Audi A4 Avant 1.8 5VT quattro

Publisert Sist oppdatert

A4 Avant
A4 Avant

Innledning

Audi A4 er den av “statusbilene som har solgt best, i fjor endte den på sjetteplass blant stasjonsvognene på den norske registreringsstatistikken med et totalsalg på 2181 biler. Avant sto for 70,7 prosent. Også denne gang måtte vi kjøre quattro-utgaven, noe som avspeiler seg i prisen på vår testbil.

Som arbeidsplass er førermiljøet i A4 nærmest perfekt. Instrumenteringen er meget oversiktlig, og med behagelig belysning. Gjennomgående mørke farger gir et litt dystert inntrykk, et lyst taktrekk hadde gitt et luftigere inntrykk, men når det gjelder funksjon er det ikke noe å sette fingeren på. Det er lett å finne den optimale kjørestillingen. Setene er faste, til å trives med på lange turer for oss som har trivselsvekten på plass, men oppleves som en tanke for faste hvis man stiller i lettvektklassen. Venstrefoten finner en eksemplarisk fothviler, samtidig som høyrebenet får meget god støtte mot midtkonsollen. I større grad enn i de to andre bilene, har vi følelsen av å sitte lavt i Audien, den høye vinduslinjen gir “badekarfølelse”, samtidig som sikten på skrå bakover kunne vært bedre.

Den innvendige plassen skiller seg ikke i nevneverdig grad ut i noen retning i dette selskapet, bortsett fra bagasjerommet, som er både lengre og bredere enn hos V50 og 156. Samtidig med at volumet er noen liter større, er bagasjerommet meget ryddig, med tilnærmet rette sidevegger, så det er lett å utnytte effektivt. Det brede midtarmlenet i baksetet skjuler hull for å frakte lange gjenstander, som ski, uten å legge ned bakseteryggen.

Audi-motoren viser imponerende trekkkraft, men den skal også flytte på den tyngste av testbilene. Den har ikke bare det høyeste dreiemomentet, men toppunktet nås ved desidert lavest turtall og dermed får vi utnyttet momentet bedre i praksis – med tanke på norske fartsgrenser. Dette gjenspeiler seg i akselerasjonen i fart på landeveien, se målingene fra 40 til 100 km /t i tredjegear. Likevel trives ikke motoren alltid like godt i kombinasjon med sin sekstrinns gearkasse. For eksempel blir turtallet ved 90 km/t i sjettegear liggende på et nivå som gir ubehagelige vibrasjoner, og motoren strever hvis den møter motstand. Vi må legge inn femtegearet, både for å heve komforten og øke trekkvilligheten. Dermed øker forbruket en smule.

A4 er den mest sportslige av de tre testbilene. Fjæring og demping er relativt stramt satt opp, og på dårlig underlag – som fillete asfalt - overføres slag og vibrasjoner til karosseriet og setene i større grad enn hos de to konkurrentene. Det stive oppsettet bidrar til meget stabil oppførsel når svingene kommer tett. Styringen er presis og gir fin tilbakemelding fra underlaget, men her må vi ikke glemme at vi har med en quattroutgave å gjøre.

FØRERPLASS = 9
Funksjonell førerplass som det er lett å trives i. Sittestillingen er nær det optimale.

PLASS = 9
Innvendig plass står seg godt i dette selskapet, bortsett fra bredden i baksetet. Rommelig bagasjerom.

KOMFORT = 7
Mer sport enn komfort. Fjæringskomforten lider noe under stramt oppsett.

KJØREEGENSKAPER = 10
Meget presise kjøreegenskaper, stabil i unnamanøver. Presis, fin styring.

YTELSER OG FORBRUK = 8
Akselerasjon på linje med de to konkurrentene, noe raskere i tredjegear. Firehjulsdriften drar opp forbruket.

SIKKERHET = 8
Seks kollisjonsputer som de to andre. Fire NCAP-stjerner, en av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.

PRIS OG UTSTYR = 8
Utstyrsnivået er høyt - og høyest pris i dette selskapet. Uten quattro er prisen midt på treet.

LES VIDERE:
- Alfa 156
- Volvo V50- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS