Audi A4 Avant 1995-1999

Audi A4 Avant er nærmest erketypen på den lille, men solide stasjonsvognen hvor design og kvalitet betyr mer enn absolutt størrelse.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 2000.

Audi A4 hører til i den øvre mellomklassen og det er derfor naturlig å sammenligne den med Mercedes CKlasse og BMW 3-serie. Samtidig har den vært litt rimeligere enn sine to tyske konkurrenter og dermed vært et alternativ for dem som lurer på de større bilene i mellomklassen som Peugeot 406, VW Passat og Honda Accord.

Ser vi bare på stasjonsvognen, danner den en egen liten nisje sammen med BMW 3-serie Touring, Mercedes CKlasse og til dels Volvo V40. Engelskmennene kaller klassen for livsstils stasjonsvogner. Biler for folk med aktiv fritid, men som egentlig ikke trenger plassen i en stor stasjonsvogn, eller synes de blir for “gubbete”. Generelt for denne lille gruppen er at maksimal plass er ofret til fordel for stil. Men samtidig mangler det gjerne ikke på praktiske finesser. Solid interiør med god finish, gode seter og god støydemping samt litt status, er det du i første omgang betaler for.

Audi A4 ble lansert som firedørs sedan i 1994, og stasjonsvognen fulgte året etter. I Norge har stasjonsvognen vært mest populær, og tre av fire A4-kjøpere valgte denne.

Fra passe til råsterk
Audi A4 har solgt svært bra i Norge. Så langt har over 14.300 A4 rullet ut fra forhandlerenes lokaler. I tillegg er den populær som bruktimportert. Stasjonsvognen er mest etterspurt og avhengig av motortype, må du regne med å betale fra 10.000 til 30.000 kroner mer for Avant. Men det finnes et stort utvalg av brukte Audi A4.

Motorutvalget er variert for da A4 ble lansert, introduserte man en ny motorserie med fem ventiler pr sylinder. Unntaket er den minste motoren, en 100 hesters 1,6-liter. I år dukker det også opp en V6 Biturbo med 265 hk i RS4, men det tar nok litt tid før vi finner disse som bruktbiler. For den som er opptatt av økonomi er TDI-motorene et gunstig valg. Med pen kjøring holder snittforbruket seg rundt 0,5 l/mil og på langtur kan det krype under 0,4 l/mil. Dieselmotorene er også sterkere enn de to minste bensinmotorene. Men de fleste bilene på bruktmarkedet har 1,6- eller 1,8-liters motor. Hvilket gjenspeiler nybilsalget. 85% av bilene er solgt med 100, 125 eller 150 hk motor. Men i det siste har 115 hk diesel stått for 8 prosent av salget. Audi er også sterkt fremme med firehjulsdrift, så hver tredje bil er solgt med Quattro.

Den som betalte bare grunnprisen for en ny A4, fikk ikke mye utstyr med på kjøpet. Klimaanlegg er for eksempel ikke standard på noen modeller, og nedfellbar bakseterygg er ekstrautstyr på noen sedanmodeller. Fra 1994 var to kollisjonsputer standard. Fra og med 1998 ble sidekollisjonsputer også standard og året etter kom hodekollisjonsputer.

Service
I år er serviceintervallene endret. Motoren er utstyrt med en liten datamaskin som holder oversikt med kjørelengde og kjørestil. Den gir beskjed når det er tid for vedlikehold og det kan derfor gå opp til 30.000 km mellom hver gang bilen skal inn til service. TDI-motorene kan kjøres inntil 50.000 km, mens de nye pumpedysemotorene (115hk TDI) kan kjøres inntil 15.000 km. Derimot skal tidligere modeller inn til oljeskiftservice hver 15.000 km og hovedservice hver 30.000 km.

A4 er ikke spesielt plaget med feil og mangler. Men man skal se opp for slitte foringer og slark i den avanserte forstillingen, dette spesielt på biler som har vært kjørt mye på grusvei. Enkelte eiere opplevde også problemer med bremsene i vått vær. Spesielt om vinteren når veiene ble saltet. Men alle Audi A4 skal ha fått nye bremseklosser og på noen biler er det montert ekstra skjold rundt bremseskivene. Dermed skal det problemet være løst. Sjekk i serviceheftet at dette er utført på bilen du kjøper.

Audi A4 gir et meget solid inntrykk av kvalitet. Spesielt innvendig, og det merkes også etter noen år. Vi lånte en 1998-modell som hadde rullet vel 40.000 km. Bagasjerommet var flittig brukt og lakken var ikke lenger så pen. Den har tydeligvis levd et hardt liv i byen. Derimot hadde interiøret som forventet holdt seg bra.

Ikke alltid best i test
I Bil lot vi Audi A4 prøve seg mot Honda Accord og Ford Mondeo da bilen var nesten ny i 1995. Da sørget Audiens overlegne kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper for at den ble vårt valg. Året etter var det Peugeot 406 og Volvo S40 som Audien skulle forsvare seg mot. Vårt valg ble da 406 som fikk poeng for mer plass og komfort, samt mer utstyr til en hyggelig pris. Der Audi taper, er i baksetet. Dette er ikke en bil for fire voksne og det er først og fremst benplassen som er dårlig i forhold til konkurrentene.

Audi A4 er en populær bruktbil og omsetningshastigheten er høy. Bare de aller første sedanene trenger litt mer tid før de forsvinner ut av bruktbilhallene. Det betyr at er du på jakt etter en stasjonsvogn, blir prutemuligheten mindre. Det tas også inn en del Audi A4 som bruktimport. Skal man kjøpe brukt Audi (og bruktbil i denne prisklassen generelt) kan man legge merke til at etterspørselen etter dyre modeller har sunket litt i løpet av sommeren. Selgeren er derfor kanskje villig til å gi deg litt bedre pris. I tillegg er klimaanlegg etterhvert blitt en selvfølge på biler i denne prisklassen. Biler uten klimaanlegg er litt tyngre å få solgt og bør derfor ha lavere pris. Soltak er ikke lenger noen god erstatning for klimaanlegg.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS