Audi A4 Cabriolet

Med en av markedets mest elegante cabrioleter er det ingen grunn til å begrense sesongen til sommerhalvåret.

Publisert Sist oppdatert

Audi A4 Cabriolet
Audi A4 Cabriolet

Først publisert i BIL 10 - 2002.

Før vi setter oss inn og starter motoren har vi kikket litt i spesifikasjonen – for å pirre forventningene. Trekkraften bør det ikke være mye å klage over når 230 newtonmeter står til disposisjon. Når muligheten byr seg, og vi legger tyngde på høyrefoten, blir vi først litt overrasket over reaksjonen, eller snarere mangel på reaksjon. Vi hadde forventet å få en herlig dytt bakover i setet når 170 hester sparker fra. Følelsen av litt sedat reaksjon må ses i lys av at bilen er relativt tung, drøyt 1,7 tonn med fører. Når det er sagt, må vi også nevne at vi i starten ble litt lurt av at gasspedalen på vår bil ga uvanlig hard motstand det siste stykket. For å kjenne at V-sekseren har mer å gi ved rask akselerasjon, må vi fortsette å trå pedalen inn etter at den tilsynelatende har nådd bunnen.

Audi har en glimrende Multitronic-gearkasse med DRP (dynamisk reguleringsprogram). Noen liker "F1-gearingen" på rattet, personlig har jeg mer sans for å betjene den sekvensielle sjaltingen med gearspaken. Når du ligger på landeveien i "Drive", som normalt betyr at det er femtegearet som ligger inne, vipper du bare spaken til høyre og trekker den to ganger kjapt bakover – så er tredjegearet lagt inn og det er bare å gi gass ut av svingen. Det er selvfølgelig en treningssak, men de mange opplever at det er lettere å få en god rytme og flyt i kjøringen ved å bruke gearspaken fremfor knappene på rattet.

Lett å trives
Vi opplever noe hjulstøy, uten at det er spesielt sjenerende. Dette kan skyldes at vår bil er skodd med bredere dekk enn fabrikken spesifiserer, nemlig 215/ 55R16 som ellers er standard i kombinasjon med 3-literen. Standard dekkdimensjon sammen med 2,4-literen er 205/55 på samme felgstørrelse. På den annen side er gummien av type Michelin Pilot Primacy, dette er dekk som er utviklet med tanke på komfort, og som har vist seg å være støysvake.

Sittekomforten er god, med et førersete som er passe hardt for langturen, og med godkjent lårstøtte og god sidestøtte. Her opplever vi at avstanden til pedaler og venstrefotens fothviler er perfekt, og med fireveis regulering av rattet vil de fleste finne en god kjørestilling.

Den høye vinduslinjen forsterker følelsen av å sitte lavt. Når taket er oppe, er det dårlig sikt på skrå bakover ved rygging. Apropos taket, hevingen og senkingen er enkel og komfortabel - du trykker bare på knappen mellom forsetene, så er jobben gjort i løpet av 25 sekunder. Ingen låsehaker skal betjenes manuelt.

Klimaanlegget har separat temperaturregulering for høyre og venstre side. Varmekapasiteten er meget god og automatikken sørger for ønsket fordeling av varmen. På ett punkt kunne anlegget fungert bedre, de midtplasserte defrosterdysene er ikke optimale med tanke på å varme opp frontruten når det er kaldt.

Ja takk, begge deler
Fjæring og demping er lagt i klar sportslig retning. Likevel svelger understellet det meste av ujevnt underlag på en komfortabel måte. Eller for å si det sånn: Audi har utviklet et vellykket kompromiss mellom det sportslige og det komfortable – vellykket hvis begge deler står på ønskelisten din.

Selv om den normale cabrioletsesongen er på hell for denne gang, er det ingen grunn til å sette A4-cab’en i garasjen. Med både antispinn og elektronisk stabilitetsprogram er det ingen grunn til å kvie seg for å møte vinteren. Samtidig er det så fin balanse i denne bilen at du skal ha gjort mye feil ved inngangen til svingen hvis stabilitetskontrollen overtar og korrigerer. Vi har ved tidligere anledninger varmt anbefalt vinterkjøring med taket nede, og Audien har både varmeanlegg og kjøreegenskaper som gjør det vel verdt å nyte vinteren under åpen himmel – med skinnlue og hansker.

AUDI A4 2.4 V6 Cabriolet:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr rekke og fem ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 2393 ccm. Boring og slaglengde: 81,0 x 77,4 mm. Effekt: 125 kW (170 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 230 Nm v/3200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5A Multitronic.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 215/55YR16.
Mål: Lengde: 457,3 cm. Bredde: 177,7 cm. Høyde: 139,1 cm. Akselavstand: 265,4 cm. Sporvidde f/b: 152,3/152,3 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1715 kg. Tillatt totalvekt: 2120 kg. Maks vogntogvekt: 3750 kg.
Bagasjerom: 315/ 246 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 9,8 sek
Toppfart: 219 km/t
Forbruk bykjøring: 1,36 l/mil
Forbruk landevei: 0,74 l/mil
Forbruk snitt: 0,96 l/mil
Pris: kr. 515.800,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS