere motor enn A4 2.0.
FØRERPLASS = 9
Nydelig førerplass, men litt trangt førersete og vi savner regulerbar vinkel på sitteputen.
PLASS = 9
God plass foran, men litt trangt til bena i baksetet. Bagasjerommet er eksemplarisk.
KOMFORT = 9
Motorstøyen drar kraftig ned og Audi kan jobbe litt mer med fjæringskomforten, de er ikke på BMW-nivå ennå.
KJØREEGENSKAPER = 10
Føles sportslig, men gir ikke samme veikontakten som 318i. Stabilitetskontroll sørger for god sikkerhet.
YTELSE OG FORBRUK = 9
2-literen er kvikk i akselerasjonen, men trekkraften i fjerde- og femtegearet kan blir bedre, det samme kan bensinforbruket
PRIS OG UTSTYR = 10
A4 2.0 har en fornuftig grunnutstyrspakke, og gir mye bil for pengene.
LES VIDERE:
- BMW 318
- Konklusjon
- Priser og tekniske data